סגור
פנאי פארל וויליאמס בתום תצוגת לואי ויטון לגברים בפריז
פארל וויליאמס בתום תצוגת לואי ויטון לגברים בפריז (צילום: Getty Images)

כמה שווה פארל וויליאמס לתאגיד האופנה לואי ויטון

בשנה שעברה מונה המוזיקאי זוכה הגראמי פארל וויליאמס למעצב האמנותי של מותג היוקרה לואי ויטון לגברים. זו דוגמה קיצונית למגמה שבה זמרים, שחקנים וסלבס, ללא הכשרה פורמלית, תופסים את מקומם של מעצבי אופנה עילית. הסיבה היא הפרסום העצום ברשתות והחשיפה לקהלים חדשים שהם מביאים איתם, מה שכמובן מיתרגם מיד למצלצלים בקופה   

"הומאז' לאנושות", לא פחות, כך תיאר פארל וויליאמס, המעצב האמנותי של מותג היוקרה הצרפתי לואי ויטון לגברים, את תצוגת האופנה של קולקציית אביב קיץ 2025 שהתקיימה לא מכבר בפריז, בגני בניין אונסק"ו. על רקע דגלי מדינות העולם המתנופפים, צעדו דוגמנים מכל גוני העור בבגדים תואמים לצבעי העור. "משחור לחום כהה לחום בהיר לבז', קצת אפור ואז בז' בהיר ולבסוף לבן", תיאר פארל. בתוך כך הוא גם איזכר בתצוגה את המשחקים האולימפיים העתידים להיפתח בקרוב בפריז, את המצוינות האנושית, את החיבור בין בני אדם ומורשת הנסיעות של לואי ויטון ואת המונגרמות באותיות LV המזוהות עם המותג, השייך לתאגיד היוקרה LVMH.
זה היה עוד מופע מרשים של המוזיקאי המצליח שמונה בפברואר 2023 ליורשו של וירג'יל אבלו המנוח, שהיה המעצב האפרו־אמריקאי בעל הכוח הגדול ביותר בתאגיד יוקרה בעולם. מאז הצליח פארל לסלול דרך משלו וצבר קהל אוהדים לא קטן לקולקציות שלו. המופע והבאזז שעורר המחישו ביתר שאת את הפיכתו לשחקן מרכזי בתעשיית האופנה, ואת העובדה שהוא מייצג דור חדש של מעצבים סלבריטאים, שאינם מעצבי אופנה בהכשרתם.
פארל וויליאמס זכה 13 פעמים בגראמי והיה מועמד פעמיים לאוסקר, עבד בין השאר עם גוון סטפני, ביונסה, ג'סטין טימברלייק ובריטני ספירס והתפרסם בלהיטים כמו “Happy”, אבל גם נמנה עם חלוצי סצנת אופנת הרחוב והקים ב־2003 את מותג הסטריט־וור Boys Billionaire Club לגברים בשותפות עם המוזיקאי היפני ניגו. לאורך השנים פארל גם שיתף פעולה עם מותגים כמו שאנל, מונקלר, וב־2008 חבר למארק ג'ייקובס, המנהל האמנותי של ויטון באותם ימים, בקו תכשיטים למותג.
כאייקון תרבותי, עם 15.2 מיליון עוקבים בחשבון האינסטגרם הפרטי שלו, הוא מגלם את התובנה שביכולתו למנף ערוצים דיגיטליים כדי לעורר עניין.
החיבור בין מוזיקה לאופנה מתקיים אומנם שנים רבות אבל כיום יותר ויותר מותגים נוטים לשלב מוזיקאים או סלבריטאים כשגריריהם. שיתוף הפעולה הזה מאפשר למותגים להיות חלק מתעשיות שונות. מעריצים שלו ישימו מבטחם במותג ובקולקציה שיצר, וכך מותג כמו טיפאני — הפונה לקהל עשיר ולבן — יוכל להתחבר לקהילה תרבותית חדשה מבחינתו, לאחר שפארל עיצב לו עתה קו מוצרים.
