סגור

ההאקר של בלנסיאגה בבית גוצ'י

במהלך פיראטי, מתוכנן היטב ומוסכם מראש, השתלט אלסנדרו מיקלה, המנהל האמנותי של גוצ'י, על עיצובים, דגמים ולוגואים של בלנסיאגה בקולקציית חורף 2021 שלו. שיתוף הפעולה החריג בין שני בתי האופנה החזקים מנסה לשדר מסר של שיתוף לעולם שיוצא מבידוד הקורונה

בשבוע שעבר הציג אלסנדרו מיקלה, המנהל האמנותי האקסצנטרי של גוצ’י, את קולקציית סתיו־חורף 2021. תעשיית האופנה צמאה לשינוי ומיקלה הציג את הכיוון הלא צפוי שאליו הוא צועד, דווקא במלאת 100 שנה למותג האיטלקי.
מיקלה חבר לדמנה גווסליה, המנהל האמנותי של בלנסיאגה, וצלל לא רק לארכיון גוצ’י אלא גם לזה של בית בלנסיאגה, שגם הוא כמו גוצ’י שייך לתאגיד קרינג, כדי ליצור את הקולקציה החדשה, “אַרְיָה”, שהוצגה באתר של גוצ’י וברשתות החברתיות שלו (ביוטיוב: Gucci Aria).
אולי חבר אינה המילה המדויקת. הדגמים הם למעשה מחווה לעיצוביו של גווסליה, ומיקלה מצדו מעדיף להשתמש במונח “האקריות” מתחום פשעי המחשב עם הדימוי האנטי־ממסדי. “גוצ’י הוא עבורי מעבדה האקרית שבבסיסה פלישה ושינוי צורה”, כתב לא מזמן בפוסט האינסטגרם שלו, “בזזתי את הרצינות הנון־קונפורמיסטית של דמנה גווסליה ואת המתח המיני של טום פורד”.
3 צפייה בגלריה
אלסנדרו מיקלה המנהל האומנותי של מותג האופנה גוצ'י GUCCI פנאי
אלסנדרו מיקלה המנהל האומנותי של מותג האופנה גוצ'י GUCCI פנאי
אלסנדרו מיקלה. “בזזתי את הרצינות של בלנסיאגה"
(צילום: איי אף פי)
עבודה בהשראה או בשפה של מעצב אחר - באישורו - היא בוודאי מאתגרת. השאלה עד כמה היה בין השניים שיתוף פעולה אמיתי ואיך גווסליה שותף לקולקציה, נותרה ללא מענה. לא ברור מה באמת יעלה בגורלו של “פרויקט ההאקריות” ואם ייתרגם לייצור ויופץ. “שנינו רצינו להפתיע את הצופים עם הדגמים הללו”, אמר מיקלה לעיתון האופנה “WWD”, “תוך הפרת הכללים ושילוב של אלמנטים מזהים ברורים של שני המותגים. רצינו לצאת מהאטליה הסגור”.
כך או כך, החיבור בין שני מותגי־העל אינו מובן - כמו, נניח אילו אדידס ונייקי היו חוברים לייצור משותף של נעליים, כפי שנכתב באחד האתרים. זה מהלך חריג ולא צפוי ומומחי מיתוג אף מגדירים אותו גאוני. מותגי־על אמנם חברו בעבר למעצבים. למשל, פרויקט מונקלר ג’יניוס שמשתף פעולה עם מעצבים של מותגי יוקרה אחרים שיצרו קולקציות שייחשפו במהלך השנה, ויעורר באזז חודשי. או החיבור בין מעצב־על כמו סטלה מקרטני למותג ספורט אדידס.
אך כאן יש שיתוף פעולה בין שני בתי אופנה חזקים עם אמירה עצמאית. נדמה שמיקלה מבקש להפוך את גוצ’י לפלטפורמה תרבותית שתוביל לחיבורים מעניינים וליצירת מוצרים חדשים וגם תעביר מסר של שותפות בעולם המפולג של היום.
3 צפייה בגלריה
מתוך קולקציית חורף 2021 של מותג האופנה גוצ'י GUCCI פנאי
מתוך קולקציית חורף 2021 של מותג האופנה גוצ'י GUCCI פנאי
מתוך קולקציית חורף 2021. חליפה הנושאת את שמות גוצ'י ובלנסיאגה במשותף, כאילו שנייקי ואדידס החליטו לייצר נעליים ביחד
(צילום: GUCCI)
מיקלה וגווסליה אמנם חולקים כמה דברים במשותף: שניהם פורצי גבולות ושוברי מוסכמות. מיקלה שמאז 2015 נודע בקולקציות הביזאריות והמקסימליסטיות שלו, שחוגגות שונות ואמירה אישית, בהשראת אסתטיקה של מראה וינטג’, ואופנה נטולת מגדר, הצליח בשש השנים האחרונות לסחוף אחריו את דור ה־Z ולהביא לעלייה עקבית במכירות המותג. גווסליה הקים ב־2014 את Vetements, קולקטיב של כמה מעצבים מארצות עולם שלישי, הבהיר שהוא מעצב פריטים מסוג אחר, הכניס את המושג “אופנה מכוערת” ללקסיקון וקרא תיגר על בתי האופנה הגדולים.
