סגור
פנאי אודליה פרידמן
אודליה פרידמן (צילום: אוראל כהן)

"מינוי שנערך במחשכים": ארגון השחקנים עתר נגד מינוי אודליה פרידמן למ"מ מנכ"ל המדיטק

העתירה של ארגון שח"ם לבית הדין לעבודה מבקשת לבטל לאלתר את המינוי, זאת בעקבות דו"ח המבקר המייחס לה רשלנות, חוסר מקצועיות ואחריות ישירה לקריסתה של הבימה. במקביל, נעשתה פנייה למבקר המדינה לבדוק את הליך המינוי שבוצע ע"י ראש עיריית חולון

שח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות בישראל, הגיש היום עתירה לבית הדין לעבודה נגד המינוי של אודליה פרידמן למנכ"לית המדיטק. העתירה מבוססת על קביעת בית המשפט המחוזי, דו"ח מבקר המדינה ותביעת הנאמנים של הבימה נגד אודליה פרידמן המייחסים לה רשלנות, הפרת חוק, חוסר מקצועיות ואחריות ישירה לקריסתה של הבימה תוך דיווח שיקרי ופגיעה חמורה בזכויות בסיסיות של עובדי הבימה.
העתירה שהוגשה ע"י עורכי הדין עמית בכלר, שי תקן ונוי פלג ממשרד עורכי הדין פישר (FBC & Co.), מבקשת לבטל לאלתר את מינויה של פרידמן למנכ"לית המדיטק או לחלופין לשלול ממנה אפשרות לביצוע פעולות לרבות אישור תקציב ו/או שינויים תקציביים, מינוי נושאי משרה, קבלת עובדים לעבודה, פיטורי עובדים ושינוי תנאי העסקתם, ביצועי שינויים ארגוניים ומבניים וביצוע שינויים ברפרטואר האומנותי של המדיטק. במקביל, מבקשת העתירה להורות לדירקטוריון המדיטק לקיים הליך חוקי ותקני למינוי קבע של תפקיד המנכ"ל תוך לוחות זמנים קצובים וסבירים.
"לא ניתן לקבל על הדעת מצב, בו דווקא הגב' פרידמן, אשר הובילה במו ידיה מוסד תרבותי חשוב כמו התיאטרון הלאומי הבימה למצב של קריסה טוטאלית, ואשר נקבע, הן על ידי מבקר המדינה והן על ידי בית המשפט המחוזי, כי ניהלה את הבימה ברשלנות רבתי, הפרה את החוק, לרבות חוקי מגן בסיסיים של עובדים, והפרה התחייבויות מפורשות שנתנה למדינת הישראל – היא זו שתנהל את המדיטק", נכתב בעתירה.
"מינוי כזה, אשר נעשה בניגוד לכללי המנהל התקין ולהנחיות הרגולטוריות המחייבות, אשר לא עומד בכל מבחן של סבירות, היגיון ושכל ישר, ואשר חשוד כי נעשה מטעמים פוליטיים לא ענייניים ולא מקצועיים – לא יכול לעמוד. תיאטרון הבימה בניהולה של הגב' פרידמן, מעל באופן שיטתי בכספי העובדים, כשניכה כספים משכרם אך לא העבירם ליעדם, ולא שילם ליוצרים ושחקנים את התמורה המגיעה להם".
זו עליית מדרגה נוספת במאבק של היוצרים ואנשי תרבות במינויה של פרידמן. ביום שני (15.7) נתלה שלט מול המדיטק חולון נגד מינויה של פרידמן. על שלט החוצות נכתב "את 'הבימה' היא הרסה. המדיטק בסכנה. אודליה פרידמן: המינוי המופקר של שי קינן".
במקביל, פנה שח"ם במכתב למבקר המדינה מתניהו אנגלמן לבדוק את המינוי על ידי שי קינן, ראש עיריית חולון. במכתב שנשלח נכתב: "המינוי נערך במחטף ובמחשכים, תוך הפרת כללי המנהל התקין, ללא הקמת ועדת איתור והליך מכרזי, ובניגוד לחוזר מנכ"ל משרד הפנים". עוד נכתב "הקשר המתואר בין הגב' פרידמן לבין ראש העיר הנבחר, מעורר חששות וחשדות מהותיים למשוא פנים ומעורבותם של שיקולים פסולים לכאורה במינוי, וכי לא נבחר המועמד הראוי והמתאים ביותר לתפקיד".
