התצוגות במילאנו: פראדה עולה על מדים ודיזל קורצת לדור ה־Z
התצוגות במילאנו: פראדה עולה על מדים ודיזל קורצת לדור ה־Z
קולקציית חורף 2023 של פראדה מבצעת טוויסט מתוחכם על מדי אחיות וחיילים ומדגישה ערכים של פשטות וענווה. בינתיים בדיזל מצליחים לקרוץ לדור ה־z עם ג'ינסים בעיבוד חדשני והר של חפיסות קונדומים ברקע
הקולקציה החדשה של פראדה לחורף 2023 שהוצגה השבוע במילאנו היא תמצית המודרניזם במיטבו. מאז ההודעה על העסקתו של המעצב הבלגי המוערך ראף סימונס כמי שיחלוק עם מיוצ'ה פראדה את הניהול הקריאטיבי של פראדה לפני כמעט שלוש שנים, האמירה האסתטית שלהם למותג היוקרה האיטלקי רק הולכת ומשתבחת.
מעונה לעונה הם ממשיכים לדבר את השפה והחזון המשותף שלהם מתוך התבוננות בהיסטוריה של המותג, ולפתח יחד את המורשת שלו בדרך אלגנטית וחכמה. זה ניכר גם במספרים: על פי המנכ"ל פטריציו ברטלי, ב־2022 ניכר גידול גם בהכנסות וגם ברווחיות: 1.9 מיליארד יורו הכנסות נטו, עלייה של 22% לעומת השנה הקודמת; ושיעור המכירות גדל ב־26% בעיקר באירופה, שם ניכר גידול של 89% ביחס ל־2021.
הקולקציה שקרויה "Taking Care" (נוטלים אחריות) נוצרה בעקבות מחקר על מדים שאנו נחשפים אליהם כל הזמן: מדים שלובשות אחיות, מדי צבא ושמלות כלה כמדים. בתוך כך ביקשו סימונס ופראדה, שמאז ומתמיד דחו את המובן מאליו, לחלוק כבוד לאנשים הלובשים אותם ולהביע הכרה בהם: בין השאר, לאחיות שבימי הקורונה נלחמו על חיי החולים ולחיילים האוקראינים שמגינים על מולדתם.
סימונס ופראדה הצליחו להכניס טוויסט במדים המוכרים שמעוררים אסוציאציות כה מנוגדות, טובות או רעות. וזה הסיפור כולו: היופי שבפשטות, בתוספת פרטים קטנים ועדכניים. למשל, פרחי אוריגמי גאוניים מבד על חצאיות ונעליים, צווארונים המבצבצים מהז'קטים הגדולים או כותפות מעל מעילים וסריגים בסגנון נטול המניירות בפרופורציות חדשות — וכך הם מצליחים להפוך את הרגיל, היומיומי, ליוצא דופן ומיוחד.
"מה שחשוב לי עכשיו הוא לייחס משמעות לצניעות ולענווה, לעבודות הפשוטות ולאנשים המבצעים אותן, ולא רק ליופי בלתי רגיל וזוהר", אמרה פראדה. כךצפה הקהל בחולצות המדים הלבנות של אחיות שנהפכו לשמלות חולצה לבנות ארוכות שנוסף להן שובל מאחור למראה ערב, או בשמלות שהגב שלהן רופד כמגן, במעילי צמר ופארקות, או בחצאיות בגזרות שונות מעוטרות פרחי אוריגמי שנלבשו עם סריגים פשוטים למראה. בלי לחולל מהפכות גדולות השניים מגדירים מחדש מהי אופנה עכשווית במיטבה.
ואם במהפכות דנים, המעצב הבלגי גלן מרטנז עשה מהפכה בדיזל. מאז מונה לפני כשנתיים למנהל האמנותי של המותג, הצליח מרטנז, בוגר האקדמיה לאמנויות יפות באנטוורפן ואחד השמות הבולטים היום בסצנת האופנה, למתג אותו מחדש, מחברת ג'ינסים גדולה ומצליחה יחסית אבל לא רלבנטית, למותג שהתצוגה שלו פותחת את שבוע האופנה במילאנו ונחשבת לאחד האירועים הכי מדוברים ומעוררי ציפייה, וחשוב לא פחות — לזכות באהבת דור ה־z.
לחורף 2023 הוא הציג יכולות טכניות מרשימות במיוחד כשעשה מניפולציות דמיוניות מאתגרות בג'ינס, הבסיס של דיזל, למשל, עם פיתוח טכניקות טקסטיל המשמשות בעיקר בבדי קטיפה גם בג'ינס שנראה כאילו חלקים ממנו נשחקו, אוכלו ונותרו בהם חלקים דקים ושקופים במראה של תחרה בשמלות, קרדיגנים, מכנסי ג'ינס וחצאיות עיפרון. הוא גם ציפה שאריות בדים מקולקציות עבר בפלסטיק שחומם ומהן נתפר מעיל במראה מכונית גרוסה. בצד אלה יש לו יכולת להבין מה מעסיק אנשים צעירים, למשל הר שנבנה מ־200 אלף חפיסות קונדומים ושימש תפאורה לצילומי סלפי של באי התצוגה.