חיקוי וירטואלי של הרמס ב-40 אלף דולר: מותגי היוקרה מגלים את ה־NFT
חיקוי וירטואלי של הרמס ב-40 אלף דולר: מותגי היוקרה מגלים את ה־NFT
זירת המסחר החדשה בבלוקצ'יין מעלה שאלות לא צפויות של אותנטיות. כך למשל, מאה תיקי “מטא־בירקין” של האמן מסון רוטשילד נמכרו באחרונה כ־NFT במחירים של 19 ל־46 אלף דולר, בלי השיתוף של הרמס, המותג המקורי שמוכר אותם
החודש נודע כי נייקי רוכשת את הסטודיו המצליח RTFKT (ארטיפקט), סטארט־אפ של אופנה דיגיטלית המייצר בין השאר NFT, נכס דיגיטלי מאומת בטכנולוגיית בלוקצ’יין, בצורת בגדים ונעליים לאווטארים.
לא מכבר נמכר תיק של גוצ’י בפלטפורמת המשחק הווירטואלית, roblox, למשחקי רשת, במחיר גבוה ממחירו בחנות: התיק מדגם דיוניסוס נמכר בחנות רגילה ב־3,400 דולר לעומת שווי של 4,115 דולר בפלטפורמה הווירטואלית; גרסת NFT של הקרדיגן שיצר ג’י. וו. אנדרסון לזמר הארי סטיילס נמכרה בקריפטו בפי ארבעה ממחירו של האמיתי. ויש אפילו ביקוש לפריטים לא מקוריים: נראה כי גם בעולם הווירטואלי יש הפרת זכויות יוצרים וזיופים לכאורה.
מאה תיקי “מטא־בירקין” נמכרו באחרונה כ־NFT באתר המכירות OpenSea. התיקים האלו שנראים עשויים מפרווה מלאכותית הם פרי יצירתו של מסון רוטשילד, אמן דיגיטלי בעל חנות קונצפט בלוס אנג’לס המשלבת בין אמנות לאופנה. מחירם נע בין 19 ל־46 אלף דולר במסחר ה־NFT, והם הניבו עד כה כ־800 אלף דולר, זאת אף שמותג היוקרה הרמס אינו מעורב בפרויקט, מה שהופך אותם לסוג של זיוף.
לשם השוואה, תיקי בירקין מקוריים נמכרים בחנויות של הרמס בכ־9,000 דולר לתיק. “זה היה טייק אוף אמנותי על תיק שהוא אייקון. ידעתי שזה יצליח, אבל לא שיערתי שעד כדי כך”, אמר רוטשילד בראיון ל”ביזנס אוף פאשון”. “זו עוד הוכחה למותגי יוקרה רבים שהם יכולים להצליח במרחב הדיגיטלי”.
קולקציה וירטואלית של בלנסיאגה לפורטנייט
ואמנם מותגי יוקרה רבים כבר הבינו את שווי השוק הדיגיטלי, והם מגלים בו עניין גובר. בדומה לעולם האמיתי, גם בעולם הווירטואלי בגדים הם אמצעי הבעה עצמית, דרך לשדר סטטוס, והעולם הזה ממשיך לייצר כלכלה משלו. יותר ויותר אנשים משלמים עבור בגד וירטואלי כדי ליצור תמונה חד־פעמית ברשתות, וההימור של מותגי היוקרה שמשקיעים בשילובם בעולמות הדיגיטליים, אם ב-NFT ואם פריטים וירטואליים שנמכרים בכסף, הוא עוד דרך עבורם לשרוד במציאות החדשה.
החל בלואי ויטון שהשיק בהצלחה משחק ומוצרים וירטואליים ברוח שנות ה־80 בהשראת קולקציית חורף 2019 של וירג’יל אבלו, דרך בלנסיאגה שיצר לא מכבר עוד קולקציה וירטואלית למשחק הווידיאו פורטנייט שנמכרת באתר המותג בעבור מאות ואלפי דולרים, וכלה בדולצ’ה וגבאנה שהשיק קולקציית NFT של תשעה פריטים שנמכרו במכירה פומבית אשר הניבה 6.1 מיליון דולר.
על פי הערכות של מורגן סטנלי, מכירות ה־NFT צפויות לגדול ליותר מ־22.6 מיליארד דולר עד 2030. שיווק פריטים דיגיטליים הוא אולי בבחינת אתגר לכמה ממותגי היוקרה, שגם למכירות אונליין רגילות התקשו להיכנס, אך מצד שני הוא יכול לפתוח בפניהם קהלים חדשים.