סגור
פנאי ברבור שחור
“ברבור שחור”. “עם כל הפסימיות לפחות בואו נצחק” (צילום: שרבן לופו)

"להתבונן באבסורד שבמציאות": תיאטרון דימונה מעלה קברט אקטואלי

תיאטרון דימונה מעלה את "ברבור שחור", קברט מוזיקלי חריף ואקטואלי שנכתב בעקבות אירועי 7 באוקטובר. "הכוונה היא לנער את הנרמול שנוצר"

"ברבור שחור" הוא קברט מוזיקלי בועט של תיאטרון דימונה שנכתב בעקבות אירועי 7 באוקטובר והמלחמה. המנהל האמנותי והמוזיקאי אורי וידיסלבסקי ובת זוגו השחקנית והדרמטורגית נעמה שפירא כתבו מופע הבנוי ממערכונים, מונולוגים, שירים מקוריים וקאברים על המציאות הבלתי נתפסת שנקלענו אליה בחודשים האחרונים. "הקברט הוא ציני ובוטה ולא משאיר הרבה מקום לדמיון", אומר וידיסלבסקי שמאז 7 באוקטובר לא מפסיק לכתוב ולשכתב. "זו התרפיה שלי בחודשים האחרונים. הכל מאוד סימבולי בתוך עולם קברטי, מאוד רחוק מהיומיום. הכוונה היא לנער קצת את הנרמול שנוצר, לאלץ אותנו להתבונן באבסורדיות של המציאות שבה אנו חיים, להודות בטירוף, מתוך אמונה שחייבים לנקוט עמדה".
השם לקברט נבחר בהשראת תיאוריית הברבור השחור של הפילוסוף נאסים טאלב, שלפיה דווקא אירועים שלא היו ניתנים לניבוי הם בעלי השפעה מכרעת על המציאות, מה שמגביל את היכולת להבין את העולם. לאורך ההיסטוריה היו לא מעט אירועים שנתפסים בדיעבד כ"ברבורים שחורים", כמו אסון מגדלי התאומים, רצח רבין, מלחמת יום הכיפורים וכמובן אירועי 7 באוקטובר.
"התמה של הקברט עוסקת בזה שלא ציפינו, לא הבנו שזה יכול לקרות באמת כשבעצם הכל היה ידוע", אומר וידיסלבסקי. "היופי בקברט שהוא לוקח את המציאות להקצנה, וזה גם מצחיק ברגעים הכי קשים. יש מונולוג של מפקד אוגדה, שמבוסס על נאום אמיתי, שעומד על פודיום ומדבר על התנועות של הכוחות וכל הזמן מוכרע על ידי להקת זבובים שמטריפה אותו. התפיסה היא מאוד אבסורדית. זה נעשה בשבילנו האזרחים הפרטיים, כי אני חושב שאנחנו האחרונים בשרשרת, אנחנו לא נספרים ולאט לאט הופכים להיות בלתי נראים ולא נלקחים בחשבון על ידי מה שנקרא המדינה. וזה הולך ומחריף".
על הבמה מסתובבת דמות שנקראת המדינה ונוצרים דיאלוגים בינה לבין אנשים מהעוטף, הורים לחטופים ועוד. חלק מתכתב עם מקרים שקרו באמת. "אני לא מתעסק בביבי בקברט, הוא לא מעניין אותי. מי שחושב שהוא רואה את נתניהו מסתובב על הבמה עושה לעצמו עוול כי הוא מייצר זהות בין ראש הממשלה למדינה, ואני לא חושב שיש זהות כזאת. ברגע שיש זהות אז אתה לא בדמוקרטיה. בשבילי המדינה זה גוף אמורפי שנועד לשמור עלינו ומורכב מהרבה פרטים, זה לא מישהו אחד ספציפי".
וידיסלבסקי, מהמלחינים הבולטים בישראל, עבד במהלך השנים בתיאטרונים, בקולנוע ובמחול והלחין מאות מחזות ומופעים. לפני שמונה שנים העתיק את מקום מגוריו לדימונה כשהתמנה למנהל האמנותי. וידיסלבסקי גם הלחין את אחד השירים האהובים והמושמעים של הלהקות הצבאיות "חורף 73" למילותיו של שמואל הספרי. "לצערי, אם משנים את השנים מ־73 ל־23, השיר עדיין מאוד רלבנטי. כל הזמן שולחים לי עיבודים וגרסאות לשיר הזה. לצערי אנחנו בלופ שלא יוצאים ממנו, זה רק הולך ונהיה יותר מסובך, אז עם כל הפסימיות לפחות בואו נצחק". הקברט יעלה ב־11 ביולי בדימונה, ב־28 ביולי בבית ציוני אמריקה תל אביב וב־1 באוגוסט בתיאטרון תמונע.