סגור
מיניונים עלייתו של גרו
מיניונים, עלייתו של גרו (טוליפ אנטרטיימנט)

פרסום ראשון
אלו היו הסרטים שוברי הקופות הגדולים ביותר בישראל ב-2022

11.5 מיליון כרטיסי קולנוע נמכרו בישראל ב-2022, לעומת 17.8 מיליון כרטיסים שנמכרו ב-2019. הסרטים הנצפים ביותר שנחשפים לראשונה בכלכליסט סיפקו חוויה שהיא הרבה יותר מצפייה בסרט

זו השנה השלישית ברציפות שדו"ח סיכום השנה בקולנוע כולל את המילה "קורונה", ועל פי התחזיות בתקשורת האמריקאית עושה רושם שגם בסוף 2023 עדיין נאשים את המגיפה בעובדה שדבר לא חזר לשגרה.
ואולי כבר אין יותר שגרה? 11.5 מיליון כרטיסי קולנוע נמכרו בישראל ב־2022, לעומת 17.8 מיליון כרטיסים שנמכרו ב־2019, השנה האחרונה שלפני הקורונה. ישראל של 2022 עדיין היתה חבולה מגלי ההדף האחרונים של הקורונה: התו הירוק בוטל בפברואר ורק באפריל בוטלה חובת עטיית המסיכה באולמות הקולנוע. הקהל הצעיר המשיך להגיע לבתי הקולנוע כרגיל, וסרטי אנימציה וגיבורי־על לא ניזוקו כלל. להפך: סרטי אנימציה, שתמיד עבדו חזק בארץ, המשיכו לשלוט בקופות גם השנה, ובראשם "המיניונים 2: עלייתו של גרו", שהפכו לתופעה ויראלית ומכרו כמעט מיליון כרטיסים. "המיניונים 2" הוא כעת סרט האנימציה המצליח ביותר בכל הזמנים בישראל. סרטי גיבורי העל של מארוול ודי.סי עבדו בישראל בדיוק כמו באמריקה. והצעירים גם עשו חסד עם סרטי האימה והפכו את "סמייל" לסרט האימה המצליח ביותר בישראל בכל הזמנים (שעקף את "זה" מ־2017).
4 צפייה בגלריה
פנאי אדומה אש
פנאי אדומה אש
אדומה אש
(צילום: Disney)
מה שדומה בכל הסרטים האלה הוא החוויה הקבוצתית של הצפייה המשותפת בהם: הנערים שהגיעו לבושים בחליפות ל"המיניונים" או התיכוניסטים שצרחו והקפיצו את זה ב"סמייל", או חובבי מארוול שצהלו יחד ב"דוקטור סטריינג'" או "ת'ור". כמו צפייה משותפת במשחקי הכדורגל של המונדיאל, כך יש עדיין סרטים שמביאים אליהם קבוצות גדולות ומאורגנות לחוויה קולקטיבית ורעשנית (למורת רוחם של שאר הצופים).
4 צפייה בגלריה
פנאי ת'ור
פנאי ת'ור
ת'ור
(צילום: Jasin Boland/Marvel Studios)
כל מי שמביט ביבול ההוליוודי ומתלונן "למה יש כל כך הרבה סרטי המשך?", הנה התשובה: כי הם עושים המון כסף. "אהבה בשחקים", למשל, נהפך לתופעה הקולנועית הבולטת של השנה. נוסטלגיה עבור אחדים, אבל גם סרט שהזכיר לנו למה אנחנו הולכים לבית הקולנוע ולא נשארים בבית על הספה: כי זה מלהיב, זה משלהב, זה לצאת לחוויה שיש בה משהו שהוא לא רק רגשי או שכלי, אלא לפעמים גופני ממש. טום קרוז, שסרב לאפשר את הפצת הסרט בשירותי סטרימינג, הזכיר להוליווד ולקהל העולמי שיש חוויות שאפשר לחוות רק באולמות קולנוע, לכן במידה רבה "אהבה בשחקים: מאווריק" ראוי לזכות בתואר "סרט השנה של 2022", והוא גם אלוף הקופות באמריקה, בצדק. בישראל, באופן מפתיע, הוא במקום השני, עם חצי מסך הכרטיסים שנמכרו ל"המיניונים 2".
4 צפייה בגלריה
פנאי טום קרוז אהבה בשחקים
פנאי טום קרוז אהבה בשחקים
טום קרוז - אהבה בשחקים
(צילום: © Paramount Pictures)

ולא רק "אהבה בשחקים", גם "אווטאר" חזר למסכים אחרי היעדרות של 13 שנה, וגם כאן התחושה היא שזה משהו שצריך לראות על המסך הגדול. הסרט הקודם מכר מעל מיליון כרטיסים, הסרט החדש רק עשרה ימים בבתי הקולנוע אבל כבר מטפס במעלה טבלת השיאים של השנה.
בישראל, לא מעט בזכות מיזם "שלישי בשלייקס" של המשרד לשוויון חברתי, עדיין אפשר למצוא להיטי ארט האוס מפתיעים: "לונאנה, יש יאק בכיתה" ו"משולש העצבות" הביאו כמות יפה של צופים, ו"כרטיס לגן עדן", עם ג'ורג' קלוני וג'וליה רוברטס, הפך גם ללהיט רשמי עם יותר מ־200 אלף צופים.
ולתופעה הישראלית של השנה קוראים "בחורים טובים". קומדיה רומנטית בטעם של פעם, שהצליחה לחבר אליה דתיים וחילונים, צעירים ומבוגרים ולהביא 250 אלף מהם לבתי הקולנוע. ההצלחה של "בחורים טובים" לצד זו של "כרטיס לגן עדן" מזכירה שישראל היא מדינה נדיבה כשזה מגיע לקומדיות בכלל, ולקומדיות רומנטיות בפרט.

