"צעירים גילו שנוסטלגיה זה קול וגם מכניס כסף"
"צעירים גילו שנוסטלגיה זה קול וגם מכניס כסף"
עם 400 זוגות נעליים מסודרים לפי צבע, אוסף צעצועים ויצירות של וורהול ויוקו אונו, ברדפורד שלהאמר הוא טיפוס מושלם לשמש כראש תחום חוויית משתמש ב־ebay. בביקור במרכז הפיתוח של ענקית האיקומרס בישראל הוא מספר שזכה בתפקיד בגלל טעמו, אומר שבקורונה אנשים גילו מחדש את האספנות ומקווה שמי שמכור ל־NFT ישלם גם על תיק פיזי
כשברדפורד שלהאמר נכנס לחדר הישיבות במשרדי ebay בנתניה, השקט בחלל הגדול מופר באחת. שלהאמר, מנכ"ל ebay ניו יורק, וראש תחום חוויית המשתמש בענקית האי־קומרס, סוחף; הדיבור הלא רשמי שלו, סגנון הלבוש הססגוני והקעקועים שמכסים את גופו — רחוקים מרחק שנות אור מהרשמיות המזוהה עם קואופרטיב אמריקאי.
"אני לקוח ebay קלאסי", הוא צוחק, "פתחתי חשבון ב־1999 ועד היום אני כנראה מוציא שם הכי הרבה כסף. הרבה דברים שאני אוהב מצאתי ב־ebay במשך השנים".
שלהאמר הוא דמות מוכרת עוד הרבה לפני שהצטרף לתאגיד: יזם סדרתי, מחלוצי האי־קומרס, בעל אוסף אמנות מרשים וטעם אישי אקלקטי בולט.
הבתים שבהם הוא מתגורר עם בן זוגו לחיים נחשפו לא אחת במגזיני עיצוב מוכרים. המגזין “Fast Company” הגדיר אותו "אחד ממאה האנשים היצירתיים ביותר בעולם העסקים", והבית שלו בגריניץ' וילג' בניו יורק תואר לא מכבר במגזין “AD” כ"תצוגה משתנה תדיר של צבע, אמנות והבעה עצמית". על הקירות תלוי אוסף אמנות אקלקטי, החל בציור שהוא עצמו צייר כשהיה בן 9, ציור לא חתום שאסף ברחוב בברוקלין ולוח של אמנות עממית מרואנדה וכלה ביצירות של קית' הרינג, יוקו אונו ואנדי וורהול ששלהאמר אוהב במיוחד. "בשבילי הוא מייצג את הרעיון שהחיים אינם שחור ולבן, שילוב של גבוה ונמוך, אמנות ומסחר". בין השאר יש לו גם אוסף צעצועים ואוסף של 400 זוגות נעליים המסודרים לפי צבע.
בין המיזמים הבולטים שלו, fab.com שהחל את דרכו ב־2010 כאתר דייטים והמלצות טיולים ולייף סטייל לקהילה הגאה אך נקלע לקשיים, ונהפך לאתר עיצוב מכירתי שנתן במה למעצבים
אני יודע מה אני אוהב. וב־ebay אני יכול לעזור להגיע לאיפה שאני נמצא: אנחנו בונים כלים בשביל אנשים אחרים ליצור את הסגנון הייחודי שלהם"
ואמנים צעירים, ואף זכה לכינוי "איקאה של האופנה". ב־2015 הקים את bezar.com וגייס 2.25 מיליון דולר ממשקיעים. האתר הציע פריטי מעצבים מתחילים בתחום האמנות הגרפית, תכשיטים, אביזרים ופריטים לבית במכירות פופ אפ ופנה לקהל שמאס במוצרים בייצור המוני וחנויות רשת. ב־2016 נרכשה הפלטפורמה על ידי חברה אוסטרלית המתמחה באי־קומרס.
הסיפור של שלהאמר הוא התגשמות החלום האמריקאי. הוא גדל בבולטימור ארה"ב במשפחה קשת יום ובילדותו לא נחשף לאמנות, תרבות או אופנה. למעשה, הוא היה הראשון במשפחתו שלמד בקולג' ."תמיד היה בי משהו בסיסי של ביטוי עצמי. עוד בתמונות ילדות ישנות שלי רואים את זה בבגדים שלבשתי. גיליתי בעצמי מוזיקה, אמנות, עיצוב אופנה ובעצם כל דרך לביטוי עצמי"
הוא למד תקשורת, דילג בין מגוון תפקידים בפרסום וביחסי ציבור, בשנת 2000 כבר כתב בלוג המלצות לייף סטייל לקהילה הגאה שזכה למאות אלפי עוקבים. לימים רכש גם תואר באופנה בפרסונס, אם כי, הוא מודה, "מעולם לא עשיתי בו שימוש".
ב־2016 שלהאמר הצטרף ל־ebay כחבר בצוות החדשנות. "מוניתי לתפקיד בגלל הטעם שלי — אני יודע מה אני אוהב. זה בא לי בטבעיות, וב־ebay אני יכול לעזור לאנשים להגיע לאיפה שאני נמצא: אנחנו בונים כלים בשביל אנשים אחרים ליצור את הסגנון הייחודי שלהם".
