סגור

מהחדש של ניק קייב ועד יריד קולינרי מקומי: המלצות לסוף השבוע

לחזור לקיבוץ עם הספר החדש של יעל נאמן, לטעום את מיטב התוצרת הארטיזנלית המקומית בשרונה מרקט, להתאוורר בפסטיבל קוליבירה בירושלים, לגלות את אלוהים עם ניק קייב ולתמוך באמנות עצמאית מצוינת. המלצות לשעות של פנאי

ספר

לחזור לקיבוץ עם יעל נאמן

"היה לך טוב או היה לך רע?" שם ספרה החדש של יעל נאמן (אחוזת בית), הוא שאלה שקיבוצניקים מכירים היטב, והיא מתייחסת לשיטת החינוך המשותף. יש כאלה שהיה להם טוב בבית הילדים ובקבוצת רקפת, או נרקיס או איזה פרח שלא יהיה – ויש כאלה שסבלו מאוד. נאמן, אחד הקולות המצוינים והמשמעותיים בספרות המקומית, חוזרת לכתוב על החוויה הקיבוצית – נושא שנעשה בשנה האחרונה בנסיבות הקשות רלוונטי אף יותר. הספר, צנום ממדים, הולך בעקבות נחשון גולץ מקיבוץ רוחמה, שבראיון עיתונאי בשנת 2000 אמר שהוא נכה נפשית בגלל השיטה הקיבוצית, שאותה הוא רואה כניסוי אכזרי בבני אדם. נאמן הולכת בעקבותיו ומנסה להבין לעומק את הרעיון של החינוך המשותף, את השלכותיו, ואת נקודות ההשקה בין המקרה הפרטי שלה ובין המקרה של גולץ. בטקסט עדין ויפה היא מעלה לדיון מחודש את האידיאולוגיה הקיבוצית, ואת השאלה מה צריך אדם כדי לגדול בטוב.
שירי לב־ארי

אוכל

לטעום את מיטב התוצרת הארטיזנלית המקומית

אבירם כץ, מבעלי מסעדת הבסטה ואחד מאנשי היין הבכירים בישראל, ואשת הקולינריה מיכל לויט, שעבדה במרכז הקולינרי אסיף, אירגנו יריד קולינרי יוצא דופן "משקים ומשקאות" עם יצרנים ארטיזנלים מובחרים בשילוב עם משקים חקלאיים. היום ומחר יוצעו למכירה בשרונה מרקט בתל־אביב: תזקיקים של יובל (ג'וב) הרגיל מיוליוס בחניתה, שיציע לקראת החגים גם את תזקיק האתרוגים המצוין שלו; הטוניק המקומי הנהדר של נעמה שטרנליכט, מיסו שקדים של שיראל ברגר מ"אופא", אבן יוגורט מוואדי עתיר, שורש ווסאבי טרי מהמגדלים שלו בגולן, חריף מותסס מבית "טנא" של רז רהב, הוויסקי זוכה הפרסים של "מילק אנד האני", ורמוטים מקומיים מרתקים של "'מולי משקאות", מאפי פריקי של לונא ביסטרו מנצרת ועוד. בנוסף ארז קומרובסקי ותלמידי בית הספר לבישול דנון יכינו חלות שההכנסות ממכירתן ייתרמו למטה משפחות החטופים.
חיליק גורפינקל
5 צפייה בגלריה
פנאי אבן יוגורט מוואדי עתיר וורמוטים של מולי משקאות משמאל
פנאי אבן יוגורט מוואדי עתיר וורמוטים של מולי משקאות משמאל
אבן יוגורט מוואדי עתיר וורמוטים של מולי משקאות (משמאל)
( צילום: חיים יוסף, ליאם גורלוב)

פסטיבל

להתאוורר בירושלים

לפני חגי תשרי אופפת את ירושלים אווירה אחרת, כמעט חגיגית, וגם מזג האוויר בערבים הופך נעים. בדיוק בימים האלה ייערך בעיר פסטיבל "קוליבירה" בגן העצמאות, בהפקת קבוצת בלוסטון המתמחה בשילוב קולינריה ותרבות. בפסטיבל יופיעו התקווה 6, ליאור נרקיס, ג'ולייטה, אבי סינואני, רון שובל ואתי לוי, לצד די־ג'יי בהם אלה גוטמן ושני רומי, וקולקטיבים מקומיים המזוהים עם התרבות בעיר. יוצעו למכירה מנות של שפים מובילים בהם עומר מילר, אבי ביטון ותמרה אהרוני, עם מגוון בירות מקומיות ומחו"ל, בין השפים הירושלמים שישתתפו רועי מימוני (ממסעדה צמחונית במחנה יהודה) שיכין לפסטיבל מנה טבעונית בפיתה, ואבי לוי שיכין קבב טלה.
25־27 בספטמבר, bit.ly/473UcfS
מאיה נחום שחל

5 צפייה בגלריה
פנאי התקווה 6
פנאי התקווה 6
התקווה 6. הופעות ומנות שפים
(צילום: משה נחומוביץ)