4 צפייה בגלריה
פנאי מתוך בחורים טובים
פנאי מתוך בחורים טובים
מתוך בחורים טובים - הצליחה לחבר אליה דתיים וחילונים, צעירים ומבוגרים
(צילום: יונייטד)

אז אם המצב כל כך טוב, איך יכול להיות שהוא כל כך גרוע? או: לאן נעלמו 6 מיליון רוכשי כרטיסים בממוצע שלא חזרו לבתי הקולנוע בארץ מאז מגיפת הקורונה? סרטים הפונים לקהל מבוגר — כלומר, כל מה שהוא לא אנימציה או גיבורי־על — סבלו מירידה של בין 50%־70%. אפשר להאשים בזה את הקהל המבוגר, שעדיין חושש להצטופף באולמות קולנוע ולהיות חשוף לקורונה. אבל אולמות התיאטרון מלאים באותו קהל, אז אולי הבעיה היא בסרטים?
בחסות מגיפת הקורונה, הוליווד העבירה את כובד משקלה לעבר שירותי הסטרימינג. 2022 היא השנה שבה דיסני פלוס נכנסה לישראל. אך זו גם השנה שבה נדמה כי בדיסני וגם בתאגיד וורנר (עם שירות הסטרימינג HBOMax) מתחילים לחשוב מחדש האם אסטרטגיית הסטרימינג שלהם לא חיסלה, למעשה, את הפצת הסרטים בבתי הקולנוע. אם כל סרט שיוצא, מגיע תוך חודש־חודש וחצי לסלון הביתי, מה הטעם לצאת? הירידה במכירת הכרטיסים הזאת אינה אופיינית רק לישראל. רשת בתי הקולנוע סינוורלד (שבבעלותה רשת ריגל האמריקאית ורב־חן ופלאנט הישראליות) הגישה השנה בקשה לפתיחה בתהליכי פשיטת רגל, כשהבינה שמצב מכירת הכרטיסים לא עומד להשתפר בעתיד הקרוב. זו גם התחזית של רוב מומחי תעשיית הקולנוע ל־2023: יהיו סרטי ענק שישברו שיאים במכירות ובהכנסות, אבל סרטי הביניים הקטנים יותר, סרטי האיכות הפונים לקהל בוגר — נעלמו כמעט לחלוטין. ב־2022 קברניטי הוליווד נזכרו שבתי הקולנוע הם העסק הראשוני והעיקרי שלהם, והסטרימינג הוא עסק המשנה. זה מסביר את הטלטלה שעברה על דיסני בשבועות האחרונים, כשהמנכ"ל הנוכחי, בוב צ'ייפק, הודח ובמקומו הובא המנכ"ל הקודם, בוב אייגר. זה גם מסביר את מה שקורה בתאגיד וורנר, שהתמזג לתוך תאגיד דיסקברי, שהבעלים שלו, דייוויד זסלב, מסתמן כמי שרוצה להחזיר את גלגלי האולפן לכיוון הפקות קולנוע ולא הפקות לסטרימינג.
וזה גם מסביר את מה שקורה בנטפליקס, שהתחילה השנה לראשונה לאבד מנויים וששווי המניה שלה החל לרדת. הקורונה היתה טובה לשירותי הסטרימינג, אבל היא גם הוכיחה שאלה בסוף עוד רשת שידור טלוויזיונית, שטובה בעיקר לסדרות טלוויזיה ולא לסרטים. עכשיו תעשיית הקולנוע צריכה לחזור לעצמה ולהיזכר שאם אין להיטים בבתי הקולנוע — מכל הסוגים, עבור כל הקהלים — בסוף, כולם מפסידים. גם בסטרימינג.
הוליווד העבירה הכל לסטרימינג. 2022 היא השנה שבה התחילו לחשוב שם אם אסטרטגיה זו לא חיסלה, למעשה, את הפצת הסרטים בבתי הקולנוע.

מכירת כרטיסים בבתי הקולנוע בארץ ב־2022

סרטים מהעולם
1. המיניונים, עלייתו של גרו: 920,000
2. אהבה בשחקים, מאווריק: 420,000
3. דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף: 370,000
4. ת'ור, אהבה ורעם: 360,000
5. ליגת סופר פטס: 320,000
6. אווטר, דרכם של המים: 300,000*
7. אדומה אש: 290,000
8. סוניק: 270,000
9. בלאק אדם: 240,000
10. באטמן: 230,000
סרטים ישראליים
1. בחורים טובים: 250,000
2. עולה לראש: 100,000
3. הסיפור שלנו: 85,000
4. חומוס פול טריילר: 85,000
5. אוהב אותך צ'רלי: 80,000

נתוני הסרטים הישראליים באדיבות סרטי יונייטד קינג
*עדיין מוצג, הערכה