בשש השנים האחרונות התמקד שלהאמר ביוזמות חדשות וביצירת אסטרטגיות חדשות ל־ebay, למשל בכל הנוגע למותגי יוקרה, ופריטי אספנות בעלי ערך, ששם יש חשש גדול מתעשיית הזיופים: "בנינו מרכזי אימות אותנטי ברחבי העולם, כך שכשמישהו קונה ממישהו נעלי נייקי במהדורה מוגבלת, למשל, הנעליים נשלחות למרכז שלנו שבו מסתכלים עליהן, מריחים אותן, בוחנים את הקופסה ומאשרים שהן הדבר האמיתי. אנחנו עושים את זה כיום בתיקים, שעונים וסניקרס וזה יעבור לקטגוריות אחרות".
אחרי יותר משנתיים של שמים סגורים שלהאמר מבקר את הצוות שלו בישראל, שחלק ממנו פוגש אותו בראשונה. "יש לנו מרכזי מהנדסים בכמה מקומות בעולם: בארה"ב, ברלין, לונדון, סין, אוסטרליה וישראל, מדינה קטנה, אבל חשובה ל־ebay", הוא מבהיר. "הכל מסתכם הרי באנשים, ובישראל יש תרבות של יזמים, אתם סטארט־אפ ניישן, העובדים שלנו פה משכילים, דוברים אנגלית טובה ומוכנים לעבוד קשה".
על המקום של ישראל בסחר ב־ebay, אומר שלהאמר שהוא מצוי בעלייה מתמדת: "מאז 2019 הצטרפו ל־ebay יותר מ־20 אלף מוכרים ישראלים חדשים, בנוסף לעשרות אלפים שהיו קיימים קיימים קודם, ויש עלייה של מאות אחוזים במכירות. יש פה יזמות שהיא קריטית להצלחה שלנו". צוות המהנדסים המקומי שלו שיוצר "חוויית ליבה ללקוחות גלובליים" מונה 40 אנשים ושלהאמר מאמין ש"הגיוון הגיאורפי חשוב, כי מקבלים נקודות מבט שונות".
אשר להשפעת הקורונה על האתר שלהאמר אומר כי השנתיים האחרונות שינו הרבה. בצד גידול בקניות אונליין, אנשים חזרו לטפח תחביבים ונוצרה קהילה חדשה ופורחת של אספנים ושל מסחר חוזר. "יושבים בבית, מסתכלים סביב, העולם עגום ואנשים חוזרים לפשטות, לנוסטלגיה: ספרי קומיקס, אוספי קלפים, סניקרס". ובגלל שהרבה מוצרים באתר נמכרים על ידי אנשים פרטיים "אנחנו מוכרים משהו שהוא יותר רגשי ואישי".
בדו"חות החברה על מסחר חוזר של פריטים מיד שנייה ויותר בולטות, לדבריו, הסיבות לכך: "בזמנים של אי־בהירות כלכלית, זה מאפשר לכל אחד בכל מקום להקים עסק; הרבה אנשים גם הבינו שהם לא רוצים לעבוד מתשע עד חמש; נוסטלגיה הביאה לזינוק בערכם של פריטי אספנות ישנים, למשל מחירי קלפי פוקימון האמירו לאלפי ומאות אלפי דולרים. קלפי אספנות הם הקטגוריה הצומחת ביותר ב־ebay עם עלייה של 690% לעומת 2020 בכמות המוצרים ו־867% בשווי הרכישות".
שלהאמר מסביר זאת בכך ש"צעירים פתאום מגלים שאכפת להם מנוסטלגיה, אספנות, אינדיבידואליות, קיימות, הם כמהים למגע אנושי. אנשים יכולים לעבוד בתחביבים שלהם, ועכשיו זה קוּל. ל־ebay יש אפשרות למצב את עצמה מחדש בעולם, כי זה מה שמאז ומעולם עשינו: אנחנו עוזרים לעסקים קטנים, לאנשים, ועכשיו הטרנד והערכים של החברה שלנו מתאימים".
בפועל זה בא לידי ביטוי בהכנסות של ebay עם 2.6 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2021 (יציבות ביחס לרבעון המקביל אשתקד), ובמספר הקונים הפעילים ברחבי העולם שהאמיר ל־147 מיליון באותו רבעון. "אנחנו מתמקדים בלקוחות חוזרים נלהבים. זה נוגע לתרבות. למשל, ההתלהבות משעונים. ביפן יש קהילה מאוד גדולה של אספנות שעונים. רולקס, מכונית או טבעת יהלום – אנשים קונים ב־ebay הכל גם דרך האפליקציה בנייד".
כשהוא נשאל על הדבר הלוהט ביותר במסחר אלקטרוני כיום ה־NFT, שלהאמר צוחק. "בגילי אני אולי פחות מחובר לעולם המטאוורס. אבל אם מישהו מוכן לבזבז מיליוני דולרים על פיסת נייר או ציור מקורי, למה שלא יוציאו סכום כזה על תיק דיגיטלי מקורי? ולו כדי להגיד שיש להם את המקור".