סגור
פנאי איו אדבירי ו ג'רמי אלן ווייט ב הדוב סדרה
איו אדבירי וג'רמי אלן ווייט ב"הדוב". פותחים יחד מסעדת שף

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי

להתרגש מהטרגדיה של סלין דיון, לברוח מהמציאות עם הפילהרמונית הצעירה, לטעום גורמה אתיופי, לצלול לעונה חדשה של "הדוב" ולחזור לשנות ה־80 ברומן ביכורים נוגע ללב

דוקו: להתרגש מהטרגדיה של סלין דיון/ יאיר רוה

"אני, סלין דיון", סרט התעודה המאוד מדובר של אמזון פריים וידיאו, הוא טרגדיה. אנחנו אולי מכירים את סלין דיון בתור ילדת הפלא הקנדית, או זוכת האירוויזיון ב־1988 כשהיתה בת 20 ונציגת שוויץ, או בתור הזמרת של הלהיט הענק מתוך "טיטאניק", שיר שזכה באוסקר כשהיתה בת 30, או בתור מלכת לאס וגאס עם מיתרי הקול שמסוגלים להפיק את הצליל הגבוה ביותר של זמרת פופ. אבל ב־2022 הודיעה דיון לעולם שהיא חלתה במחלה נדירה בשם סינדרום האדם המשותק, הפרעה נוירולוגית שמשפיעה על השרירים והעצבים ומביאים אותה למצבים של שיתוק.
6 צפייה בגלריה
פנאי סרט דוקו של אמזון אני סלין דיון
פנאי סרט דוקו של אמזון אני סלין דיון
סלין דיון בסרט. המחלה פוגעת בדיוק בנקודות החוזקה שלה
(צילום: Amazon)
הזמרת שמילאה אולמות ורצה על הבמה מצאה את עצמה לא מסוגלת לזוז ולא מסוגלת לשיר. שנה לפני הפרסום התחילה הבמאית איירין טיילור לעקוב אחרי דיון והטיפולים שהיא עוברת למצב הרפואי שכבר 17 שנה רק הולך ומחמיר, ולמעשה מונע ממנה להמשיך להופיע. "אני מתגעגעת לקהל", היא אומרת בדמעות בסרט, אחרי שנאלצה לבטל את כל הופעותיה בלאס וגאס ולהסתגר בביתה למטרות טיפול רפואי. אחד ההתקפים המשתקים החמורים שחוותה דיון קרה בזמן הצילומים. כל מה שדיון התפרסמה בזכותו הוא כרגע מה שתוקף את גופה. בגיל 56 דיון עוברת בין הבגדים והחפצים במחסן הפרטי שלי, ולמעשה מסכמת את חייה, מתוך הבנה שלא בטוח שיהיה לסיפור הזה סוף טוב.

אוכל: לטעום גורמה אתיופי/ חיליק גורפינקל

אוכל אתיופי עדיין לא עשה את הפריצה הגדולה שלו לקדמת הבמה בישראל. זה קצת חבל אבל תמיד אפשר לתקן. השף והאמן הצעיר אלעזר טמנו הוא אחד השמות החמים בקרב יודעי דבר בעולם הקולינריה הישראלי. הוא עבד במסעדות נחשבות במיוחד כמו "ג'ורג' וג'ון" ו"דלידה" וכעת מפעיל את "סטודיו גורשה", המיזם הקולינרי שלו שהחל את דרכו במסגרת תוכנית הריאליטי "המסעדה הבאה של ישראל".
6 צפייה בגלריה
פנאי שיפוד אוצ׳ולוני עם תמרהינדי ורוטב בוטנים מנה במסעדת קן הקוקיה ביפו
פנאי שיפוד אוצ׳ולוני עם תמרהינדי ורוטב בוטנים מנה במסעדת קן הקוקיה ביפו
שיפוד אוצ׳ולוני עם תמרהינדי ורוטב בוטנים. מטבח אפריקאי מסקרן
(צילום: דנה חי)
בחודש הקרוב יתארח טמנו ב"קן הקוקיה", הבר היפואי מבית היוצר של בר היין "הגפן חצר יין". בכל יום רביעי ויום חמישי יבשל טמנו מנות כמו "דאבו" – לחם אתיופי מתובל, כיסון אינג'ירה, שיפוד אינגודיי – פטריות בקרם שירו ותבלין הברברה האתיופי, טרטר דג מאגם אווסה ועוד. בימי שבת יהיה גם בראנץ' אתיופי. כל זה ילווה ביינות ישראליים מבר היין המארח. כדאי ומסקרן להכיר את הצד המפתיע הזה, לפחות עבורנו – גורמה פאן־אפריקאי עם דגש אתיופי. באינסטגרם: elazartamano_art

