סגור

"כשאתה עם העין בתוך המצלמה, אתה הצופה הראשון של הסרט"

אד לחמן, מגדולי הצלמים של הקולנוע האמריקאי העצמאי, זכה לעבוד עם רוברט אלטמן ומצלם באופן קבוע את סרטיו של טוד היינז. עכשיו הוא מציג בדוקאביב גרסה דיגיטלית משודרגת של סרטו "שירים לדרלה", שבו תיעד את מופע המחווה הנדיר של לו ריד וג'ון קייל לאנדי וורהול. "הסרט הזה הוא מעין יומן, של ריד ושל קייל, וגם שלי"

ב־1990 הוזמן צלם הקולנוע אד לחמן לצלם ולביים את הופעת המחווה לזכר אנדי וורהול שיצרו לו ריד וג׳ון קייל. ההופעה, שתהווה את הבסיס לאלבום המשותף שלהם ״Songs For Drella״, סימנה את שיתוף הפעולה הראשון זה 20 שנה של ריד וקייל, שהסתכסכו בימים שבהם היו שותפים ואויבים בלהקת הארט־רוק הוולווט אנדרגראונד.
3 צפייה בגלריה
פנאי שירים לדרלה
פנאי שירים לדרלה
ריד (מימין) וקייל ב"שירים לדרלה". “היתה ביניהם אחווה גדולה"
סרט ההופעה שצילם לחמן קיבל - לדבריו - טיפול גרוע מבחינה טכנית מצד מפיציו, ומהר מאוד אבדו עקבותיו. באחרונה התגלו מחדש סלילי הנגטיב 16 מ״מ של הסרט, ולחמן החליט ליצור לו גרסה דיגיטלית משודרגת, שבה הוא היה אחראי לתיקוני הצבע, על פי חזונו המקורי. וכך, 32 שנה אחרי שנוצר ונעלם, יצא מחדש הסרט בגרסת 4k. הוא זמין לצפייה באתר הסטרימינג Mubi, ויוקרן השבוע בפסטיבל דוקאביב, בין השאר בהקרנה חינם תחת כיפת השמים במתחם המגדלור בנמל תל אביב.
לחמן (74) היה מזוהה רוב ימיו כצלם של הקולנוע האמריקאי העצמאי, בייחוד זה שבסיסו בניו יורק. בשנות השמונים הוא צילם את ״סוזן, סוזן״ של סוזן סיידלמן ואת ״סיפורים מהחיים״ של דיוויד בירן. בשנות התשעים הוא עבד עם פול שרדר, דניס הופר ומירה נאיר.
שמו הפך להיות מוכר בקרב קהל גדול יותר בשנות האלפיים כשצילם את שני סרטיו האחרונים של רוברט אלטמן, שיתף פעולה עם סטיבן סודרברג בצילום סרטיו ״הקשר האנגלי״ ו״ארין ברוקוביץ׳״, צילם לסופיה קופולה את סרט הביכורים שלה, ״חמש ילדות יפות״, והשיק את שיתוף הפעולה העקבי ביותר שלו עם טוד היינז, שעבורו צילם את ״הרחק מגן עדן״, ״אני לא שם״, הסדרה ״מילדרד פירס״ ו״קרול״, שהוא כרגע הסרט הכי מעוטר פרסים בפילמוגרפיה שלו.
"הבמאי סטיבן סודרברג הוא צלם מצוין, ותמיד אהב להיות מאחורי המצלמה. אמרתי לו פעם שנראה לי שהוא כבר משועמם מבימוי, לכן הוא כל כך מתעניין בצילום"
כשהיינז ביים בשנה שעברה את הסרט התיעודי על הוולווט אנדרגראונד (באפל TV), שלחמן צילם, נזכר הצלם בפרויקט ההוא שעשה עם ריד וקייל, והחליט לאתר את הנגטיב המקורי ולשקם את הסרט. הוא חיפש וחיפש ואז גילה שכל גלילי הנגטיב נמצאים אצלו בדירה, מטרים ספורים מהמיטה שלו.
אנחנו משוחחים באמצעות זום מדירתו הניו־יורקית, שנראית יותר כמו מחסן. המון חבילות על הרצפה, ומאחוריו מדפים וארונות תיוק עצומים ממתכת שבדרך כלל ממלאים קירות של ספריות וארכיונים, וכאן מן הסתם מאחסנים את ארכיון הצילומים שלו. הוא היה אמור להתחיל את הצילומים לסרט הבא של היינז, על חייה של זמרת הקאנטרי פגי לי, אבל הפרויקט הזה נדחה בינתיים, אז אני תופס אותו רגע לפני שהוא טס לצ׳ילה לצלם את סרטו הבא של פבלו לריין. ״אני מאוד נרגש מזה״, הוא אומר.
איך בכלל קיבלת את הג׳וב לביים ולצלם את ״שירים לדרלה״?
״שנה לפני זה הייתי מעורב בפרויקט בשם Red, Hot & Blue. זו היתה תוכנית לטובת גיוס תרומות למאבק באיידס, שבה זמרים ביצעו שירים של קול פורטר, ובמאים כמו וים ונדרס, ג׳ים ג׳רמוש, ניל ג׳ורדן וג׳ונתן דמי ביימו להם את הקליפים. אני הייתי אמור לצלם את הקליפ של דרק ג׳רמן, אבל הוא כבר היה בעצמו מאוד חולה באיידס, אז בנדיבותו הוא הציע לי שאביים במקומו. הוא גם נתן לי אוסף של סרטי שמונה מילימטר שלו בילדות.
