ג'נדר בלנדר: המעצב שהגיע לנער את המותג נינה ריצ'י
ג'נדר בלנדר: המעצב שהגיע לנער את המותג נינה ריצ'י
המעצב הכוכב האריס ריד מונה למנהל האמנותי של נינה ריצ’י במטרה לנער את המותג הוותיק ולהפיח רוח קווירית באופנה הפריזאית השמרנית. “בפריז מעטים קוראים תיגר על הזהות המגדרית. השנה היא 2023, הגיע להזמן להתלבש, להישיר מבט למראה ולהגיד לעצמנו שאנחנו נשיים, יפים, ואנחנו פה כדי להישאר"
הקולקציה הראשונה של המעצב האריס ריד לנינה ריצ'י שהוצגה בשבוע שעבר בפריז נראתה רחוקה מרוח המותג הפריזאי. למעשה, היא שיקפה את הנשיות, הרומנטיות והפואטיות של ריצ'י בעיני רוחו: החל בבחירה בדוגמנית למידות גדולות פרשס לי לפתוח את התצוגה (זו הפעם הראשונה שדוגמנית במידות גדולות פותחת תצוגה בפריז של מותג יוקרה); ועד נעלי הפלטפורמה האימתניות, חצאיות החישוק המוגזמות, הכובעים הגדולים רחבי השוליים ובד הפסים העבים בשחור ולבן שהזכירו במשהו את התלבושות של אודרי הפבורן ב"גבירתי הנאווה". השפה העיצובית של ריד ניכרה בכל. היו שם יותר נוצות, יותר פאייטים, יותר גזרות גדולות מהחיים, יותר סרטים ענקיים, יותר חריגה מפרופורציות קונבנציונליות, יותר דרמה — יותר מהכל.
הצלחתו המטאורית של המעצב בן ה־27, בעל המראה הגבעולי והשיער האדמוני הגולש, במותג הנושא את שמו אינה מנותקת מרוח הזמן ולא נעלמה מעיניהם של מקבלי ההחלטות בנינה ריצ'י שמינו אותו למנהל האמנותי בספטמבר. אם השאיפה היא לבלוט בשוק היוקרה הרווי, ריד, שנושא את דגל הקוויריות, המראה העל־מגדרי והקיימות, נתפס כמי שיכול להביא לבידול של המותג ברשתות ועל השטיח האדום.
מדצמבר כבר היה אפשר לקבל הצצה לחזון שלו לנינה ריצ'י: בהופעה של אדל בלאס וגאס לבשה הזמרת שמלה שחורה עם שרוולי שיפון גדולים מנוקדים בעיצובו למותג; הארי סטיילס לבש טוקסידו קטיפה שחור, לצווארו פרח משי ענקי בטקס פרסי המוזיקה הבריטי באחרונה; ובטקס פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע נראתה השחקנית פלורנס פיו בשמלת בת הים הכתומה. למעשה, זה הדגם שריד הגיש למנהלי נינה ריצ'י כשהציג את המועמדות שלו, שמלה שמבוססת על דגם ארכיון של ריצ'י מ־1988.
ריד, שבעיצוביו מטשטש את חוקי המגדר בין המלתחה הנשית לגברית, מייצג את בני דורו ומשקף את התמורות בשיח על גבריות ולבוש מגדרי שמתרחשות בשנים האחרונות. הוא עלה לכותרות כשהלביש את הארי סטיילס בשמלה על שער “ווג” בדצמבר 2020, מאז הלביש עוד רבים, בהם ליל נאס ואימאן. בימים שעולם האופנה מגדיר מחדש את החוקים ומעניק חיבוק חם לאסתטיקה על־מגדרית וקווירית; כשהדור שלו מסרב להתחייב להגדרות מגדריות נוקשות ומציג אלטרנטיבה להגדרות הגבריות המסורתיות; כשבארצות הברית יותר מתריסר מדינות מנפיקות תעודות זהות עם קטגוריה ללא מגדר, ומילון וובסטר מוסיף את המילה they לתיאור יחיד — לא אישה ולא גבר — ריד וסגנון הג'נדר פלואיד שלו מקסימים את התעשייה והציבור, אך לא בטוח שלאורך זמן.
