סגור
איור מפה פנאי
אנחנו שוב על המפה, לצערנו (איור: יונתן פופר)

תחליף לווייז: הקאמבק של המפה המודפסת ואטלס הדרכים

כשכל נסיעה עם ווייז צפונה מחדרה שולחת לנמל התעופה של ביירות, נהגים רבים חוזרים להשתמש באמצעי הוותיק של אטלס דרכים, כזה שמודפס על נייר. ברשתות הספרים מדווחים על ביקוש גובר ואף מחסור

באופן משונה, השאלה הרטורית הרווחת כל כך בעשור האחרון, "מה היינו עושים בלי ווייז?", מקבלת כעת מענה בנסיבות הקשות של המלחמה: אם אין קליטה ואם ה־GPS משובש לצורכי מלחמה, כך שצפונית מחדרה כבר אי אפשר להשתמש בו כי הוא מוביל אותך לביירות — חוזרים אחורה, אל עידן הנייר. המלחמה הביאה אנשים רבים לחזור ולהשתמש במפות מודפסות, כמו פעם, הביקוש להן גבר בחודשים האחרונים עד כדי כך שאטלסים מסוימים וספרי מפות אזלו בחנויות הספרים, וההוצאות מדפיסות עוד מהדורות.
"מתקשרים אליי מילואימניקים מהשטח ומבקשים מפות", מספר עופר מנשס, מנכ"ל הוצאת מפה שמדפיסה אטלסי דרכים. "קיבלתי הרבה טלפונים מחיילים שנתקעו ולא ידעו איפה הם נמצאים, אמרו להם להגיע לנקודה כלשהי והם היו צריכים מפות. בתחילת המלחמה תרמנו מה שהיה לנו במלאי לכמה יחידות, ומאז הספרים שלנו אזלו בחנויות. פנו אלינו כל המפיצים בבקשה לחדש את המלאי כי יש ביקושים גבוהים, וזה מה שעשינו — עדכנו את המפות והוצאנו מחדש את כל האטלסים, אטלס הזהב, אטלס כבישים בין־עירוני ומיני־אטלס".
הוצאת מפה, שנרכשה על ידי חברת איתוראן לפני שמונה שנים, מתמחה היום בעיקר במאגרי מידע ובמפות דיגיטליות, ומוציאה לאור גם כמה אטלסים ומפות מודפסים. "אנחנו מתמחים במאגרי מידע גיאוגרפיים של מדינת ישראל, כולל כבישים, רחובות, מספרי בתים, רמזורים, כיווני נסיעה", אומר מנשס. "מפות זה דבר שכל הזמן מתעדכן. הרבה חברות מתבססות על המאגרים שלנו. משרדי ממשלה, כוחות הביטחון וארגונים נוספים עובדים איתנו".
בשנים האחרונות, לפני המלחמה, עד כמה היה ביקוש לספרי מפות?
"עדיין היו אנשים שקנו אטלסים לצורכי התמצאות וכדי להבין טוב יותר, לראות את התמונה הרחבה של אזור מסוים, מה שלא תמיד נכנס למסך של הנייד".
בחברת שביל נט גם מוציאים לאור מפות שטח. לאחרונה השלימה החברה כיסוי ארצי של ישראל ב־23 מפות לפי אזורים. החברה מתמחה במפות דיגיטליות אך מוציאה לאור גם מפות מודפסות, ושם מדווחים שבחודשים האחרונים הביקוש להן גבר.
"אנשים קנו מפות בגלל שיבושי GPS, עשינו מכירה מוזלת ליחידות מילואים", אומר איתי פורת, מנכ"ל שביל נט.
מה ההבדלים בין מפות כבישים ומפות שטח?
"במפת כבישים הפרמטרים הם בעיקר יישובים, כבישים ומספריהם, במפות שטח קנה המידה מפורט בהרבה כי צריך להיכנס ולראות בשטח דרכים לרכב, שבילי הליכה, שבילי אופניים, מעיינות, תצפיות, בורות, אתרים ארכיאולוגיים, טופוגרפיה, גבולות של שטחי אש, שמורות טבע — יש המון פרטים במפות. זה מוצר שפחות נגיש לאנשים שלא יודעים לקרוא מפות כאלה, אבל הוא כולל גם כבישים ויישובים.
"קנה המידה במפות כבישים הוא בדרך כלל 1:250,000, ואילו מפות השטח שלנו הן בין 1:25,000 ל־1:50,000. נייר אחד מכסה פחות שטח לכן צריך הרבה מפות. יש לנו עכשיו 23 מפות נייר שמכסות את כל ישראל. היו לנו 17 מפות אבל לאחרונה הוצאנו בבת אחת עוד שש מפות שהשלימו את הכיסוי הארצי. כמובן יש לנו הכל דיגיטלי, אבל כשיש בעיות בסמן המיקום, ויש שיבושי GPS ולא תמיד יש סוללה או קליטה בטלפון, אז נוח להשתמש במפת נייר".
ברשת סטימצקי מדווחים על עלייה של עשרות אחוזים בביקוש לאטלס כבישים. המלאי שהיה אזל, נוצר מחסור לתקופה מסוימת, עד שהמו״לים יצאו להדפסות חדשות. "מתחילת השנה אנחנו רואים ביקוש גדול למפות ואטלסים, בעקבות השיבושים בכל הארץ, ובעיקר בצפון", אומר איציק שלו, סמנכ"ל הסחר של סטימצקי. "הוצאת מפה, שהיא כרגע היחידה, התחילה להדפיס מהדורות חדשות. בזמנו היו שתי הוצאות שהתמחו במפות: כרטא הוותיקה, והוצאת מפה. כרטא, בעקבות הירידה המשמעותית בביקושים, הפסיקה את הפעילות. מפה המשיכה כי היא התרחבה לפעילות דיגיטלית. לפני המלחמה לאורך השנים האחרונות זה נמכר בכמויות מאוד נמוכות. ופתאום זה התעורר, אני מעריך שהביקוש הגיע כבר לעשרות אלפי עותקים. אנחנו גם מקבלים פניות מהרבה ארגונים ביטחוניים, צה"ל, מד"א, משטרה, זק"א, שרוצים לעשות רכישות מרוכזות כדי לחלק מפות לאנשים בשטח".