"מטריקס: התחיה": סרט ההמשך שלא היו חייבים ליצור
"מטריקס: התחיה": סרט ההמשך שלא היו חייבים ליצור
“מטריקס: התחייה" מציע אקשן עתידני מרשים, אך הוא בעיקר כלי שרת בתוכנית של אולפני וורנר בתור ספקי התוכן של HBO Max, לבזוז כל פריט נחשב ומוערך של האולפן ולחדש אותו
הבשורות הטובות: ״מטריקס: התחייה״, הסרט הרביעי בסדרת ״מטריקס״ שהתחילה ב־1999, לא מביך. הוא גם לא נחוץ, אבל הוא לפחות לא מביך. כסרט אקשן, עתידני הייטקי הוא אף מרשים למדי.
העניין הוא שסרטי ״מטריקס״ אף פעם לא היו רק סרטי אקשן ומד״ב, אלא טקסטים קולנועיים מבריקים, שניסחו באופן גאוני משל תמציתי ותמיד רלבנטי על מהות החיים, משמעותם והשאלות הגדולות שבני האדם שואלים את עצמם — אבודים בתוכן או מתעלמים מהן: מי אני, מה תכליתי בעולם, האם יש בחירה חופשית או גורל כתוב מראש, האם הכל מקרי ואקראי או שמא יש תוכנית גדולה שכולנו שותפים בה?
״מטריקס: התחייה״ גם הוא חלק מתוכנית גדולה שכולנו פיונים בה: התוכנית של אולפני וורנר, בתור ספקי התוכן של שירות הסטרימינג HBO Max, לבזוז כל פריט בעל מוניטין מכספת הזכויות של האולפן ולהקים אותו לתחייה. וכך, ל״משחקי הכס״ תופק סדרת המשך, ל״סקס והעיר הגדולה״ קמה מבוכת־המשך, חברי צוות סרטי ״הארי פוטר״ קובצו למופע איחוד מתקרב, אחרי שצוות ״חברים״ עשה כבר את אותו הדבר, ״אחת שיודעת״ חזרה, ״דקסטר״ חזר, ״הסופראנוס״ קיבלה פרק פרולוג קולנועי ו״גרמלינס״ יהפוך לסרט אנימציה. לא צריך להתעדכן באתרי חדשות הבידור באשר לנסיבות יצירת הסרט, הן נאמרות במפורש בסרט עצמו, במין טריק רפלקסיבי מודע לעצמו, כי עכשיו הכל מטא, לא רק פייסבוק.
קיאנו ריבס שב לגלם את תומס אנדרסון, שלא זוכר דבר מהרפתקאותיו בטרילוגיה המקורית, כולל העובדה שהוא מת בסופה. כיום הוא לא האקר אלא מתכנת ומעצב של משחקי מחשב פופולריים, בהם טרילוגיית משחקי ״מטריקס״, שלתוכם הוא הכניס פלאשבקים, חלומות, דמויות ואירועים, שרודפים את תודעתו הפוסט־טראומטית.
אף שהוא נשבע שלא יהיה ״מטריקס״ רביעי, הבוס שלו (ג׳ונתן גרוף) מבהיר לו שאין ברירה: הזכויות נמצאות בידי האחים וורנר (כך, ממש, מפורשות) והם יעשו ״מטריקס״ רביעי איתו או בלעדיו, אז עדיף איתו. יש להניח שהאחיות לאנה ולילי וושאובסקי, יוצרות הטרילוגיה המקורית, קיבלו בדיוק הצעה כזאת. לנה החליטה להיענות לה, לילי נשארה בחוץ. ״מטריקס 4״ מכיל הרבה מחשבות ורמיזות שניתן לקשר לתהליכים האישיים שעברה לאנה מאז הסרט המקורי, ואת המעבר שהיא עשתה מזהותה הקודמת כלארי וושאובסקי לזו הנוכחית כלאנה וושאובסקי, אבל קשה לחמוק מהרמיזות שהסרט מפזר על כך שמדובר באקט של כפייה בהסכמה.
