אינסטה זה כל כך 2022: הקאמבק של הפילם, הספרים והקסטות
אינסטה זה כל כך 2022: הקאמבק של הפילם, הספרים והקסטות
מצלמות דיגיטליות ופילם, תקליטי ויניל, ספרים מנייר ואפילו קסטות עושים קאמבק עצום בזכות דור ה־Z. עבור מי שנולדו לעולם של סמארטפונים ורשתות חברתיות החזרה למוצרים מוחשיים ולמדיום אנלוגי לא מבטאת רק נוסטלגיה אלא מאפשרת התבוננות מעמיקה יותר על החיים, אינטימיות, הגנה על הפרטיות וניתוק מענקיות הטכנולוגיה. בהתחשב ביכולת הקנייה העצומה של הדור הזה, לא נראה שיש פה טרנד חולף
הלהיט החדש בתחום הגאדג'טים בקרב בני דור ה־Z, כך לפי "הניו יורק טיימס", הוא מצלמות דיגיטליות בנות 20 שנה. כאלה שתוצאותיהן די מטושטשות, תמונותיהן סובלות מחשיפת יתר, מבוקשות במיוחד. מגמת הרטרו לא חדשה, כבר זמן מה שחזרו לצלם בפילם, ולהקשיב לתקליטי ויניל, לקרוא ספרים בנייר ואפילו לתקתק במכונת כתיבה, אבל היא בהחלט מתעצמת, והרבה הודות לדור הזה שנולד לעידן הדיגיטלי. כשם שהדורות מתקצרים, וכיום יש פער דורי בין אח בן דור ה־Y (מי שנולד בשנות ה־90 של המאה ה־20) לאחותו בת דור ה־Z (שנולדה בשנות ה־2000), כך גם החפצים שאליהם מתגעגעים, מתקרבים יותר ויותר אל ההווה. הרי בשביל ההורים של בני דור ה־Z המצלמה הדיגיטלית הזאת היתה בגדר חידוש מהפכני.
המצלמה הדיגיטלית הישנה הזאת מקודמת באופן פרדוקסלי דווקא באמצעים דיגיטליים חדשנים ביותר. התחייה של המוצר הישן והנוסטלגי נובעת, בין היתר, בגלל אושיות אינסטגרם וטיקטוק. הדוגמנית ג’יג’י חדיד הצטלמה עם כזו, וכך גם משפיענית הרשת הצרפתייה לנה סיטואיישנס. בתמונה לאינסטגרם אושיית הרשת צ'ארלי דאמילו נראית מחזיקה מול עינה מצלמה כסופה עם עדשה, תמונה שזכתה לכ־2 מיליון לייקיים.
לפי אתר "מאשאבל", מאות סרטונים ומיליוני צפיות מוקדשים למצלמות דיגיטליות כאלה. "טיקטוק הוא הכוח המניע את הטרנד של המצלמה הדיגיטלית. באפליקציה שלו המונח "טרנד המצלמה הדיגיטלית" זכה ל־137.3 מיליון צפיות, למונח "מצלמת וינטג' דיגיטלית" יש 177.3 מיליון צפיות, ואילו המונח "מצלמה דיגיטלית זולה" קיבל רק 26.5 מיליון צפיות. ההאשטאג #מצלמהדיגיטלית קיבל 184 מיליון אזכורים.
באתר המכירות eBay החיפושים אחר "מצלמה דיגיטלית" עלו ב־10% בין 2021 ל־2022, כאשר חיפושים אחר דגם מסוים עלו באחוזים רבים עוד יותר. כך, למשל, חיפושי מצלמה מדגם Nikon COOLPIX עלו ב־90%. ב־2022 מצלמות אינסטקס של פוג'י אחראיות לבדן ליותר מכל הכנסות של מצלמות החברה.
