סגור
מימין אליס מילר בימיה כחיילת ו מירב בן יצחק פנאי
מימין: אליס מילר בימיה כחיילת ומירב בן יצחק (צילומים: יובל חן, גרמי פלדמן)

נגעה בשמיים: מחזה על מאבקה של אליס מילר

המאבק ההיסטורילפתוח את קורס טיס לנשים עומד בלב המחזה "אליס", שקריאה מבויימת שלו תעלה בפסטיבל "פותחים במה" בתיאטרון בית ליסין

"מיידלע, את ראית פעם גבר סורג גרביים? ראית פעם אישה כירורגית או מנצחת על תזמורת? נשים לא מסוגלות לעמוד בלחצים הדרושים מטייסי קרב". את המשפט הבלתי נתפס הזה אמר לפני 30 שנה נשיא המדינה דאז ומפקד חיל האוויר לשעבר עזר וייצמן לנערה אליס מילר, שנלחמה על זכותה להשתתף בקורס טיס. מילר עתרה לבג"ץ והניצחון שלה היה אבן דרך היסטורית בכל הקשור לזכויות נשים בישראל בכלל ובצה"ל בפרט.
בשבוע הבא תעלה קריאה מבויימת של המחזה "אליס" מאת מירב בן יצחק ובבימויה של המיה בן חיים, במסגרת פסטיבל פותחים במה בתיאטרון בית ליסין (17–19 באוקטובר), המוקדש לדמויות של נשים גדולות מהחיים. את מילר תגלם אלונה סער ("המפקדת") ואיתה בקאסט כרמל בין, קרן צור, רון שחר, יניב לוי, זוהר מידן ורוני שטקלר.
זה המחזה הראשון של בן יצחק (36), בעלת תואר ראשון ושני בביו־אינפורמטיקה וחוקרת AI בחברת הייטק. בתקופת הקורונה היא נרשמה לקורס תסריטאות, ונתפסה חזק. "תמיד רציתי לכתוב על אליס", היא מספרת. "כבר בשיעור אזרחות בתיכון, כשהמורה אמר באגביות 'אליס מילר תבעה את המדינה ופתחה את קורס טיס לנשים', אני חשבתי לעצמי: 'וואו, רגע רגע, זה הכי לא מובן מאליו', וזה ליווה אותי מאז. אבל כשהגעתי לקורס התסריטאות, הבנתי די מהר שזה יהיה מחזה ולא סרט, ומשם ניווטתי את דרכי לחממת המחזאות של בית ליסין ושם גם התבשל הפרויקט".
המחזה מביא את סיפורה של מילר, שכדי להגשים את חלום ילדותה להפוך לאסטרונאוטית, היתה צריכה לצבור שעות טיסה. כשסורבה להתקבל לקורס טיס, שהיה אז חסום בפני נשים, היא לא נרתעה מהזלזול שהופגן כלפיה ופתחה במסע להגשמת חלומה, שערער את כל המוסכמות החברתיות של זמנה.
בן יצחק יצרה קשר עם מילר וסיפרה לה על המחזה, אבל את עבודת התחקיר לקראת הכתיבה עשתה בעצמה, בין השאר בעזרת הספר שפרסמה מילר ב־2020 (עם עובד). "זה לא מחזה דוקומנטרי, הוא מבוסס על אירועים אמיתיים, רפררתי לדברים שקרו באמת אבל כתבתי אותם כמו שאני תופסת אותם ובהתאמה למבנה דרמטי. היה לי חשוב לקחת את זה מעבר להכרות של כולנו עם הסיפור, ולהראות גם את הקשיים וגם את המחיר שהיא שילמה.
"עניין אותי גם להראות את היחס של גברים לסיפור הזה, במיוחד מחיל האוויר, לחלקם היו טיעונים טובים נגד, אבל זה בעיקר היה המון שוביניזם. זו חד משמעית יצירה של העצמה נשית. היה לי חשוב להדגיש את זה שהיא היתה ממוקדת מטרה ומפוקסת. היא נתקלה בכל כך הרבה קירות ובכל אחד ייצרה לה דלת ועברה הלאה".
מאז 7 באוקטובר ראינו מהפך ביחס לנשים בצבא.
"במובן מסוים כן, אבל יש לא מעט אנשים שעדיין חושבים אחרת, בעיקר בכל מה שקשור לסוגיית השבי. גם מהבחינה הזו המחזה הזה חשוב".
המחזה אומנם נכתב לפני שנתיים, אבל המלחמה הפכה אותו לאקטואלי במיוחד.
"נכון, בבג"ץ של אליס מילר דיברו הרבה על סוגיית השבי, למשל. זה היה עבורי קשה רגשית וגם מאתגר איך לדבר על הדבר הזה עכשיו כשיש שם עדיין חטופות. אבל המחזה גם מספק תזכורת לרגע שבו משהו חסר תקווה נגמר טוב, בפריצת דרך יוצאת דופן. אלה סוג הסיפורים שאני מחפשת להתנחם בהם בימים אלו".
מילר עצמה לא הצליחה לעבור בסוף את המבדקים לקורס טיס, אבל עשתה שירות משמעותי כקצינה מהנדסת בחיל האוויר והגשימה את ייעודה בדרך עקיפה. "היא יצאה לסיפור הזה כי היא רצתה להיות אסטרונאוטית והיתה בכירה בסטארט־אפ שמפיק מתכות מהירח. במובן מסוים היא מצאה גם פה את הדרך שלה לחלל".
כיום מילר מכהנת כמנכ"לית עמותת נתן סיוע חובק עולם, שעוסקת בסיוע הומניטרי בינלאומי. "עזבתי את עולם החלל אחרי 7 באוקטובר", היא מספרת ל"כלכליסט". "הרגשתי רחוקה מדי מהאנושות, תרתי משמע. ברור לי שמה שעשיתי לפני 30 שנה תמיד יהיה חלק מסיפור חיי, אין לי דרך להימלט ממנו. גם כשבעמותה הקמנו מרכז חוסן קהילתי באופקים, ראש העיר מיד דיבר איתי על הבג"ץ ההוא.
"זה בג"ץ שעשה שינוי חברתי משמעותי ואני חלק ממנו לחלוטין. זו קארמה. אבל היום יותר מרגש אותי שאני יודעת שאני עושה משהו טוב לעזור לאחרים, יותר ממשהו שעשיתי לפני 30 שנה. אני מבינה שזה אירוע משמעותי אבל אני נעה קדימה, לא אחורה. אבל אני אבוא לראות את ההצגה בתחפושת".
כשאת רואה את הנשים הלוחמות והטייסות היום, את מרגישה שיש לך חלק בזה?
"לגמרי חלק בזה. שותפות גורל. וביתר שאת כואב לי על הפצועות והמתות".