יחד עם המעצב גושה רובזינסקי הוא יצר שיק סובייטי, “עני”, שבחן את הגבול בין המכוער ליפה, וזכה בפופולריות עצומה — אף שהמחירים ממש לא שווים לכל נפש. ב־2015, כשמונה למנהל האמנותי של בית האופנה בלנסיאגה, הציג את משנתו גם שם, כשעיצב לנשים תיק איקאה מעור (בהשראת שקית איקאה ב־99 סנט) שנמכר ב־2,000 דולר.
בנוגע לקולקציה החדשה של גוצ’י, זו התרחקה מסגנון הווינטג’ האופייני לכיוון קולור בלוק והרבה לוגואים של שני הבתים. כך לוגו בלנסיאגה מופיע על הדפס פרחוני המזוהה עם גוצ’י, והלוגואים של גוצ’י ובלנסיאגה מופיעים יחד בחליפות חצאית וז’קטים מחויטים המזוהים עם בלנסיאגה — וגם בסטיילינג עם חזרה למונוגרמה של גוצ’י בחום, השזור בסגנון בלנסיאגה של היום: מעילי פארקה רחבים ואביזרים פופולריים כמו תיק ג’קי של גוצ’י, ותיק Hourglass של בלנסיאגה.
3 צפייה בגלריה
ליידי גאגא ו אדם דרייבר מתוך הסרט על הרצח בבית גוצ'י פנאי
ליידי גאגא ו אדם דרייבר מתוך הסרט על הרצח בבית גוצ'י פנאי
ליידי גאגא ואדם דרייבר בסרט על הרצח בבית גוצ'י שייצא בנובמבר. במשפחת המייסד מודאגים: “היוצרים גונבים את זהות המשפחה לטובת רווח“
(צילום: GUCCI)
הקולקציה הוצגה אחרי שנה קשה של ירידה של 23% במכירות גוצ’י ל־447 מיליארד יורו ב־2020, לרבות ירידה של 10% ברבעון הרביעי של השנה. יו”ר החברה־האם קרינג, פרנסואה הנרי פינו, הזהיר עוד בתחילת המשבר כי כמו מותגי־על אחרים, גם בית גוצ’י, שאחראי לכשני שלישים מרווחי התאגיד, ייפגע מהתפרצות הקורונה. אבל נראה שגוצ’י ספג את המכה הקשה ביותר. תאגיד קרינג, שמחזיק גם במותגים בוטגה ונטה וסן לורן (שהציגו עלייה של 4.8% ו־2.1% בהתאמה במחצית השנייה של 2020) דיווח על רווח של 13 מיליארד יורו בסיכום השנה, ולפי הצהרות החברה בעוד שבמחצית הראשונה של השנה ירדו המכירות בכ־30%, המצב השתפר במחצית השנייה (ירידה של 3.3% בלבד) למרות מגבלות הקורונה. על פי “הוול סטריט ג’ורנל”, גוצ’י חווה רבעון רביעי חלש במיוחד ב־2020 אף “שהיה צריך להיות תחרותי בעקבות ההשקעה הגדולה של קרינג באי־קומרס, שיווק דיגיטלי וההתרחבות באסיה”.
הצרות של גוצ’י לא מסתכמות בזה. סרט חדש של היוצר רידלי סקוט על סיפור רצח סנסציוני, “בית גוצ’י” בכיכובם של ליידי גאגא ואדם דרייבר, עומד לצאת בנובמבר. הסרט מבוסס על ספרה של שרה ג’יי פורדן: “בית גוצ’י: סנסציית הרצח, הטירוף, הזוהר והחמדנות” ומספר על רצח נכדו של מייסד גוצ’י , מנכ”ל בית האופנה מאוריציו גוצ’י, והמשפט שבו הורשעה אשתו לשעבר פטריציה רג’יאני בתכנון חיסולו ונידונה ל־29 שנות מאסר.
אמנם משפחת גוצ’י אינה מעורבת בבית האופנה מאז 1993, אבל בני המשפחה, בהם בת הדודה של מאוריציו, פטריציה גוצ’י, מודאגים, כך על פי הפרסומים, מכך שהסרט מחטט בחייהם הפרטיים של מייסד המותג גוצ’יו גוצ’י ויורשיו. “הם גונבים את הזהות של המשפחה לטובת רווח”, אמרה פטריציה לסוכנות אי.פי. “המשפחה שלנו זכאית לפרטיות. אפשר לדבר על הכל אבל יש קו אדום שאסור לחצות אותו”.