"משפחת פנסטה" - המלחמה על הירושה
"משפחת פנסטה" - המלחמה על הירושה
יוצרי "משפחת פנסטה", המשודרת בכאן דיגיטל, חוו על בשרם מלחמות ירושה על דירות. הם הפכו את זה לסדרת אנימציה מרושעת ומצחיקה במתכונת הישרדות ובדיבוב דב נבון ואורנה בנאי. "נקמנות משפחתית היא דבר כל כך כבד, שהיינו חייבים להתייחס אליו בהומור"
"ילדים, נספחים, נכדים, מושי יקר, אהוב שלי, נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים… אני עומד למות", כך פותח הסב של משפחת פנסטה בסדרת הרשת באנימציה שזה גם שמה את פנייתו לבני משפחתו שהגיעו לבקרו כשהוא על ערש דווי (מושי, נספר למי שעוד לא צפו בפרק הראשון מהשישה של הסדרה, הוא כלב בן 152). שלא כמו הכלב, הסב לא עתיד להאריך כך ימים. "נבדקתי. גילו אצלי הכל", הוא מבשר לבני המשפחה המתקבצים סביבו. "ראיתי משפחות נקרעות בגלל ירושה מטומטמת", הוא אומר. "מה כבר יש לי? דירה?" , הוא מוסיף בקולו הצרוד של המדבב שלו דב נבון. "אני לא אתן למשפחה שלי, דנ"א מבשרי, לריב על הירושה שלי לאחר מותי", הוא אומר במה שנשמע לרגע חולף כמחווה אנושית מרגשת. "אני רוצה לראות את זה בעצמי. מה אני פראייר? אני רוצה דם!". ואז הוא מפרט את עיקרי הפורמט: "בכל שבוע המשפחה תתכנס לארוחת שישי. בתחילתה יערכו הצבעה וינשלו את אחד היושבים מהירושה — האחרון שנשאר זוכה בדירה".
"משפחת פנסטה" היא סדרה מצוירת מקורית, עצבנית, מרושעת ומצחיקה מאוד. כל פרק שלה, הנמצא בשירות הדיגיטל של כאן, הוא של כחמש דקות שנגמרות מהר מדי.
יוצרי הסדרה, ענן גיבסון, שליו בן אליה ונדב שפר, הם בוגרי החממה של כאן, תאגיד השידור, והמיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים. הם הכירו בלימודים בבצלאל, שאותם סיימו ב־2019. בן אליה וגיבסון נשארו לגור בירושלים ושפר גר בתל אביב, ועולה לעיר לעבוד איתם. בראיון איתם הם מספרים מאיפה צץ הרעיון לסדרה, ולמה קוראים למשפחה בשם הפנטסטי הזה. בן אליה הוא התסריטאי והאנימטור הראשי. "אני מעריץ של 'הישרדות' האמריקאית. וניסיתי לדמיין מה היה קורה אם משפחה היתה צריכה להחליט להדיח בכל פעם מישהו מתוכה".
שפר, העורך והאחראי על הרקעים: "שאלנו את עצמנו מה יהיה הפרס במקרה כזה? אולי ירושה או דירה. באותה תקופה גם במשפחה שלי וגם במשפחה של ענן היו אינטריגות סביב ירושות — וזה הוביל לרעיון שהתחרות תהיה על דירה".
גיבסון, מעצבת הדמויות והאחראית על הארט: "זמן קצר לפני כן סבתא שלי מתה, והיא לא היתה במערכת יחסים טובה עם אף אחד מארבעת הילדים שלה. לפני מותה היא חשבה לעצמה 'מה הכי יעצבן את הילדים שלי?', והיא פשוט הורישה את הכל לנכדים. זה היה מעשה מאוד מלוכלך מצדה (הם לא חיים פה ולא יראו את הסדרה, אז זה בסדר לספר את זה). כל עניין הנקמה כל כך כבד שאין דרך אחרת להתמודד עם זה — אלא בהומור".
שפר: "היוזמה של הסבא לראות את הדירה עוברת בירושה בעודו בחיים באה מהמקרה של הסבתא שלי, שכוונותיה היו טובות והיא מכרה את הדירה וחילקה את הכסף בין הנכדים בעודה בחיים".
בן אליה: "כשהתחלתי לספר לאנשים על הסדרה זה כמעט תמיד העלה סיפורים מטורפים על ירושה אצלם. זה החזיר אותי ל'הישרדות': משחק די פשוט, אנשים צריכים לקבוע ביניהם מי המתחרה שילך הביתה. זה מעלה כל כך הרבה רגשות ותהיות; איך קבוצה כזאת מכתיבה נורמות ואוכפת את הנורמות האלה? במיוחד כשהקבוצה היא משפחה: קבוצה חברתית שלא ברור מה זכות הקיום שלה. והעובדה שאתה לא יודע מה קורה במשפחות אחרות הופכת את החיים במשפחה שלך כמו חיים על אי בודד".
איך הצלחתם להביא לסדרת ביכורים כאלה שחקנים מפורסמים כמו דב נבון ואורנה בנאי?
בן אליה: "המנטור שלנו בחממה היה נדב פרישמן, מיוצרי 'קופה ראשית', והוא שידך לנו את דב נבון".
גיבסון: "הוא היה כל כך בתוך זה ופרגן. כל כך נחמד ומקסים וגם בול מתאים לדמות. הדיבוב שלו ממש נותן חיים לדמות".
הדמויות מוקצנות, אבל גם מאוד מוכרות. תמרה, הבת הצעירה, מתאפיינת בין היתר בבחירות גרועות של בני זוג. היא בעצם אתם, לא?
ענן: "כמעט כל האנימטורים שעבדו על הסדרה שאלו בחשש 'תמרה היא אני?', ותמיד ענינו להם 'לא, לא. כולנו תמרה'. נורא היה לנו חשוב שהדמות הראשית תהיה בחורה שמותר לה לטעות. מותר לה להיות גיבורה שלא סימפטית במאה אחוז; לא מאה אחוז אסופה. יש משהו נורא כיף בזה שהיא קצת ביץ'. היא לגמרי משקפת אותנו: עם עולם הדייטינג המוזר שלה, עם זה שכמונו היא עזבה את הקן, עם זה שאין לה מספיק זמן לבקר את הסבא ואת ההורים".
גיבסון: "אנחנו התחלנו לעבוד על הסדרה שלנו לפני שלוש שנים. הפתיע אותנו לראות את זאת. היא לא קשורה אלינו. אבל כנראה שזה באמת נושא בוער".