סגור
קמלה האריס סגנית נשיא ארה"ב פנאי
קמלה האריס. סקרים ראשונים מראים כי היא מובילה על טראמפ בקרב צעירים בני 18־34 (צילום: KAMIL KRZACZYNSKI / AFP)

הכירו את ה-KHive: קמלה האריס זוכה לגל תמיכה מצעירים ברשתות

לצעירים שתומכים בקמלה האריס כמתמודדת המפלגה הדמוקרטית יש שפה משלהם. אז מה זה KHive? למה דווקא אימוג'י של אגוז קוקוס? ומה קורה כשהזמרת צ'ארלי XCX מצייצת תמיכה? בקמפיין של האריס מיהרו לאמץ את הממים בשמחה

מה מבשרים קוקוסים בתמונות פרופיל ברשתות? מה זה בראט? למה הוא מזוהה עם הצבע ירוק? ולמה כל אלה מלמדים על משהו חיובי ורענן שקורה במערכת הבחירות של קמלה האריס, המועמדת הכמעט ודאית של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, שמסמלת את ההפך מכל מה שדבק בנשיא האמריקאי המכהן — זקנה, בלבול וחוסר רלבנטיות?
ביום ראשון לפני שבוע הודיע הנשיא ג'ו ביידן שהוא פורש מהמרוץ לנשיאות ושהוא תומך בקמלה האריס כמתמודדת של המפלגה הדמוקרטית. יומיים אחר כך כבר היו לה מספיק תומכים מתוך המפלגה שראו בה את המועמדת הרשמית שלהם, והקמפיין שלה שבר שיא של תרומות עם יותר ממיליון תורמים שגייסו 126 מיליון דולר ביומיים. 60% מהתורמים האלה עושים זאת לראשונה בחייהם. כלומר הם צעירים. סקר מיום חמישי מלמד כי בקרב בני 18 עד 34 האריס מובילה על טראמפ 60-40 אחוזים.

3 צפייה בגלריה
טי שירט האריס שלבש תומך בעצרת בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר פנאי
טי שירט האריס שלבש תומך בעצרת בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר פנאי
טי שירט האריס שלבש תומך בעצרת בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר
(צילום: Loren Elliott / AFP)

מי שתרמה לא מעט להצלחה הנוכחית היא הזמרת צ'ארלי XCX שצייצה "קמלה היא בראט". זאת מחמאה למי שלא הבינו כי הם נולדו לפני המילניום השלישי. לפני חודש הוציאה צ'ארלי אלבום ששמו "בראט". שירי האלבום עוסקים בנושאים כמו חוסר ביטחון, מערכות יחסים, מסיבות, אמהות ועניינים אחרים הנוגעים לחייה של אשה צעירה בעידן הזה. הוא יצא ביוני ומאז אנשים חוגגים "קיץ של בראט". בטיקטוק צ'ארלי הסבירה ש"בראט" מסמל "סתם בחורה קצת מבולגנת שאוהבת לבלות ואולי אומרת דברים מטופשים לפעמים, שמרגישה די בטוחה במי שהיא, אבל אולי גם תחווה התמוטטות, ובכל מקרה תצא מזה". לא בדיוק האסוציאציה הראשונה עם התובעת של מדינת קליפורניה שנהייתה לסגנית נשיא ארצות הברית, אבל הדור הצעיר מזדהה.

נפלה מעץ קוקוס

עוד דבר שמחבר את האריס לדור הטיקטוקרים זה נאום אחד שנהפך לוויראלי. לפני יותר משנה היא ציטטה את אמא שלה באותו הנאום. "אתם חושבים שנפלתם כרגע מעץ קוקוס", סיפרה שזו נהגה לומר ואז הסבירה ביתר רצינות את הכוונה: "אתם חיים בתוך הקשר של כל מה שהיה לפניכם". מאז הנאום ההוא האינטרנט מתפוצץ מבדיחות קוקוסים. לפי "ניו יורק טיימס" אנשים החלו להוסיף עצי קוקוס או אמוג'י של קוקוסים לביו שלהם באינסטגרם או לתמונת פרופיל מתוך אהדה להאריס. המעריצים בטיק טוק גם משלבים את ציטוט הקוקוסים עם שירים של טיילור סוויפט, צ'ארלי XCX וביונסה.
אביגיל דה קוסניק, פרופ' לתקשורת: "האריס מחוברת לתרבות הפופולרית בניגוד למועמדים דמוקרטים מהעבר, וזה שינוי מרענן"

