סגור

לקרוא על אושר, למצוא נחמה: המלצות קריאה ליום כיפור

רומן על צדו האפל של כוכב אקדמי, שירים שעושים מהפכה, חייה הסודיים של ג'יין אוסטן וחוברת שכולה תקווה  

מקור: גיבור ספרו של אריאל הורוביץ "עורך צללים" (כתר) הוא מרצה צעיר למחשבת ישראל, חַגִי נאור, מטאור שאפתן שמטפס ועולה בסולם היוקרה הציבורית. טיפוס שאפשר לזהות פה ושם במציאות החיים הישראלית, איש הרוח השימושי, חביב מוסדות התרבות החילוניים, שנע בין האקדמיה לטלוויזיה לעיתון לתפקידי ניהול.
הסיפור מסופר משלוש נקודות מבט: מפיקה בטלוויזיה החינוכית שיוזמת סדרה על פרשת השבוע בהשתתפותו, ונכווית ממנו; חוקר יהדות בעל שם שמאמץ אותו כעמית מחקר במכון שהקים; ועורך הלשון הקבוע שלו. זה סיפור כמעט בלשי כתוב היטב, מהודק, דמויותיו קרובות ללב והוא מאיר פינות פחות מוכרות בחברה הדתית־לאומית. הורוביץ, חוקר ספרות שעסק בעבר בעיתונות, הוא איש הצינוות הדתית. ספרו הראשון "טובי בנינו" מתרחש גם הוא במרחב הזה, וזכה לשבחים.
2 צפייה בגלריה
פנאי  עטיפת ספר עורך צללים
פנאי  עטיפת ספר עורך צללים
"עורך צללים". כמו ספר בלשי
תרגום: כשקוראים לספר "אושר", אפשר להניח שהוא לא בהכרח מבטיח אושר גדול, ככה זה בספרות. הרומן מאת אָמִינָטָה פוֹרְנָה (ספריית רות), סופרת בת לאם סקוטית ולאב מסיירה לאון, מפגיש בין דמויות מעולמות שונים: אטילה, פסיכיאטר מגאנה, מומחה בטיפול בטראומה לניצולים מאזורי אסון ומלחמה, וג'ין, ביולוגית אמריקאית שחיה בלונדון וחוקרת חיות בר במרחבים עירוניים, שנפגשים במקרה בעיר הגדולה, כשאטילה מתבקש לעזור בחיפושים אחרי נער והסולידריות האנושית מובילה את הסיפור היפה הזה.
שירה: "הסיכוי הפראי לחיות" (הקיבוץ המאוחד) הוא אוסף שירי משוררות מהפכניות מאמריקה של שנות ה־60 וה־70, שערכה וירגמה ד"ר ריקי טראום. "ראיתי אישה יושבת/ בין כיריים לכוכבים", כותבת אדריאן ריץ', "אצבעותיה מוחתמות לאיטן מכיבוי נרות/ של תיאוריות צרופות/ אצבע ואגודל: שתיהן צרובות: הרגשתי ששעווה קדושה מבעבעת בידי". המהפכה היתה גם טקסטואלית עם שירים של עוד משוררות כמו ברברה גסט, אן ולדמן, סוניה סאנצ'ז ואחרות.
עיון: ספרה של העורכת, מסאית וחוקרת התרבות נועה מנהיים "הרשת הספרותית: מסות על חיבורים ומחברים, יצירות ויוצרות" (הוצאת גרף) הוא מפעל מרתק לאוהבי ספרות. כל אחד מ־24 פרקי הספר הוא סיפור בפני עצמו, שמנהיים מגוללת בסגנון הידעני והחד שלה, תוך ניתוח התמונה הכוללת של ההקשרים שבהם נוצרו היצירות, ועיון בפכים הקטנים של החיים. בספר יש פרקים המוקדשים לג'יין אוסטן, הנס כריסטיאן אנדרסן, שרלוט ברונטה, האחים גרים, ז'ורז' סאנד, טולקין ועוד רבים וטובים, שעשו את ספרות העולם למה שהיא. הספרמלווה באיוריה של עפרה עמית.
2 צפייה בגלריה
פנאי סרט שר הטבעות
פנאי סרט שר הטבעות
"שר הטבעות". מי היה מחברו, טולקין?
כתב עת: כתב העת "אופקים" של מכון הרטמן מקדיש את גיליון 5 ל"רישומי תקווה: שנה למלחמת חרבות ברזל". בגיליון, שעורכים רבקי רוזנר ועמרי שאשא, מאמרים מעודדי ומעוררי מחשבה על תקווה מזוויות פילוסופיות, תיאולוגיות פסיכולוגיות וחברתיות. בין השאר מאמרו של ד"ר תומר פרסיקו "תקווה: תוכנית פעולה" מסביר איך המשבר הנוכחי הוא הזדמנות ללידה מחודשת של ישראל; ד"ר רננה רביצקי פילזר מציגה דגמים רעיוניים מהתלמוד להתמודדות עם משבר; והרבה תמר אלעד אפלבאום כותבת על בחירתו של העם היהודי להיאחז בתקווה.