פרייז'ר חוזר לבניין: בקרוב ב-yes גרסה החדשה לסיטקום המצליח
פרייז'ר חוזר לבניין: בקרוב ב-yes גרסה החדשה לסיטקום המצליח
הסיטקום ששבר שיאי פופולריות בניינטיז, על הפסיכולוג האליטיסט חובב חליפות היוקרה והשרי, עלה מחדש בארצות הברית. הגרסה החדשה תהיה מותאמת לתקופתנו ולכן הרבה פחות לבנה וגברית, אך עדיין תמשיך ללעוג בחן לסנוביזם המדושן של גיבורה
אחד מפרטי הטריוויה המפתיעים בתחום הטלוויזיה הוא שהסיטקום שזכה במרב פרסי האמי, שמחזיק בשיא גינס בתחום עם 37 זכיות לאורך 11 שנות השידור שלו (2004-1993), היה על שני אחים, פסיכולוג ופסיכיאטר אליטיסטים, חובבי אופרה ולוגמי שרי יוקרתי. קראו לסדרה "פרייז'ר", ושלא כמו עמיתיה לתור הזהב הסיטקומי של רשת NBC, "חברים" ו"סיינפלד", היא נשכחה כמעט לגמרי מחוץ לגבולות ארצות הברית, ובוודאי שכאן בישראל. אך לא לזמן רב משום שהחודש, שלושים שנה אחרי שעלתה לשידור, היא שבה בגרסה עדכנית ועם אותו שם, בארצות הברית בשירות הסטרימינג פאראמונט פלוס, ואצלנו היא נרכשה לשידור ב־yes.
מוקד ההומור של הסדרה ההיא היו פרייז'ר קריין (קלסי גראמר המצוין), דמות שנולדה בסיטקום איקוני לא פחות בעשור קודם לכן, "חופשי על הבר", ואחיו ניילס (דייוויד הייד פירס). הם היו בניו של מרטין (ג'ון מאהוני), שוטר לשעבר, איש מחוספס ממעמד הפועלים, חסר עידון, שחי עם פרייז'ר, יחד עם כלבו המתוק אדי, שניכר שהאב חיבב קצת יותר מאשר את בניו המפונקים.
הכל היה בטוב טעם בסדרה הזאת, החל משיר הפתיחה הבלוזי על סלט וביצים מקושקשות, שכלל את המשפט שנהפך לאמרת שפר "פרייז'ר עזב את הבניין", הציור המינימליסטי של העיר סיאטל שבה חיו הגיבורים, ועד לחליפות הארמני שלבשו האחים קריין.
בעונה החדשה פרייז'ר חוזר לבוסטון, העיר שממנה בא במקור ב"חופשי על הבר" (ואף מגניב עקיצה על המקום בפרק הראשון), כדי להיות קרוב לבנו פרדי (ג'ק קטמור סקוט). הבן פרדי הוא כבאי, כלומר איש כוחות ההצלה והביטחון כמו סבו, ורחוק מרחק רב מתחומי העניין של אביו, שלמד בשתיים מהאונברסיטאות הכי יוקרתיות בעולם־ הרווארד בארצות הברית ואוקספורד באנגליה. ב"פרייז'ר" החדש פרייז'ר חוזר להרווארד, שם הוא יהיה מרצה לפסיכולוגיה ולא פסיכולוג ברדיו או בטלוויזיה, כפי שהיה בסדרה המקורית. מה שניכר הוא שהדינמיקה שהיתה לו עם אביו בסדרה המקורית תשוב כעת עם בנו. הסנוביזם כך נראה דילג דור.
בכתבה ב"אטלנטיק" ניסו לעמוד על החן של הסיטקום הזה, ובעיקר לנסות ולהבין האם הוא עומד במבחן הזמן, למרות היותו מאוד מאוד לבן, וכאמור אליטיסטי. "זאת תוכנית על סנובים", נאמר שם. "אבל היא אינה חוגגת את האליטיזם הסנובי שלהם". להפך הדמויות שמעוררות הזדהות הן אלה עם הרגליים על הקרקע כמו מרטין ורוז (המפיקה של תכנית הרדיו), ואילו האחים הם הנלעגים, גם אם הלעג הוא מתוך חיבה אליהם.
עוד נכתב בכתבה ש"הסדרה בהחלט היתה סאטירה על עשירים". זאת כנראה עוד סיבה שהיא חוזרת כעת לחיים. עניין העושר והסאטירה על עשירים משתלב טוב ברוח הזמן המאופיינת בסדרות כמו "יורשים", "הלוטוס הלבן", "שיטס קריק", "מיליארדים" וכו'. כמובן שהעובדה ש"פרייז'ר" היתה להיט ענק (מבין 107 המועמדויות שהיו לסדרה שמתוכן 37 הגיעו לכדי זכייה, חמישה מהם לקומדיה הטובה ביותר), וסיטקומים משנות ה־90 מוכיחים את עצמם יפה בקרב צופים עכשוויים, הם עוד אחד מהשיקולים לתת לו עוד צ'אנס.
איך עוד התאימו היוצרים החדשים של "פרייז'ר", כריס האריס ("איך פגשתי את אמא") וג'ו קריסטאלי, את הסדרה לימים האלה? בגרסה של 2023 פרייז'ר יחכך את מרפקיו המעודנים עם עוד סוגי אנשים, כאלה שהם לא רק לוגמי שרי לבנים, בין המשתתפים החדשים השחקנית השחורה טוקס אולגונדויה ("קאסל"), כראש המחלקה לפסיכולוגיה בהרווארד. מי שלמרבה הצער לא יהיו בסדרה החדשה הם דייוויד הייד פירס, שגילם את ניילס בגאונות, ג'יין ליבס שגילמה את דפני מון, האחות/מנהלת משק בית של קריין, וכמובן שמאהוני, שהלך לעולמו לפני כשש שנים לא ישתתף. בסדרה מהניינטיז האחים היו התגלמות המטרוסקסואל, לפני שהביטוי הזה היה קיים בכלל. בגלל החיבה לאופרה, לשרי ורתיעה מספורט הם גם נחשבו על ידי רבים שפגשו בהם בסדרה ההיא להומואים (השחקן דייוויד הייד פירס יצא מהארון ב־2007 אחרי שירדה משידור), אלא שאחת מהתכונות הבולטות שלהם היתה תשוקתם העזה לנשים, וכן ההצלחה של פרייז'ר בתחום הרומנטי. יש להניח כי בסדרה החדשה יהיו העדפות מיניות מכל המגוון, לא מרומזות אלא ברורות, ויהיו יותר נשים בתפקידים משמעותיים. כבר ראוי להשיק כוסית שרי לכבוד זה.