הבמאים בדרך? איגוד השחקנים בהוליווד מצטרף לשביתת התסריטאים
הבמאים בדרך? איגוד השחקנים בהוליווד מצטרף לשביתת התסריטאים
איגוד השחקנים ההוליוודי SAG מצטרף לשביתה שהחלה לפני כחודש, במטרה להגיע להסכם על שיפור התנאים עד ה-30 ביוני. איגוד הבמאים הגיע להסכם טנטטיבי עם האולפנים, אך יכול להצטרף לשביתה וליצור "תרחיש יוצא דופן"
איגוד השחקנים ההוליוודי SAG הצביע השבוע על הצטרפות לשביתה של התסריטאים בארה"ב, שהחלה לפני חודש, אם האולפנים, חברות ההפקה הגדולות ושירותי הסטרימינג לא יגיעו להסכם איתו עד ה-30 ביוני.
איגוד הבמאים ההוליוודי הגיע להסכם טנטטיבי עם האולפנים, אבל יכול גם להצטרף לשביתה במועד זה. פירוש הדבר שבתחילת יולי שלושת האיגודים הללו, שמעולם לא יצאו לשביתה ביחד (למעשה השביתה האחרונה שאיגוד הבמאים יצא אליה היה ב-1987), יפסיקו את עבודתם. "העובדה שתרחיש זה אפשרי, אפילו סביר, מדגיש עד כמה הרגע הזה הוא יוצא דופן", נכתב בווקס.
הצטרפות איגוד השחקנים לבדה עלולה להפוך את השביתה, שבשלב זה פחות מורגשת בגלל הכמות הגדולה של תכנים, למשמעותית ביותר. ההחלטה לצאת לשביתה התקבלה על ידי 98% מ-65 אלף חברי האיגוד (נתון דומה שהוביל לשביתה של התסריטאים). האיגוד, המייצג שחקנים, שדרי טלוויזיה, קריינים, מנחים, אינפלואנסרים ופעלולנים, החל את המו"מ עם נציגי האולפנים ושות' אתמול, קצת יותר מחודש לאחר שאיגוד התסריטאים החל לשבות, שביתה שכמותה לא היתה בארצות הברית מאז 2007.
השחקנים (ובעיקר רבים מהקריינים, אינפלואנסרים ומנחי התוכניות) מבקשים להגדיל את תמלוגיהם, דבר שבשל האינפלציה והתכתיבים של שירות הסטרימינג נפגעו, לדאוג שיתוגמלו על "אודישנים מוקלטים", הקלטות של שחקנים שכדי להגדיל את הסיכוי שיקבלו את התפקיד צריכים להשקיע כסף רב כדי שהאודישן ייראה מקצועי ויציג אותם באור הכי טוב. ומעל הכל להסדיר את הכניסה של בינה מלאכותית AI לתחום.
מאז ומתמיד כניסה של טכנולוגיה חדשה הובילה לשינויים בתנאי תעסוקה והפגנות על שמירת זכויות. אבל השימוש של שירותי הסטרימינג בטכנולוגיה, והעניין המופגן שלהם בהעדפת טכנולוגיה על בני אדם, הם איום קיומי על כל מי שעוסקים במלאכת התוכן למסכים, תחום ששוויו נאמד במיליארדי דולרים. החשש הוא לא רק מפני אובדן פרנסה אלא גם מכך שעסקי הבידור ייבלעו כולם על ידי תעשייה הטק.
איגוד הבמאים החליט בינתיים שלא להצטרף לשביתה לאחר שהגיע להסכם זמני על סעיפים דומים לאלה שמבקשים התסריטאים והשחקנים - תמלוגים ו-AI. ההסכם שחתמו עליו מבטיח 'הגדלה משמעותית" בתמלוגים לסדרות דרמה בסטרימינג. התמלוגים ייקבעו על סמך מספר המנויים בעולם של שירותי הסטרימינג. שני הצדדים גם הסכימו כי AI לא יוכל להחליף בני אדם בתפקידי במאים.
השביתה ב-2007 הובילה לשינוי פני הטלוויזיה, התחזקות ז'אנר הרילאיטי ופתיחות לתוכן בינלאומי. היא אחת הסיבות להיחלשות מעמדן של רשתות הטלוויזיה הגדולות בארצות הברית כיום. במצב הטלוויזיה אז אפשר היה לחוש בשביתה בשלב מוקדם, פשוט היו שידורים חוזרים של פרקים מסדרות אהובות במקום פרקים חדשים. כעת בשל התוכן הרב שצולם וקיים מראש, במיוחד בשירותי הסטרימינג, המצב שונה. ובכל זאת יש תחומים שהשביתה מאוד מורגשת בה. תוכניות הלייט נייט האמריקאיות, שמעמדן אמנם נחלש מאז שדונלד טראמפ אינו נשיא, נדמו. מי שרגיל היה להתעדכן בחדשות היום במונולוג שלהן, או סתם ליהנות משיחות עם שחקנים/בדרנים/מוזיקאים המקדמים את מרכולתם, נותר מיותם. אופרות סבון שגם כך היו תלויות על בלימה נמצאות בסכנת הכחדה.
כמו כן הכתיבה של עונות חדשות לסדרות מובילות נעצרה. "אמילי בפריז" היא הסדרה האחרונה שהצטרפה לרשימה מכובדת של סדרות שהפקתן נבלמה והיא כוללת את "האקס", "דברים מוזרים", "האחרונים מביננו", "צהובות", "פה גדול", "קוברה קאי" ועוד. מנכ"ל נטפליקס התגאה כי יש לו במחסנים מספיק תוכן בינלאומי שיספק את מנוייו (שצפו בסדרה דרום קוריאנית כ"משחק הדיונון" יותר מכל סדרה אחרת של השירות), אבל גם השירות הזה יצטרך כנראה להאט את הקצב ככל שהשביתה תימשך, ובמקום להעלות כל סדרה על כל פרקיה לבינג', המודל העסקי של נטפליקס, יתחילו - כך לפי הערכות בתעשייה האמריקאית - לשדר פרק בשבוע של כל סדרה.