"השיר שקיבלתי היה ׳בכל פעם שאנחנו נפרדים׳ בביצוע אנני לנוקס, ומכיוון שיש לה פנים לבנים ושטוחים, החלטתי להקרין את סרטי הילדות של דרק על הפנים שלה. זה משך הרבה תשומת לב בתקשורת וגרם לחברת הפקה בריטית לפנות אליי ולהציע לי לביים ולצלם את ׳שירים לדרלה׳״.
"לו ריד היה לפעמים טיפוס קשה. הוא הסכים שאצלם רק את החזרות. בסוף זה יצר אינטימיות גדולה ביני וביניהם״
״דרלה״ היה כינוי שהודבק לאנדי וורהול על ידי מקורביו — הלחם של סינדרלה ודרקולה. וורהול הלך לעולמו ב־1987, ובהצעת האמן ג׳וליאן שנאבל, ריד וקייל הסכימו להתפייס — פיוס מאוד קצר ימים — וליצור יחד מחווה מוזיקלית לזכרו. הם ביצעו את המופע כמה פעמים בלייב ברחבי ניו יורק, וב־1990 הוא ראה אור כאלבום.
קייל וריד אמנם היו עדיין בשיאם כיוצרים, אבל באותן שנים אף אחד מאלבומי הסולו שלהם לא היה טוב לכל אורכו. ״שירים לדרלה״, לעומת זאת, הוא יצירת מופת מוזיקלית שמציגה את המיטב של שני היוצרים האלה, ומזכירה כמה הם טובים יחד, כשהם מנגנים ולא רבים.
אבל לשכנע את לו ריד להסכים לתיעוד ההופעה, לא היה פשוט. ״עבדתי עם לו לפני כן וידעתי שהוא יכול להיות טיפוס קשה. הלכתי אליו והוא התעצבן ואמר שהוא לא רוצה שיהיו מצלמות בינו ובין הקהל. אחרי כמה ימים שאלתי אותו אם הוא מסכים שאני אצלם את החזרות שלהם, ואז רק כמה השלמות מכיוון הקהל ביום המופע. הוא הסכים. מבחינתי זה היה מצוין כי זה אפשר לי קודם כל להציב שם תאורה שלי ולא להסתמך על תאורת הבמה, שלא תמיד טובה לצילום. וזה אפשר לי להניח מסילות על הבמה ולהיות מאוד קרוב אליהם, זה יצר אינטימיות מאוד גדולה ביני וביניהם״.
יש רגעים יפים בהקשר הזה. כי מהסרט התיעודי שלך ושל טוד היינז ברור עד כמה גדול המתח ביניהם, אבל בסרט שלך רואים איך כמוזיקאים הם לא רק מסונכרנים באמצעות מבט או הנעת ראש, אלא כמה הם מכבדים זה את זה.
״זה מעניין, כי כשאני מצלם אני חושב על הערך הוויזואלי, ולא תמיד שם לב לערך התיעודי של כל מה שאני קולט, ואני מגלה את זה בדיעבד. אז כן, היתה ביניהם אחווה גדולה. אני מרגיש שהסרט הזה הוא קצת כמו יומן. ג׳ון ולו כתבו את השירים על בסיס היומנים של אנדי וורהול, וגם הסרט הזה הוא מעין יומן - שלהם, וגם שלי.
"אני רואה עכשיו מה עניין אותי לפני 32 שנה. הסרט גם יוצא עכשיו מחדש בתקופה מעניינת, ישנו הסרט התיעודי של טוד על הוולווט אנדרגראונד וישנה הסדרה התיעודית על אנדי וורהול בנטפליקס, נראה שיש התעניינות מחודשת בתקופה ההיא״.
לחמן מספר שבתחילת שנות השבעים הוא אמנם ביקר כמה פעמים בפקטורי של וורהול והיה מיודד לרגע עם הזמרת ניקו, אבל הוא לא היה חלק מהחבורה שסבבה את וורהול ועמיתיו. את רוב השנים האלה הוא בכלל העביר בגרמניה. ״כשהתחלתי את דרכי, הקולנוע הגרמני החדש ריתק אותי, אז עבדתי בגרמניה עם ורנר הרצוג ועם וים ונדרס, וככה התחלתי להיכנס לקולנוע״.
3 צפייה בגלריה
פנאי אד לחמן צלם קולנוע
פנאי אד לחמן צלם קולנוע
לחמן. “כשאני מצלם, אני חושב על הערך הוויזואלי לא התיעודי"
(צילום: טוויטר)
מי היו הצלמים שהשפיעו עליך?
״התמזל מזלי ויצא לי לעבוד עם שלושה מהצלמים שהכי הערצתי. בראש ובראשונה עם רובי מיולר, הצלם של וים ונדרס. הוא לימד אותי איך לצלם עם מה שיש בשטח. ואז יצא לי לעבוד עם סוון ניקוויסט, הצלם הקבוע של אינגמר ברגמן כשהוא הגיע לעבוד באמריקה. האחרון היה ויטוריו סטוררו. הייתי מיודד קצת עם ברנרדו ברטולוצ׳י וככה יצא לי לראות את ויטוריו על הסט, גם של ׳אחד מהלב׳ של קופולה״.
אחרי שצילמת לסודרברג את ״ארין ברוקוביץ״ הוא החליט להתחיל לצלם את כל סרטיו בעצמו. יש לך מושג למה?
״אולי כי גרמתי לו לחשוב שזו עבודה קלה. האמת היא שסטיבן צלם מצוין, והוא תמיד אהב להיות מאחורי המצלמה. אמרתי לו פעם שנראה לי שהוא כבר משועמם מבימוי, לכן הוא כל כך מתעניין בצילום. אבל אני מבין אותו, כשאתה עם העין בתוך המצלמה, אתה למעשה הצופה הראשון של הסרט. אתה זה שרואה את מה שהשחקנים עושים, וזה מקום מאוד מעניין להיות בו״.