בעוד ״חולית״, הרימייק גדול־הממדים הקודם של אולפני וורנר, הגיע אחרי כמה וכמה התנעות כושלות לעיבוד המקור, ויצר סרט גדול ומשמעותי, ״מטריקס: התחייה״ הוא ניסיון להקים מחדש יצירה שכבר היתה מושלמת. הצפייה ב״מטריקס״ הראשון, במרץ 1999, היתה חוויה מכוננת. מעולם לא ראינו סרט כזה — התסריט המבריק, שמשתמש בעגה עכשווית כדי להציג רעיונות פילוסופיים ותיאולוגיים עתיקים, הולבש על סרט פעולה עוצר נשימה, פוער עיניים ופורץ דרך שהיה אבן דרך בתולדות הקולנוע. שני סרטי ההמשך שהגיעו בתחילת המילניום זכו לקיתונות של תיעוב מצד המעריצים, כי לא היתה בהם תחושת ההתגלות, שהיתה בסרט הראשון, אבל אנחנו לא היינו בצד ההייטרים — כן, זה לא היה קרוב לגדולה של המקור, אבל היו שם כמה רעיונות כבירים.
״מטריקס״ הראשון היה כה עשיר ברעיונות משני תודעה, שניתן להגדיר אותו כאחד מכתבי הקודש של הקאנון הקולנועי. זה לא מקרי שמורים ליהדות, קבלה, בודהיזם ונצרות השתמשו בו כדי להמחיש את תורתם, כי האחיות וושאובסקי עשו עבודה נאה של חקר הרעיונות המשותפים לדתות, ובנו היטב את ״מטריקס״ כסרט שעוסק בהתעוררות רוחנית. ״מטריקס: התחייה״, לעומת זאת, יוכל להיחשב מקסימום כאחד הספרים החיצוניים, שמציע מבט חילוני על הטקסט המקורי. נראה שלאנה וושאובסקי חזרה בשאלה.
הסרט המקורי עסק במפגש בין מורה לתלמיד. מורפיאוס — בתפקיד הרב, הגורו, הכומר או הפילוסוף — חונך את תומס אנדרסון כמשיח וגואל, ומלמד אותו על המהות של העולם כאשליה, עולם השקר מול עולם האמת, מציג בפניו את הכלים שיש בידי בני האדם לבצע מניפולציות בטבע ובבריאה, כי ניסים הם חלק מהמציאות. בהתאמה, האחיות וושאובסקי בראו שפה קולנועית חדשה, שנכנסה עמוק לאוצר המילים הוויזואלי של המאה ה־21, כדי לייצג את האופן שבו המציאות הזאת נבראת ומשתנה בכל רגע מחדש. הסרט החדש, לעומת זאת, הוא קריאה לעזרה נפשית, תיעוד של התמוטטות עצבים. המפגש הפעם הוא לא בין מורה ותלמיד אלא בין פסיכיאטר ופציינט. בורא העולם כעת הוא לא ארכיטקט, שמעצב מחדש את עולמנו, אלא פסיכואנליטיקאי, זה שאמור להסביר ולהרגיע שהכל בסדר, וכל מה שנדמה לנו שקורה, קורה אך ורק בראש שלנו.
״מטריקס: התחייה״ שואל דימויים מסרטי זומבים כדי לומר משהו על מציאות שמסממת את עצמה באמצעות סרטים ומשחקי מחשב, ועולם שתוכנן ותוכנת על ידי גברים. תומס אנדרסון מבין שמשחקי המחשב שלו מבוססים על האמת שהוא חווה, וכעת הם הפכו לסם שמסתיר את האמת הזאת מעיני ההמונים. בפתיחת הסרט הוא יוצר משחק מחשב חדש בשם ״בינארי״, כשאנו — הצופים באולם — יודעים שזהו שקר. העולם אינו בינארי, ולאנה וושאובסקי תעיד. ״מטריקס״ הראשון היה סרט עם סאבטקסט קווירי שהקדים את זמנו (כיום, כמובן, הסמוי הפך לגלוי). ״מטריקס: התחייה״ הוא לא סרט דתי, אלא יצירה רומנטית, על אורפיאוס שיורד לשאול לגאול משם את אאורידיצ׳ה. זה טקסט פחות מהודק, שחוזר יותר מדי על רגעים מהטרילוגיה הראשונה. עבור חסידי הסרט הראשון זו תוספת סבירה ומעט מתסכלת, של יוצרים שנאחזים בנואשות בשיאם. עבור אלה שמעולם לא ראו ״מטריקס״, ספק אם הסרט הזה יגרום להם להבין מה היה הביג־דיל, מהסרט ההוא — שהיה הסנה הבוער של סוף המילניום.