טלוויזיה: לצלול לעונה חדשה של "הדוב"/ רותה קופפר

בשבוע הבא תעלה כאן בדיסני פלוס העונה השלישית והמצופה של "הדוב". כשעלתה לפני שבועיים בארצות הברית, היא שברה שיאי צפייה בערוץ הולו שבו היא משודרת שם, עם 5.4 מיליון צופים בארבעה ימים. מאז יצאה לפני שנתיים, זכתה "הדוב" להצלחה מסחררת, הוכתרה על ידי המבקרים כ"טלוויזיה במיטבה", וזכתה לשורה ארוכה של פרסים, כולל פרס אמי לקומדיה הטובה ביותר. השחקנים שלה הפכו לכוכבים וגרפו בעצמם פרסים וקמפיינים, ובראשם ג'רמי אלן ווייט המגלם את קארמי, השף המהולל ומתוסכל שחוזר לשיקגו עיר הולדתו, ואיו אדבירי, שהעונה נהפכת גם לשותפתו למסעדה.
6 צפייה בגלריה
פנאי איו אדבירי ו ג'רמי אלן ווייט ב הדוב סדרה
פנאי איו אדבירי ו ג'רמי אלן ווייט ב הדוב סדרה
איו אדבירי וג'רמי אלן ווייט ב"הדוב". פותחים יחד מסעדה
האפקטיביות שלה נובעת מסיפור מסגרת מוכר שאליו יצקו עשייה קולנועית חדשנית, כשחלק מהפרקים הם כמעט סרטים קצרים שעומדים בפני עצמם. על כן “הדוב” משכה אליה שחקנים גדולים מהחיים כמו ג'יימי לי קרטיס ואוליביה קולמן, שחוזרות בתפקידי אורח גם העונה. “הדוב” התחילה את דרכה כסדרה מז'אנר סרטי הספורט - כלומר נבחרת שמצליחה להפוך מקום כושל לסיפור הצלחה בזכות רוח הניצחון של אנשיה וכנגד כל הסיכויים, אך ככל שהתפתחה הסדרה של כריסטופר סטורר, שהתאפיינה בחיוביות ואופטימיות בים סדרות האופל, היא המשיכה להפתיע. בסוף העונה הקודמת קארמי סגר את הסנדוויצ'ייה לטובת הקמת מסעדת שף, בעונה הזאת רואים מה קורה כאשר המשאלות מתגשמות.

ספר: לחזור לשנות ה־80 ברומן ביכורים נוגע ללב/ שירי לב־ארי

"זה קרה בשנת 88'. אמא זוכרת את היום כי הפעם נעלבה מאבא אפילו יותר מהרגיל. אבא מילא טוטו כמו תמיד מוקדם יותר באותו שבוע, הלך לסמי בורקס, ישב עם חברים שלו. קנה לו קולה ובורקס תפוחי אדמה". כך נפתח ספרה היפה והנוגע ללב של יערה יעקב "לוטו, טוטו, קסטות יחזקאל" (ידיעות ספרים). זה ספרה הראשון של יעקב, ילידת 1980, עיתונאית ב"ידיעות אחרונות", והוא מוקדש לאביה שהלך לעולמו לפני שמונה שנים. הוא מבוסס על מציאות המוכרת לה היטב.
6 צפייה בגלריה
פנאי ספר לוטו טוטו קסטות יחזקאל
פנאי ספר לוטו טוטו קסטות יחזקאל
“לוטו, טוטו, קסטות יחזקאל". ישראלי מאוד וכתוב בחן
ישראל של שנות ה־80, משפחה שנאבקת בקשיי היומיום, הורים מהגרים מעיראק שטרודים בענייני פרנסה. האבא הוא טיפוס מצחיק וילדותי, אגוצנטרי ואוהב בו־זמנית. יום אחד הוא זוכה בטוטו, והזכייה הזאת מביאה איתה חיכוכים ומריבות אבל גם ספריית וידיאו שהאבא פותח בתוך חנות נעליים. מובן שחלק גדול מהקלטות משוכפלות באופן פיראטי, כמקובל באותה תקופה. הספר מתאר במבט חומל משפחה שרבים בה הריבים אבל גם המחויבות והאהבה, והוא נוגע בנושא הכאוב של פערים עדתיים והזנחה ממוסדת של בני עדות המזרח. רומן ביכורים ישראלי מאוד, כתוב בחן ובכנות.