למגמה הזאת יש אפילו אישוש מדעי: במחקר שהתפרסם לא מזמן בכתב העת המדעי “Fashion Theory” בחן תיאורטיקן האופנה הישראלי לירוי שופן את מותגי סלבריטאים והשלכותיהם במאה ה־21. "במשך שנים התאמצו מעצבי אופנה מסורתיים כמו איב סן לורן או קרל לאגרפלד להפוך לידוענים", הוא אומר. "מדמויות שאמורות להציע לנו מה ללבוש בכל עונה, מעצבים נהפכו לכוכבים שמשתתפים בתוכניות ריאליטי. עם זאת, בעשור האחרון אנחנו עדים לשינוי מהותי, שבמסגרתו סלבס מתעשיית הבידור פותחים מותגי אופנה או מתמנים לתפקידים בכירים בבתי אופנה קיימים. מלבד פארל ויליאמס, אפשר להזכיר את קנייה ווסט, ששיתף פעולה עם אדידס, גאפ ובלנסיאגה; את קים קרדשיאן, שהקימה את המותג סקימס; או את הזמרת דואה ליפה, שהשיקה קולקציה משותפת עם בית האופנה ורסצ'ה. בעוד מותגי־סלבס הם לא דבר חדש, הקבלה שלהם כמעצבים לגיטימיים בעולם האופנה העילית — דווקא כן. יתרה מכך, פעמים רבות הם אף דוחקים את מעצבי האופנה אל מחוץ לאור הזרקורים".
על השאלה מדוע בית אופנה כמו לואי ויטון נדרש לדמות כמו פארל ויליאמס, הוא משיב, "כי ידוענים מתחום הבידור מושכים תשומת לב גדולה ביותר ברשתות החברתיות בפרט ובמדיה בכלל. יתרה מכך, מוזיקאים כמו פארל, שממשיכים להחזיק גם בתפקידים הקודמים שלהם, מאפשרים לבית האופנה להציע חוויות נוספות מלבד בגדים ואביזרים. לא מן הנמנע שהמותג יהיה חתום בשנים הקרובות על שירותי אירוח, תרבות ובידור. ולראיה: תצוגת הבכורה של פארל לוויטון היתה דומה יותר להופעה מאשר לתצוגת אופנה מסורתית. לתהליך הזה יש השפעה רדיקלית על התפקיד התרבותי של מעצב אופנה: הוא מסיט את החשיבות התרבותית שלו כקובע טעם וכנקודת התייחסות יחידה".
עד כמה "שווה" פארל לתאגיד היוקרה LVMH קשה להשיב. הוא מחזיק 75 מותגי יוקרה, כולל ויטון, פנדי ודיור בתחום האופנה; דום פריניון ומואה־הנסי בתחום האלכוהול; גרלן וסאפורה בתחום הקוסמטיקה ועוד. באפריל פורסם כי LVMH היא החברה האירופית הראשונה ששווייה כ־500 מיליארד דולר, והמנכ"ל ברנאר ארנו מדורג כאיש העשיר בעולם על ידי בלומברג עם הון של 200 מיליארד דולר. על פי נתונים שפרסם התאגיד, מכירות מותגיו גדלו ב־9% ברבעון האחרון של 2023 לעומת 17% ברבעון שקדם לו. סך כל ההכנסות ב־2023 הגיע ל־86.2 מיליארד יורו לעומת 79 מיליארד יורו ב־2022. אומנם לא נחשפו נתונים למותגים ספציפיים, אבל על פי ה"גרדיאן", קרוב לוודאי שמותג היוקרה הצרפתי ויטון אחראי על מחצית מהמכירות. וגם אם ויטון גברים אחראי רק ל־5% מזה, אין ספק שזה קורה גם בזכות ההשפעה התרבותית העצומה של פארל.