בסוף השבוע נודע כי ביונסה העניקה להאריס את הזכות להשתמש בשיר שלה “חירות” Freedom בעצרות שלה, ובקליפ הראשון ששוחרר מתוך הקמפיין של האריס נעשה בו שימוש. ביונסה עדיין לא הצהירה על תמיכה רשמית אך בעבר תמכה בהילרי קלינטון ונימקה כי היא “רוצה שהבת שלי תגדל במדינה שבה אישה מנהיגה”. אמה של ביונסה, טינה נואלס, כבר הצהירה בגלוי על תמיכתה בהאריס. עוד מפגש של חירות עם תרבות פופולרית התרחש בתוכנית הריאליטי הפופולרית “מירוץ הדראג של רופול” אליה הגיעה האריס לעודד הצבעה. היא אמרה שם: “בכל יום אנחנו רואים כיצד החירויות שלנו נמצאות תחת מתקפה, כולל החירות של כולם להיות מי שהם, לאהוב את מי שהם אוהבים, בפתיחות ובגאווה. כשאנחנו נלחמים למען החירויות האלה חשוב לדעת שאף אחד אינו עושה את זה לבד”.

3 צפייה בגלריה
הזמרת ביונסה פנאי
הזמרת ביונסה פנאי
ביונסה. אישרה להאריס להשתמש בשיר שלה בקמפיין
(צילום: AFP / KEVIN WINTER)

ב־7 באוגוסט יכריזו עליה רשמית כמועמדת, אבל הרשתות החברתיות כבר הכריעו, קמלה היא מלכת הממים, או "מועמדת הממים" כפי שהגדיר אותה עיתון "טיים". והקמפיין שלה שמח לשתף עם זה פעולה. "כאשר ממים חיוביים מסתובבים באופן אורגני, הם יכולים לעזור לקדם את תדמיתו של מועמד ולתת תנופה לקמפיין שלם", מסבירים בכתבה.
"מועמדת הממים", הוגדרה האריס ב"טיים", והקמפיין שלה שמח לשתף עם זה פעולה. "ממים חיוביים שמסתובבים באופן אורגני יכולים למנף קמפיין שלם"

המעמד הזה ביחס להאריס אינו חדש. מעריציה כבר מכונים KHive, והכוורת הזאת (Hive) קיימת כבר כמה שנים. לפי כתבה ב"ניו יורק טיימס" שכותרתה "מה זה KHive?" מי שהגתה את הביטוי לראשונה היא כתבת רשת החדשות MSNBC ג'וי־אן ריד שטבעה את המונח בקריצה לכינוי של המעריצים של ביונסה שנקראים "BeyHive". ב־2017, כאשר האריס נבחרה לסנאטורית של קליפורניה, הכתבת צייצה את הביטוי הזה כתמיכה בה. במשך השנים האריס והנשיא ג'ון ביידן התייחסו לKHive באהדה.

הפוקימון של הילרי

פוליטיקאים כמהים לתמיכה מסלבריטאים שיעודדו את הצעירים להצביע, כפי שקורה להאריס כעת, וזה לא תמיד מצליח להם. כשהילרי קלינטון ניסתה לשלב משחק סלולרי פופולרי בימי המרוץ שלה עם הצורך בהצבעה, בסיסמה "פוקימון לכו לקלפי", כמעט פרצה מגפה של גלגולי עיניים. לעומת זאת, כשטיילור סוויפט המליצה באינסטגרם לאנשים להירשם כמצביעים, מבלי להגיד למי להצביע, נרשמה עלייה אדירה בהרשמה להצבעה. העלייה הזו המתגמדת לעומת ההרשמה הנוכחית להצבעה של בוחרים צעירים עם היוודע שהאריס מועמדת לנשיאות.

3 צפייה בגלריה
צ'ארלי XCX מחברת את האריס לדור הטיקטוק פנאי
צ'ארלי XCX מחברת את האריס לדור הטיקטוק פנאי
צ'ארלי XCX. מחברת את האריס לדור הטיקטוק
(צילום: Getty Images, Katja Ogrin)

בכתבה ל־NBC הסבירה אביגיל דה קוסניק, פרופסור לתקשורת מברקלי, שהאריס, בניגוד למועמדים דמוקרטים מהעבר, מחוברת לתרבות הפופולרית. "זה שינוי מרענן עבור מצביעים שלעתים קרובות רואים בדמוקרטים מיושנים". לא מפתיע שהקמפיין של האריס מאמץ בחום את התמיכה ברשתות ואף משתף פעולה. אנשיו מיד השתמשו בסרטון המשלב Brat עם נאום של האריס והפכו את צבע האתר של המועמדת לנשיאות לצבע ירוק־ליים, כצבע האלבום של צ'ארלי XCX. גווין רנולדס, כותב נאומים לשעבר של האריס, אמר שהוא מאמין שזה "חכם מצידה לאמץ את הממים. זה מוכיח שהיא מבינה עד כמה ההצבעה של הצעירים קריטית לזכייה בנובמבר הקרוב".