קונצרט: לברוח מהמציאות עם הפילהרמונית הצעירה/ אמיר זיו

מוזיקה סיפקה מאז ומעולם מקום מפלט, מרחב שאפשר להתנתק בו מהמציאות. ובעת הזאת, כשהמציאות אכזרית ואינטנסיבית והמרחב הנפשי והגיאוגרפי הולך ומצטמצם, מוזיקה היא אחד ממקומות המפלט היחידים שנותרו. וכאשר היא נוצרת על ידי צעירים מחוננים, עם אנרגיית נעורים, תשוקה ואופטימיות שטרם נשחקה, המוזיקה גם מצליחה להעיר מחדש תקווה לעתיד טוב יותר.
6 צפייה בגלריה
פנאי קשתנים מ הפילהרמונית הצעירה
פנאי קשתנים מ הפילהרמונית הצעירה
קשתנים מהפילהרמונית הצעירה. תשוקה ואופטימיות
(צילום: פרי מנדלבויים)
150 נערות ונערים, חברי התזמורת הפילהרמונית הצעירה המשתתפים בפרויקט הטיפוח של המרכז למוזיקה ירושלים, ינגנו בשבוע הקרוב, תחת שרביטו של המנצח האנגלי המוערך פול גודווין, שני קונצרטים יפהפיים, שיכללו את הסימפוניה מס' 39 של מוצרט ווריאציות אניגמה של אלגר. המציאות — והעתיד כאן — מזמן לא נשמעו אופטימיים כל כך. יום שני, 15 ביולי, בשעה 19:00 באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים; יום שלישי, 16 ביולי, בשעה 20:00 בהיכל התרבות בתל אביב. הזמנות: jmc.org.il

פסטיבל: לחגוג את המוזיקה גם בעת מלחמה / מאיה נחום שחל

מועדון לבונטין 7 מגן החשמל בתל אביב הוא אחד המוסדות החשובים בסצנת התרבות והאינדי. השבוע הוא יפתח בחגיגות ה־18 להיווסדו שיתפרשו על פני חודש של הופעות ששיאם באירוע "לילה לא שקט" שיתקיים הערב במוזיאון תל אביב. רבים מהאמנים שיתתפו בו הערב החלו את דרכם במועדון לפני שפרצו לבמות הגדולות, בינהם אביב גדג', עוזי נבון, תזמורת צ'יל פיל שתארח את אפרת גוש, הילה רוח, השמחות ודניאלה ספקטור. לאורך כל החודש יתקיימו במועדון עצמו מופעים ומרתונים של יוצרים צעירים, וכן מחווה למתופף יותם חיים ז"ל שנהרג בשני החמאס והופיע במועדון.
6 צפייה בגלריה
אסיף צחר בלבונטין 7
אסיף צחר בלבונטין 7
אסיף צחר בלבונטין 7. "לשמור על המדינה מפשיזם"
(צילום: יובל חן)
"מוזיקה ואמנות זה אנחנו, החיים בלי זה חסרי משמעות", אומר אסיף צחר, הבעלים ומנהל המועדון "אני לא חושב שאפשר להפסיק בגלל המצב. אפשר לראות שחובבי המלחמה הם גם אלו שמתנגדים לאמנות ולהבעת הדעה. אז צריך להמשיך לעשות, לתת במה לאמנים ואמניות ולחגוג את החיים איתם כדי שיהיה לאן לחזור. לשמור על מדינה שאינה פשיסטית, בשביל זה אנחנו פה וזו המשמעות של הפסטיבל השנה". levontin7.com