אלבום

לגלות את אלוהים עם ניק קייב

ב־20 השנים האחרונות רוב היצירה של ניק קייב הוקדשה לפסקולים נפלאים לסרטים, אבל אלבומים חדשים עם מוזיקה של ניק קייב ולהקתו, הבד סידס, מגיעים במרווחים הולכים וגדלים. האחרון היה ב־2019 (ובין לבין הוא מגיע לישראל להופעות אלמותיות, בלתי נשכחות, ומחמם את ליבנו בהגנה על מעריציו בישראל בתקשורת העולמית). Wild God ("אל פרא") הוא האלבום החדש שלו עם הבד סידס, ואחרי שני אלבומים מופתיים שעסקו באבל, שכול ויגון - בעקבות טרגדיות אישיות שעבר - האלבום החדש נשמע כמו אוסף כמעט אופטימי של שירי תפילה ואהבה. הוא אף אמר בראיון שהוא שקל לקרוא לאלבום Joy. הפאנקיסט הזועם מהאייטיז שהפך לאב שכול ועצוב, עכשיו מנסה לתרגל אושר. Final Rescue Attempt הוא אחד השירים הכי יפים של קייב, שיר אהבה מושלם, ו"או וואו וואו" הוא שיר אופטימי ומרגש שקייב כתב לזכרה של אניטה ליין, שהייתה חברה בהרכב המקורי של הבד סידס והלכה לעולמה ב־2021. בכל אלבומיו האחרונים, כמו גם בכתביו המתפרסמים באתר המופלא שלו, נראה שקייב עסוק מאוד בחיפוש אחר אלוהים ובשאלה האם הוא קיים. ובכן, האזינו לאלבום של ניק קייב ותגלו שאלוהים בהחלט קיים בו.
יאיר רוה
5 צפייה בגלריה
פנאי ניק קייב
פנאי ניק קייב
ניק קייב. מתרגל אושר בשירים כמעט אופטימיים
(צילום: Getty Images \ Don Arnold)

מכירה

לתמוך באמנות עצמאית מצוינת

הגלריה השיתופית נולובז עזבה לאחרונה את פלורנטין והתמקמה בקריית המלאכה, מתחם הגלריות וחללי העבודה שבדרום העיר. לרגל המעבר, ולציון שבע שנות פעילותה, תפתח היום בחלל החדש, ברחוב המרץ 3, תערוכת מכירה רבת־משתתפים שנועדה להבטיח את המשך פעילותה. את נולובז מנהלים במשותף מאז 2017 22 אמנים ואמניות, והיא גלריה עצמאית ללא מטרות רווח, שאינה נתמכת על ידי שום גורם ממסדי. על מנת לתמוך בהמשך פעילותה הוזמנו להציג בתערוכת המכירה 90 אמנים שהציגו בה בעבר. כצפוי, זו תערוכת מכירה אקלקטית עשירה ומאוד הכוללת ציור, רישום, הדפס, פיסול וצילום. כל העבודות מוצעות במחיר אחיד של 2,500 ש"ח, ובהמשך ב"אוהבים אמנות" (14-12 בספטמבר) יוצעו גם עבודות בשיטת
"שלם כפי יכולתך". בין המשתתפים: אורי ליפשיץ, גליה גור זאב, נעמי מנדל, הדס חסיד, עדי סנד, תמר סימון, אסי משולם, נעמי טנהאוזר, אורית אדר בכר, אברהם אילת, טלי בן בסט, לירון לופו, נולי עומר, גיורא ברגל, רקפת וינר עומר, ועוד עשרות רבות ורבים.
יקיר שגב
5 צפייה בגלריה
פנאי ציור של גבריאלה קליין
פנאי ציור של גבריאלה קליין
ציור של גבריאלה קליין. 90 אמנים משתתפים

משחק

להרים מסיבה בבית

אם אין לכם חשק ללכת למסיבה, המסיבה תבוא אליכם. Hitster, המשחק שמככב כבר שנה בראש רשימת רבי המכר בהולנד, בלגיה, גרמניה וספרד, מגיע השבוע לישראל. זהו משחק קופסה שמתחבר לאפליקציית היטסטר שמתחברת לספוטיפיי, ומספק ערב עם הרבה צחוקים, שירה, נוסטלגיה ואפילו ריקודים. אין הגבלה על מספר המשתתפים או על גילים, וכל המרבה הרי זה משובח. אז איך זה עובד? סורקים כרטיס, מאזינים לשיר מתוך מאגר של להיטים לועזיים וישראלים מ־100 השנים האחרונות, ומכל הז'אנרים (מאלביס פרסלי עד טיילור סוויפט, משלום חנוך עד אנה זק), מנחשים באיזו שנה יצא וממקמים על ציר הזמן. הראשון שאוסף 10 כרטיסים זוכה בתואר היטסטר. מניסיון אישי, דרינקים וקצת נשנושים ישדרגו את האווירה. להשיג בסטימצקי וכל חנויות הצעצועים.
מאיה נחום שחל

5 צפייה בגלריה
פנאי היטסטר
פנאי היטסטר
היטסטר. הרבה שירה וצחוקים