במכתב מצוטט מתוך כתב התביעה שהוגש על ידי נאמני הבימה באופן אישי נגד אודליה פרידמן, "לגב' פרידמן היה חלק אישי מרכזי בקריסת הבימה ואחריות אישית ישירה להפרות חוק והסכמים, וצבירת חובות ביודעין ותוך עצימת עין, בין היתר כלפי עובדים, יוצרים וספקים של הבימה. הגב' פרידמן התרשלה באופן קיצוני בתפקידה, הפרה את חובת הזהירות והאמון, לא פעלה כנושא משרה סביר, נהגה בפזיזות ונושאת באחריות אישית מרכזית למצבו של 'הבימה' כנושאת המשרה הבכירה ביותר בתיאטרון".
ב-30 ביוני החלה סערה בעולם התרבות סביב כוונת ראש עיריית חולון שי קינן למנות את פרידמן לממלאת מקום מנכ"ל החברה לפיתוח התרבות בחולון - שתחתיה פועלים תיאטרון חולון, מוזיאון הילדים ותיאטרון המדיטק. אנשי תרבות ותיאטרון טענו כי פרידמן הייתה מהגורמים המרכזיים שהובילו את תיאטרון הבימה לגירעון ענק וסף פשיטת רגל כאשר כיהנה כמנכ"לית.
גורם המקורב לעירייה מסר אז שעל אף שנפתח לפני כמה חודשים מכרז לחיפוש מנכ"ל חדש למדיטק, אליו ניגשו כמה מהסמנכ"לים המשמשים כממלאי מקום מאז עזיבתו של דני וייס, לא נבחר מנכ"ל קבוע למתחם והמינוי של פרידמן הונחת מלמעלה. "התרגיל הוא למנות אותה כממלאת מקום כדי לעקוף מכרז, אבל זה יכול להימשך שנים רבות".
אחרי שנודע לאיגודי היוצרים והאמנים על הכוונה למנות את אודליה פרידמן למ"מ מנכ"לית המדיטק, לאור עברה הניהולי בתיאטרון הבימה והגעתו לחובות עתק תחת ניהולה, החלו מחאות ותגובות נגד מינויה. אולם למרות המחאות פרידמן הגיעה למחרת למדיטק בלי שנמסרה הודעה מוקדמת לעובדים, שלדבריהם "נותרו המומים".
עד לכתיבת שורות אלה, על אף פניות חוזרות ונשנות, גורמים בעיריית חולון והמדיטק טרם אישרו רשמית את המינוי, אולם אחרי תגובות קשות שנשמעו נגד, פרסמו בשבוע שעבר יותר מ-300 יוצרות ויוצרי תיאטרון בולטים, בהם דרור קרן, אפרים סידון, אסתי זקהיים, יאיר שרמן, דליה שימקו ועוד, קריאה לעיריית חולון לא להפקיד את המוסד התרבותי בידיה של פרידמן, שפוטרה מכהונתה כמנכ"לית תיאטרון הבימה אחרי שחובות התיאטרון בתקופתה הגיעו לכמאה מיליון שקלים, והצהירו שלא יעבדו או יפיקו עבור התיאטרון ומוסדותיו כל עוד פרידמן תשב על כיסא המנכ"לית.
גם איגוד אמני ישראל (אמ"י) הצטרף למאבק. יו"ר אמ"י השחקנית יונה אליאן קשת מסרה: "הזדעזענו מהידיעות על הכוונה למנות את פרידמן לנהל שוב מוסד תרבות חשוב בישראל. בתקופתה בתיאטרון הבימה, פרידמן פגעה באמנים ובזכויותיהם בצורה חסרת תקדים, רבים מהם עדיין לא קיבלו את כספם ולא התאוששו כלכלית."
משח"ם נמסר: "המינוי המופקר של אודליה פרידמן הוא יריקה בפרצופם של האומנים והאומניות בישראל, של צרכני התרבות בישראל ושל כלל אזרחי המדינה ובראשם – תושבי העיר חולון. מעלליה ומחדליה של מי שהובילה לקריסתו של התיאטרון הלאומי 'הבימה' עלו למשלם המיסים הישראלי עשרות רבות של מיליוני שקלים שעד היום משולמים מהקופה הציבורית. כל מי שעיניו בראשו מבין שהכוונה של ראש העיר במינוי הזה היא לא פחות מלהרוס את המדיטק, אין דרך אחרת להסביר את המינוי".