עכשיו הוא אמור לטלטל את המותג שתפיסתו המסורתית הצרפתית לא הצליחה להרים את מכירות הקולקציות שלו או לגרום לו להיות רלבנטי לקהל הצרכנים של היום. כילד קוויר שגדל באריזונה הוא ראה בשבוע האופנה בפריז מפלט, אבל עכשיו כשהוא שם, לדבריו, הוא מבין שהאופנה המקומית היא לא כל כך מגוונת. "בפריז, שלא כמו בלונדון, לא רואים הרבה אנשים ללא זהות גברית או נשית מובהקת. גוטייה ומוגלר הם בין המעטים שקוראים תיגר על התפיסה הזאת. הפרק הבא של נינה ריצ'י הוא להראות גיוון בג'נדר, מידות, גילאים, גזע ויופי. השנה היא 2023", אמר ל”ווג”, וכתב בחשבון האינסטגרם שלו ל־750 אלף עוקביו: "והגיע להזמן להתלבש, להישיר מבט למראה ולהגיד לעצמנו שאנחנו נשיים, יפים, ואנחנו פה כדי להישאר".
המותג הפריזאי שייסדה ריצ'י, ילידת איטליה שעברה לפריז בגיל 12, ב־1932, נודע בצלליות נשיות ואלגנטיות. הוא נמצא בבעלות הקבוצה הספרדית Puig, שעיקר פעילותה אמנם בתחום הבישום והריחות, אך מאז 1987 גם מחזיקה מותגי אופנה בהם פאקו רבאן, ז'אן פול גוטייה, קרולינה הררה ודריס ואן נוטן. הקבוצה הקטלאנית, הקטנה בהרבה מהשחקנים הדומיננטיים בשוק היוקרה, רכשה באחרונה את מותג הבשמים ביירדו בשווי מיליארד דולר, ובימים אלה מתנהלים מגעים לקו יופי למותג הצרפתי חביב הפאשניסטיות ז'אקמוס. את 2020 סיימה הקבוצה בהפסד של 72 מיליון יורו, אחרי ירידה של 24% במכירות ל־1.5 מיליארד יורו בגלל המגפה. על פי דו”חות החברה, ב־2021 היו הכנסות החברה כ־2.6 מיליארד יורו, עלייה של 68% לעומת 2020. הצפי הוא לגדול להכנסות של 3 מיליארד יורו עד 2023 ו־4 מיליארד עד 2024.
בניסיון להחיות את מותג הבגדים של נינה ריצ'י ולמצב אותו מחדש, התחלפו ב־15 השנים האחרונות המנהלים האמנותיים שלו — ריד הוא החמישי בתפקיד. ב־2022 התקבלה החלטה אסטרטגית לסגור את חנות הדגל של נינה ריצ'י באווניו מונטן בפריז, בהמשך להחלטה להתמקד במכירות אונליין ובניסיון להפוך את המותג נגיש יותר בשוק היוקרה. לפני ריד, עוד בקולקציית סתיו 2021, הופחת מספר הדגמים ב־30% והמחירים ירדו ב־20%. כך, חליפת מכנסיים לבישה יחסית, כמו זו שלבש סטיילס, תעלה לדברי ריד בסביבות 700 דולר ותוצע במגוון מידות. “נינה היא התינוק המסחרי שלי", אמר ריד ל־WWD. "שבוע האופנה בפריז יכול להיהפך גימיקי ורציתי להתמודד עם הפחד שלי שהוא רק להציג בגדים". בפועל הרבה מהבגדים היו דרמטיים, פומפוזיים, כמו נלקחו מקרנבל.
כך או כך, נראה שב־Puig לא לקחו סיכון גדול מדי. הבושם "נינה" נמנה עם 30 הבשמים הנמכרים ביותר בצרפת ב־2021 אבל לא הגיע לרשימת 40 הבשמים המובילים בשווקים אחרים בעולם, בניגוד למותגי ריח אחרים של המותג, למשל פאקו רבאן וגוטייה. הבאזז שעורר ריד, מקווים בקבוצה, יביא לעלייה במכירות הבושם “נינה”, וזה מבחינתם, כך על פי “ביזנס אוף פאשן”, ייחשב הצלחה.
הציפיות היו גבוהות, בקולקציה הראשונה שלו לריצ'י ריד חיפש, לדבריו, השראה בארכיון המותג ומצא אותה בקולקציות משנות ה־80 וה־90. האישה שלו לנינה ריצ'י היא "נועזת, לא מתנצלת, בעלת ביטחון עצמי, מוכנה לקחת סיכונים", אמר ל”ווג”. "אהבתי את הדימויים הישנים בארכיון, הנשים המחייכות, צוחקות ומדגישות את האישיות שלהן בדרך שלא נראתה בתצוגות של ריצ'י כבר 15 שנה. כשאני חושב על נשיות, זה מתחבר אצלי לנועזות ולרוח הנשית. אני חושב שהמשמעות היא להיות אינדיבידואל חזק ובעל כוח, ואלה הבגדים שאני מעצב".