בכתבה של אתר "מדיום" מהחודש שעבר שכותרתה "בשבחי הרנסנס האנלוגי" מסופר כי תקליטי ויניל כעת אחראים למרב ההכנסות של מכירות אמצעי מוזיקה פיזיים. 2022 היתה השנה ה־15 ברציפות שמכירות תקליטי ויניל רשמו עלייה. אפילו קסטות ודיסקים זוכים לתחייה, כאשר מכירותיהם עלו בבריטניה מאז 2012.
חפצים מפעם זוכים להערכה לא רק בגלל טרנד הרטרו, והפשטות היחסית שלהם בעולם דיגיטלי, אלא גם משום שהם בטוחים יותר, ושמורים בפני האקרים והפרות פרטיות.
"בשביל בני דור ה־Z גילוי הטכנולוגיות מן העבר אינו בגדר נוסטלגיה", נכתב ב"וושינגטון פוסט". "מבחינתם זה משהו חדש לגמרי ויש פשטות וגשמיות בטכנולוגיות האנלוגיות, שלגמרי נעדרות מטכנולוגיות דיגיטליות. אפשר להחזיק בפילם, להניח מחט על התקליט ולהיות בעלים של ספרים מבלי להיות תלוי בחברת טכנולוגיה גדולה".
פתאום העולם של ההורים שלהם — שכלל ספרים, תקליטים ואלבומי תמונות פיזיים — קוסם לדור הזה. והטרנד אינו שולי משום שכוח הקנייה של בני הדור הזה הוא עצום. לפי כתבה של "פורבס" מהחודש שעבר שכותרתה "דור ה־Z מוצא יציבות בחיבוק העבר", מדובר בדור הגדול ביותר בהיסטוריה. "הם גם דור הצרכנים הגדול של המחר עם כוח קנייה בסך 360 מיליארד דולר, נכון להיום, נתון שעתיד רק לצמוח ככל שהם יצברו הון.
"הדור הזה נוטה להוביל הן את הדור המבוגר יותר והן את הצעיר יותר. זה הדור הראשון שנולד לעידן הדיגיטלי, הם למדו במהרה את האינטרנט, הטלפון הסלולרי והרשתות החברתיות. לעתים קרובות הם מלמדים את הוריהם או את אחיהם הגדולים כיצד לנווט בעולם הטכנולוגיה. לאן שהולך דור ה־Z, דורות אחרים יצעדו בעקבותיו".
המשיכה של הדור הדיגיטלי הזה לאנלוגי כבר החייתה חנויות ספרים, מצלמות חד־פעמיות, מצלמות דיגיטליות מפעם, פילם ותקליטי ויניל. גל רכישות בחנויות יד שנייה, הנובעות גם ממודעות של הדור הזה לאיכות הסביבה, נמשך.
עוד סיבה שהם נמשכים למוצרים אנלוגיים היא שהם עייפים מכך שהעולם הטכנולוגי לעולם אינו עוצר, ולא מותיר זמן להשתהות, למחשבה, לפעולות בסיסיות ולפרטיות. חלק מהדור הזה, כך לפי "פורבס", סובל ממה שמכונה "עייפות טכנולוגית". אף על פי שהאחד לא בא על חשבון השני לרוב: הצעירים משתמשים במוצרים האנלוגיים בצורה דיגיטלית — כלומר מעלים לרשתות החברתיות את התמונות המטושטשות מהמצלמה הדיגיטלית, או מקבלים השראה לאיזה תקליט ויניל לקנות מספוטיפיי.
גילי חיטובסקי, בת 18, תל־אביבית, נוסעת אל חבריה על וספה לבנה, מצלמת בפילם במצלמה מדגם אולימפוס, קוראת ספרים בנייר, וליום הולדתה ה־17 קיבלה פטיפון. בשנים האחרונות אספה וקיבלה תקליטי ויניל לימי ההולדת. "כשהייתי בניו יורק קניתי בחנויות יד שנייה את 'אוקיי קומפיוטר' של 'רדיוהד', את התקליט הראשון של 'הדלתות', את 'רומורז' של 'פליטווד מק', ג'ניס ג'ופלין, 'הפיקסיז', ג'ימי הנדריקס, דיוויד בואי, 'הפוג'יס', ו'הסמיתס' — אני מאוד אוהבת את 'הסמיתס' — ותקליטים של 'נירוונה'".
