"הרגשתי שאני כותב מוזיקה למשחקי הכס"
"הרגשתי שאני כותב מוזיקה למשחקי הכס"
אסף תלמודי, המועמד לפרס אופיר על המוזיקה שהלחין לסרט "אגדת חורבן", נדרש לדמיין את השירים שהושמעו בבית המקדש. "היצירה הגדולה והדרמטית איפשרה לי לפרוק רגשות שביום יום פחות מזדמן"
הסרט "אגדת חורבן" של גידי דר מביא את סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהוביל לחורבן בית המקדש השני, באמצעות 1,500 ציורים דוממים של האמנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט (ואלס עם באשיר). היצירה הקולנועית המיוחדת מועמדת לשבעה פרסי אופיר, בין השאר על המוזיקה המקורית שכתבו היוצר והמפיק המוזיקלי אסף תלמודי ויונתן אלבק.
"ברגע שהתמונה זזה פחות, כך האוזן עובדת יותר", אומר תלמודי. "ומטבע הדברים למוזיקה יש יותר מקום מאשר בסרט רגיל. זה כיף גם שיש אפשרות לכתוב מוזיקה גדולה ודרמטית, תזמורתית־מקהלתית. זה סרט עם התרחשויות דרמטיות הרות גורל והתחושה היא כמו לכתוב את המוזיקה למשחקי הכס".
הקריירה של תלמודי נעה בין הפקת אלבומים לאחרים, הופעות בארץ ובעולם וכתיבה בסטודיו. הוא יצר בין השאר מוזיקה לסדרות "אחד על אחד" ו"מתיר עגונות" ולסרטה של יעל אבקסיס "ריימונד אל בידאוויה". הפיק את אלבומו של שולי רנד "רצוא ושוב" את אלבומה של רונה קינן "שירים ליואל", ו"אזרחות טובה" של יובל מנדלסון, שאיתו הוא משתף פעולה גם במסגרת להקת "המסע לפולין".
בנוסף הוא מנגן בהרכב הג'ז "מאלוקס" ובימים אלה מפיק את אלבומו של שלומי שבן. "בשנת הקורונה כתבתי הכי הרבה מוזיקה שכתבתי בחיים".
אל גידי דר הגיע דרך רנד שכתב איתו את התסריט. "לפני שנתיים וחצי ראיתי את שלב הסקיצות ונדהמתי שסרט מתמונות שלא זזות זה משהו שעובד. בשבעה חודשים יונתן ואני כתבנו מוזיקה לתזמורת ומקהלה, דרמה וטרגדיה: מרתון אינטנסיבי של הלחנה ועבודה בסטודיו".
פס הקול זמין להאזנה בפלטפורמות הדיגיטליות והוא הכי קרוב למוזיקת בית מקדש שאפשר לדמיין: משופרות דרך עוּד וקאנון, ועד כלי הקשה. "הציירים היו במצב נוח משלנו כיוון שיש שרידים ארכיאולוגיים מבית המקדש היו להם רמזים. אנחנו ניסינו לדמיין את המוזיקה עצמה. צריך היה להמציא סגנון שייתן לאנשים הרגשה של מערכת פולחנית. היו לנו זמרים מעולים לדמיין את זה איתם: רביד כחלני ושי צברי עשו את הקולות והרבה מההלחנה עשינו איתם. המוזיקה הגדולה והדרמטית איפשרה לי לפרוק רגשות שביום יום פחות מזדמן".
על אף הרזומה המרשים תלמודי מודה שזו קפיצת מדרגה עבורו. "לפני 20 שנה סיימתי תואר בקומפוזיציה בקונסבטוריון המלכותי של האג ולא תיארתי לעצמי שאכתוב יצירה תזמורתית כזו מפלצתית מבחינת רוחב היריעה. אין ספק שמבחינה טכנית זה אחד הדברים הכי גדולים שעשיתי".
תלמודי גם "מקווה שהצופים בסרט ישימו לב שכל הצדדים שם מחרבים את העולם של עצמם. זו דוגמה היסטורית וקולנועית מוצלחת לאיך תפיסה חזקה של צדק בקרב כמה קבוצות יוצרת אסון".