פסטיבל החדשנות: דב מורן עולה להדרן
פסטיבל החדשנות: דב מורן עולה להדרן
בכירי ההייטק יחליפו לערב אחד את המקלדות בכלי נגינה ויעלו למופע משותף עם נגני הפילהרמונית, במסגרת פסטיבל החדשנות. "אנשי ההייטק מאושרים, פתאום רואים את הפרטיטורה של היצירות שלהם", אומר היזם יוסי ורדי
התזמורת הפילהרמונית כבר חברה להרבה גופים וזמרים בשנות קיומה. השבוע כמה מחבריה יתנסו בשיתוף פעולה ראשון בין הקהילה הטכנולוגית לסימפונית, ב"פילהרטק", שהוא קונצרט משותף להרכבי מוזיקה מעולם ההייטק והתזמורת. זה יקרה מחר ב־20:30 במסגרת DLD TLV - פסטיבל החדשנות בהיכל התרבות תל אביב.
נגני הפילהרמונית ניצן קנטי, גילי ריבקין, גילי רדין שדה, קיריל מיכנובסקי, יונתן הדס, גדי לדרמן, חגי שלום ויובל שפירא יחברו לארבעה הרכבים: להקת הרוק סימפלי; הרכב הג'אז של ארז נווה אלגורית'ם; היזם והמשקיע דב מורן ולהקת היוניקורנס; ולהקת נאג' חאמדי, של אנשי תקשורת ועיתונאים.
"פיוז'ן זה מוטו שמופיע בשנים האחרונות בכל מיני מקומות שונים ומשונים, ופה נעשה ניסיון לקרב יוצרים מתחומי המוזיקה משני עולמות שונים, אבל משיקים", אומר יזם ההייטק יוסי ורדי, יו"ר פסטיבל החדשנות. "יצאתי עכשיו מאולם החזרות ויש שם שמחה גדולה: אנשי ההייטק מאושרים, פתאום רואים את הפרטיטורה של היצירות שלהם".
גם ארז נווה, סמנכ"ל מוצר בחברת ברייט דאטה, שמנגן על פסנתר מגיל 6 ולפני עשור עבר לתופים, הרגיש את אותה שמחה בחדר החזרות. "זה היה מדהים ומחאנו כפיים אחד לשני". הרכב הג'אז שהקים לפני שנה מורכב מזמרת וארבעה נגנים שמגיעים מתחומי המוצר, הפיזיקה והאלגוריתמים. הם מופיעים בעיקר במועדונים קטנים ובקונצרט ינגנו סטנדרטים ידועים של ג'אז שעיבד לתזמורת הפסנתרן עמרי חריש (אלגוריתמאי ב־Innoviz). "הוא גאון מוזיקלי שלמד ברימון וכתב לתזמורת את כל התפקידים", אומר נווה.
רבות דובר על הקשר בין מתמטיקה למוזיקה (התבניתיות, הקצבים), לכן לא מפתיע שאדם שמתעסק ביומיום בפיתוח אלגוריתמים מצליח לכתוב תפקידים מוזיקליים לתזמורת. "הרבה מהמוזיקאים שאני מכיר עובדים בהייטק", אומר נווה. "זה נובע ראשית מהמתמטיקה, לזהות תבניות ולחשוב בצורה מהירה, ושנית מהרצון ליצור - אני סמנכ"ל מוצר ומה שמניע אותי הוא אהבה ליצירת מוצרים, במוזיקה אני מסוגל לחשוב על רעיון ולבצע אותו מיידית".
יזם ההייטק והמשקיע דב מורן, מנהל שותף של קרן ההון סיכון Grove Ventures, הוא חבר בלהקת היוניקורנס כבר שלוש וחצי שנים ומנגן על תופי קונגס. "אני מתאמן בימי שישי במשרד כי אני יכול לעשות רעש קיצוני, אני דופק בכל הכוח". חברי ההרכב מנגנים שעתיים בשבוע, ולפני הופעות אף יותר, ויש להם מופע שעוסק בקשר שבין מוזיקה ליזמות. "יש קשר אדיר. אם תסתכלי על להקת רוק, היא כמו סטארט־אפ: יש רעיון, בדרך כלל מתפרקים אחרי כמה זמן ויש בודדים שמצליחים אחרי שנים".
עם התזמורת הם ינגנו שיר של פול סיימון, את "כל אחד רוצה להיות יזם" המבוסס על שירו של אריק איינשטיין "כל אחד רוצה להיות זמר", ואת "Stuck in the middle with you" של ה"סטילרז וויל" שעליו אומר מורן: "זה מה שקורה בסטארט־אפים: אתה מתחיל עם הבחור מהתיכון שהיה איש מכירות הכי טוב בעולם וידע למכור קרח לאסקימוסים ועם התלמיד הכי טוב שידע לפתור בעיות, ואז אתה מגלה אחרי שנתיים שלמכור קרח לאסקימוסים זה לא כמו למכור סרברים ל־IBM".
רותם לויים, הבסיסטית של היוניקורנס, היא מנכ"לית ומייסדת שותפה בסטארט־אפ Juno group, ומפיקה של כל הערב הזה. היא מסבירה ש"גם בעבודה היומיומית שלי יש חיבור בין תוכן לטכנולוגיה. חייבים לחבר בין סיפורים ויצירתם האמנותית לבין עבודה עם חיישנים, תגובות, משתמשים, תצוגת תוכן בזמן אמת ובינה מלאכותית. כך גם המוזיקה וההייטק מתחברים. הצורה שבה פותחים ומתייחסים לחברות ומיזמי הייטק דומה מאוד לצורה שבה יוצרים מוזיקה ואמנות. חייבים לוודא שיש מטרה משותפת, שכולם מחוברים בהרמוניה וקצב, שיש איזו מלודיה שמובילה עם רגש, וחייבים לדייק בפרטים הקטנים כדי שהכל יהיה מושלם עבור המשתמש. זה הימור לכל דבר - האם הקהל יאהב? האם יתפוס? גם ביצירת מוזיקה וגם בהקמת חברת הייטק יש חדשנות, עבודה קשה וחתירה למצוינות. אגב, היום לכל חברה שמכבדת את עצמה יש להקה. סוגרים את זה לפני שסוגרים על דירקטוריון. זאת הנשמה של החברה".
לוורדי יש עוד תקווה בערב הזה: "שצעירים ייחשפו למוזיקה קלאסית. בגיל 40 אנשים פתאם מגלים את המוזיקה הקלאסית ונשבים בקסמה, ויכול להיות שהמהלך הזה יפתח להם את האוזן ואת הלב בשלב מוקדם יותר".