לא רק החפץ מפעם, גם המוזיקה. בהשפעת האימהות שלך?
"אחת מהן באמת אוהבת את ג'ניס ג'ופלין והיא קנתה לי תקליט שלה ליום הולדת, ועם השנייה היינו מקשיבות ל'פליטווד מק' באוטו, אבל את רוב המוזיקה הכרתי בספוטיפיי. התחלתי להתעניין והוא הציע לי עוד ועוד שירים. סתם יצא שהטעם שלי במוזיקה תואם לתקופת התקליטים".
עוד בין חפציה אפשר למצוא מצלמת אולימפוס פילם פוינט אנד שוט. "לרוב אני רק סורקת את התמונות שאני מצלמת בה", אומרת חיטובסקי. "כשהייתי בבית ספר והיה חדר חושך אז הייתי עושה גם קצת הדפסות".
את מעלה את התמונות האלה לאינסטגרם אחר כך, אז למה בעצם לא לצלם בטלפון?
"תמיד אהבתי לצלם. בכיתה י' ראיתי לראשונה בבית ספר חברים עם מצלמה חד־פעמיות. התחלתי עם כאלה. הבנתי שזה בזבוז כסף ובזבוז פלסטיק, ושכדאי להשקיע במצלמה רב־פעמית. אני אוהבת את התהליך, זה מגניב שצריך להכניס סרט למצלמה, שבסוף היא עושה ריווינד, ומשמיעה צלילים מצחיקים של המצלמה. אני אוהבת שצריך לחכות לתוצאה, שאת לא יודעת מה צילמת בכלל. לא מזמן טסתי לברלין, צילמתי שניים־שלושה רולים, חזרתי לארץ, שבוע אחרי פתאום קיבלתי את התמונות מהטיול".
כלומר כל מה שנחשב פעם לחיסרון נתפס בעינייך כיתרון?
"בטלפון הכל כל כך נגיש ומיידי, והמצלמה הדיגיטלית מציעה משהו שונה. התמונות באיכות פחות טובה, הכל בחשיפת יתר, את גם לא יודעת מה צילמת עד שאת מקבלת את התמונה. יש בזה משהו יותר פשוט. זה גם לא הדבר היחיד שאני מסתמכת עליו. רוב הדברים שאני מצלמת ומקשיבה להם עדיין נמצאים בטלפון. אני צריכה גם לשמוע מוזיקה כשאני באוטובוס".
גם את הספרים בנייר שאת קוראת את מזמינה באינטרנט.
"נכון, הזמנתי כל כך הרבה שלא קראתי, וזה די מאיים. התחלתי לקרוא ספרים בתקופת הקורונה. לא ידעתי מה לעשות עם החיים שלי. הייתי הולכת לפארק לקרוא. בגיל צעיר קראתי יותר. עד כיתה ד', קראתי את כל 'משחקי הרעב', 'מפוצלים' וכו'. היה משהו נוסטלגי וכיף לחזור ולהרגיש ספר ביד. העיניים גם לא מתעייפות בגלל הקרינה של המסך. יש בזה משהו מדיטטיבי".
יש עוד רכישות של חפצים ישנים בדרך?
"ראיתי בטיקטוק ובאינסטגרם שיש טרנד של קסטות, אנשים מצטלמים גם עם דיסקמן. אני עוד לא הגעתי לזה".
360 מיליארד דולר - כוח הקנייה המוערך של דור ה־Z
137 מיליון צפיות - בסרטוני "טרנד המצלמות הדיגיטליות" בטיקטוק
10% - שיעור העלייה בחיפוש אחר מצלמות דיגיטליות ב־eBay ב־2022
90% - שיעור הזינוק במכירות מצלמת COOLPIX של Nikon ב־2022