סגור

"הרעיון הוא ליצור מסלול חוצה ישראל של אמנות במרחב הציבורי"

עשרות מבני ציבור בארץ מתמלאים כעת בציורי קיר בפרויקט "למעלה" של קולקטיב גוסטאון. "אם יש ילד שנחשף ככה לראשונה לאמנות, אז את שלנו עשינו"

אם תגיעו השבוע לאזור חטיבת הביניים בגני תקווה ותיתקלו באמנית אלין מור שמציירת עבודה בנושא העצמה נשית על קיר ענק של 320 מ"ר, דעו שאתם עדים לתהליך יצירה המהווה חלק מפרויקט "למעלה — ציורי קיר אמנותיים" המתגבש בימים אלה ברחבי הארץ. זהו פרויקט של מפעל הפיס בשיתוף קולקטיב האמנים גוסטאון שמפיקים ואוצרים את הפרויקט.


עשרות קירות במבנים ציבוריים בבאר שבע, נהריה, נווה שאנן ועוד יכוסו בציורים של אמני הקבוצה, בהם תום מלניק, אלין מור ו"בראדרז אוף לייט". "הרעיון הוא ליצור מסלול חוצה ישראל של אמנות במרחב הציבורי", מספר יונתן אדלר טריפון מקבוצת גוסטאון. גוסטאון התחילה בחיפה ב־2014 ככוח ארגוני תרבותי של חבורת צעירים שחיים ויוצרים בעיר. בהמשך היה גם פסטיבל Walls בחיפה ובירושלים ובעקבותיו הגיעו ממפעל הפיס. "נוצר קליק מיידי והבנו שיש לזה פוטנציאל גדול בתפיסה ארצית ולא רק בשכונות ספציפיות. מה שקורה עכשיו מאוד מרגש כי אנחנו מגיעים למקומות שלא זוכים לרוב לקבל תרבות מסוג כזה".
איך בחרתם את האמנים?
"גוסטאון מונה מספר אמנים ואנחנו גם מזמינים אמנים אורחים עם דגש על מתן קולות לכאלה שלרוב לא נשמעים כשחצי הם קולות נשיים. למשל, קבוצת הברביזון החדש של יוצרות עולות מרוסיה בהן אנה לוקשבסקי שעתידה לצייר שני קירות: אחד עם הקולקטיב בקריית מוצקין ואחד לבד ברכסים".

1 צפייה בגלריה
פנאי ציורי קיר על מבני ציבור בפרויקט "למעלה" בג’לג’וליה מימין ובעמק המעיינות
פנאי ציורי קיר על מבני ציבור בפרויקט "למעלה" בג’לג’וליה מימין ובעמק המעיינות
ציורי קיר על מבני ציבור בפרויקט "למעלה" בג’לג’וליה (מימין) ובעמק המעיינות. יכולים לשנות את פני העיר
סוג העבודות מותאם ללוקיישן, אומר אדלר טריפון: "אנחנו עושים סיור עם האמנים בשכונה ומדברים עם התושבים כדי לקבל השראה מהמקום וההיסטוריה ומתוך זה לייצר את העבודה. ויש גם את העניין הטכני של לצייר על קירות בגודל של 10 ו־20 מטר, כי לא כל מה שעובד בגלריה עובד גם על קיר”.
מההיבט החברתי מחאתי בולט הקיר שצויר בג'לג'וליה בשבוע שעבר, שיתוף פעולה בין האמן "אונגה" מקבוצת "ברוקן פינגאז" לקליגרף החיפאי אחמד זועבי. "זה שיר אהבה שבא להעביר מסר במיוחד בתקופה הזו — לבוא למקום כזה ולהראות את הצד של הדו־קיום, שיתוף הפעולה בין אמנים ערבים ליהודים. למרות החששות שהיו לנו בגלל המתיחות זו היתה חוויה טובה, קיבלנו אירוח נעים ומחמם את הלב", מתאר אדלר טריפון. "המטרה העיקרית היא לחשוף אנשים שלא היו מגיעים לאמנות בדרך אחרת וזה מרגש לראות אנשים עוצרים ומתחילים לשאול שאלות. מבחינתנו אם ילד אחד בג'לג'וליה, או בכל מקום אחר, יתלהב ויתאהב ויתחיל לעשות אמנות — את שלנו עשינו".
תקציב הפרויקט המתמשך שהחל לפני כמה חודשים הוא 2.9 מיליון שקל. עד כה צוירו שישה קירות ומספרם צפוי להגיע ל־21 בסך הכל ברחבי הארץ. אדלר טריפון מציין כי יש תמורה כלכלית לפרויקטים מסוג זה. "זה מצמיח תרבות שלמה של סיורים ותערוכות וממש יכול לשנות פנים של עיר. כשמדברים על ישראל הקטנה, יש אופציה להפוך אותה למוזיאון של אמנות רחוב".