מסלול ישיר לבועה: המלחמה באוקראינה לא הגיע לשבוע האופנה
מסלול ישיר לבועה: המלחמה באוקראינה לא הגיע לשבוע האופנה
המלחמה באוקראינה והקורונה נותרו כשמועה רחוקה בשבוע האופנה במילאנו. גוצ'י, פראדה ובוטגה ונטה חזרו לשחק בחליפות ולשדר ניתוק, כהרגלם
גם הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה המתנהלת על אדמת אירופה לא עצרו את עולם האופנה ולא שיבשו את סדר היום של התצוגות שהתקיימו במילאנו השבוע. בועת האופנה מתנהלת בעולם משל עצמה, ללא קשר למציאות גם בימים כתיקונם, אבל בעתות משבר זה צורם במיוחד. למעט התצוגה של ג'ורג'יו ארמאני שהחליט לקיימה בדממה ללא מוזיקת רקע, לאות הזדהות עם העם האוקראיני, עולם כמנהגו נהג. שתי נשים הניפו את הדגל האוקראיני מחוץ לתצוגה של פראדה אך נבלעו בהמון שביקש לספוג אבק כוכבים ולראות את קים קרדשיאן מגיעה. כמה מבאי התצוגות האחרות נשאו שלטים בגנות המלחמה ופוטין, אבל לעומת הפגנות התמיכה ההמוניות ברחבי אירופה נדמה שהמחאה בקהילת האופנה דלה. "במילאנו המוני אנשים מתלבשים יפה ויוצאים לרחובות, ואנחנו מתהלכים ביניהם בתחושת מציאות שונה לגמרי, כי המציאות שלנו היא אוקראינה", אמר בריאיון למגזין “ג'י.קיו” המעצב האוקראיני דימה לוונקו.
גם הקורונה שעד לא מכבר האטה את הקצב ועוררה דיונים על אופנה בת־קיימא, שקיפות, לוקאליות ושאר מושגים כמו ירדה מסדר היום. עולם האופנה חזר לחיות בבועה משלו: לא עוד בגדי נוחות, מכנסיים עם גומי במותניים ונעליים שטוחות. נדמה שהתחזיות על סגנון הלבוש שהשתנה לעד — התבדו.
אם לשפוט על פי מילאנו, החליפה, על כל צורותיה וגווניה — וכל האסוציאציות הנלוות לה: כוח, סטטוס וג'נדר — חוזרת ובגדול וממשיכה את הטרנד של החליפה הגברית־נשית שהוביל לפני המגפה במשך כמה עונות. גם מקומם של העקבים והחצאיות הצמודות לא נפקד, והשילוב בין מראה המשדר כוח לכזה האומר רכות בלט על המסלולים.
אחרי כשנתיים של היעדרות חזר אלסנדרו מיקלה מגוצ'י לתצוגות והמשיך בשיח הג'נדר־פלואיד שהוא ממוביליו. הלוק הראשון שעלה למסלול היה חליפה מחויטת כחולה עם ז'קט שנרכס ברכיסה כפולה, ונמשך בחליפות במגוון גזרות. "נשים מביעות עניין רב בחליפות גברים", אמר ל"ווג". "אולי הגיע הזמן לחשוב על הגדרה מחודשת של החליפה". גולת הכותרת של התצוגה היתה שיתוף הפעולה החדש שלו עם אדידס. מיקלה לא יצר פריטים ספורטיביים משודרגים אלא הטמיע בפריטים המחויטים אלמנטים מעולם הספורט: למשל שלושה פסים המזוהים עם מותג הספורט הגרמני בחליפות או הלוגו של גוצ'י ששולב בסמל התלתן של אדידס.
מיוצ'ה פראדה ורף סימונס המשיכו לפתח את השפה והחזון המשותף שלהם מתוך התבוננות בהיסטוריה של המותג. הקולקציה החדשה הציגה איזון בין כוח לרכות, ושיקפה את המתח בין גברי לנשי, באמצעות משחקי פרופורציות, עם הרבה ז'קטים מחויטים גבריים בסגנון אובר סייז וכתפיים רחבות, ומעילי בומבר אובר סייז מעור שנלבשו מעל חצאיות שקפקפות צרות רקומות ברקמה עדינה. גם ורסאצ'ה, דולצ'ה וגבאנה, ז'יל סנדר, טודס ואחרים הציגו את הגרסה שלהם לחליפה עכשווית.
ואילו מותג־העל בוטגה ונטה חשף קולקציה ראשונה ומסקרנת של המעצב הבלגי בן ה־35 מתייה בלייזי, שמונה למנהל האמנותי של המותג האיטלקי לאחר עזיבתו המפתיעה של דניאל לי בנובמבר שנה שעברה, כשבוטגה היה בשיאו ונהנה מרשימות המתנה לפריטים היקרים להחריד עוד לפני שהגיעו לחנויות. בלייזי נכנס לנעליים גדולות, והציג קולקציה על־זמנית מבטיחה, במחווה לשורשי המותג. לכאורה נפתחה התצוגה בג'ינס כחול וגופייה לבנה שהתברר כי הם עשויים עור רך. בוטגה ונטה החל את דרכו כעסק של תיקי עור משובחים ולדברי בלייזי, "הרעיון היה להחזיר אנרגיה וצללית שכל כולה תנועה, כי בוטגה הוא מותג של תיקים, ולכן הקולקציה משדרת ביסודה מסע: יש הרבה דמויות, לכולן יש לאן ללכת והן מרגישות חופשיות לעשות זאת". גם פה היו חליפות, בגזרות בצורת קוקון שהזכירו חליפות כוח, אבל מעור וקולקציית נעליים ותיקים המשלבים את עבודות הקליעה הארטיזניות המסורתיות, שאולי ייהפכו לפריט הלוהט של העונות הבאות.