ליא קניג במופע יחיד ועיבוד ל"הערת שוליים" של יוסף סידר: רפרטואר חדש לתיאטרון הבימה
ליא קניג במופע יחיד ועיבוד ל"הערת שוליים" של יוסף סידר: רפרטואר חדש לתיאטרון הבימה
מנהלו האמנותי של התיאטרון הלאומי משה קפטן, אמר עם הצגת הרפטואר החדש ל-2025, שלראשונה מתהדר בשוויון בין במאים לבמאיות: "חזרנו להציג, לא חזרנו לשגרה. לא נחזור עד שיחזרו כל החטופים לביתם והחיילים למשפחותיהם". המנכ"ל דני וייס: "התרבות ואמנות מהווים חלק חשוב בחוסן הלאומי. ההתעמרות בעולם התרבות חייבת להיפסק ואנחנו מקווים שהיא תיפסק"
התיאטרון הלאומי הבימה חשף הבוקר את הרפרטואר שלו לשנת 2025-2026 ולראשונה מתהדר בשוויון מגדרי מלא בכמות הבמאים והבמאיות - 50%-50%.
שנת 2024 הייתה הראשונה שלי לתפקיד ובלשון המעטה הייתה מורכבת ומאתגרת", פתח מנכ"ל התיאטרון דני וייס את בוקר הצגת הרפרטואר המגוון. "השבעה באוקטובר והמלחמה שפרצה הקריסו את כולנו. מצב הרוח הלאומי והפרטי של כל אחד במדינה השפיעו דרמטית על עולם התרבות ומוסדות התרבות כולם. במקרה של הבימה התווספו עוד שני מרכיבים מיוחדים, האחד שהבימה עדיין בסוג של הקמה מחדש לאחר שעבר לידי נאמנים ובתהליך הקמה כתאגיד לאומי בבעלות עיריית תל אביב יפו. הגורם השני הוא העובדה שנאלצנו לצאת לצורך שיפוץ מאולם הבית שלנו רובינא, מקור ההכנסה העיקרי שלנו, לאולמות אחרים".
"למרות זאת", אומר וייס, תיאטרון הבימה סיים את שנת 2024 באיזון כלכלי, הישג כלכלי לא מובן מאליו גם בימי שלום בעולם התרבות". שנת 2025 מעמידה אותנו, כמו את כל עולם התרבות במצב מורכב ובעייתי. לצד מצב הרוח הכבד של כולנו מתרחשת בימים אלה סוג של מתקפה כלכלית ומתקפה על חופש הביטוי והיצירה בעולם התרבות: סגירת מוסדות התרבות הנפלאים בחולון ברמה בלתי מוסברת, הפגיעה הקשה בפסטיבל עכו, המטווח שעשו על סינמטק תל אביב ועל המופע אנאפאזה של להקת בת שבע, ההוצאה מהנפטלין של המועצה לביקורת סרטים ומחזות או בשמו הידוע הצנזורה, הפגיעה הקשה בסבסוד התרבות לפריפריה והרשימה עוד ארוכה. במלחמה מוכח שוב ושוב כמה התרבות ואמנות מהווים חלק בלתי נפרד וחשוב בחוסן הלאומי. ההתעמרות בעולם התרבות חייבת להיפסק ואנחנו מקווים שהיא תיפסק".
מנהלו האמנותי של התיאטרון משה קפטן התייחס למציאות בחוץ שמשליכה גם על עיצוב רפרטואר ואיך מנסים לחזור לשגרה בתקופה כל כך מורכבת. "שנת 2024 הוקדשה למצב עם יצירות שנבעו מסיטואציות, כמו "סיפורי מקלט" וגם "הגברת הראשונה" על גולדה מאיר שהיה מאוד רלוונטי בעקבות המצב. חלפה עוד שנה והרפרטואר של 2025 הוא של תיאטרון נורמטיבי, לכאורה, שמנסה לשמור על מידה של שגרה שבה אנחנו מזכירים לעצמנו כל הזמן את הדבר הזה שאנחנו חיים בו. ההצגות מתחילות ומסתיימות תחת הכותרת 'חזרנו להציג, לא חזרנו לשגרה', ולא נחזור עד שיחזרו כל החטופים לביתם והחיילים למשפחותיהם יחד עם זה לא נולדו יצירות חדשות בעקבות. אני אומר את זה מצד אחד בצער כי תיאטרון חייב להגיב למצב, אבל מצד שני אני חושב שהעם צריך פרספקטיבה כדי לחזור אחורה ולדבר על. אנחנו כולנו עוד חיים ומדממים את הסיטואציה. ההצגה 'אוכלים' של יעקב שבתאי על הסיפור התנכ"י של כרם נבות, על המלך אחאב ואיזבל, הוא בסופו של דבר סיפור שנשאר רלוונטי לימינו, כל הנושא של יחסי עם-שלטון, הון-שלטון, חוקה ושלטון. זה שם".
העונה תיפתח ב-13 בינואר עם הגרסה הבימתית לסרט "הערת שוליים" של יוסף סידר שהיה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזה. את המחזה כתבה נגה אשכנזי ויביים משה קפטן. בתפקידים הראשיים אריה צ'רנר וצחי הלוי שיחלוק את התפקיד עם יפתח קליין.
קבוצת צעירים חדשה של התיאטרון תעלה ב-23 בינואר את "לייק הום" מאת ובבימוי נעה וגנר. פנטזיה בעידן פוסט אמת, על נועה שמנסה לברוח ממשהו, לרדוף אחרי מישהו ולהגיע לאנשהו בלי שהיא יודעת אם היא בכלל בכיוון. יצירה בימתית מקורית שנולדה בחדר החזרות בעקבות חקירה בזמן אמת של השחקנים.
ארז דריגס תרגם ועיבד את המחזה "תרקדי איתי", המבוסס על הקומדיה הצרפתית "Rumba La Vie" שתעלה ב-1 במרץ בבימוי מירי לזר, עם צביקה הדר וחן אמסלם. באמצע החיים, אליאס, שרת בבית ספר בפריפריה, חוטף התקף לב ומחליט לחדש את הקשר עם בתו אנה אותה לא ראה מאז הייתה תינוקת. הוא מחליט להירשם באנונימיות לשיעורי הריקוד בסטודיו שלה, בעיר הגדולה, בניסיון להתקרב אליה.
הצגת הדגל של התיאטרון לעונה תעלה ב-13 במרץ והיא הגדולה ביותר שעלתה על במת רובינא - המחזמר "פריסילה מלכת המדבר" מאת סטפן אליוט ואלן סקוט בבימוי משה קפטן. עיבוד לסרט הקאלט האוסטרלי שיצא לפני 30 שנה על שלוש מלכות דראג שיוצאות באוטובוס ורוד למסע משעשע ומרגש. לי בירן יגלם את התפקיד הראשי ויחלוק אותו עם עידו רוזנברג. עוד ישחקו יחזקאל לזרוב, מיכאל בן דוד, טל קלאי ועוד. עם להיטי הדיסקו הגדולים.
הגברת הראשונה של התיאטרון ליא קניג חוגגת 95 ולא מפסיקה להפתיע. השנה היא תעלה ערב יחיד בו תחזור לרגעים בלתי נשכחים על הבמה ובחייה האישיים.
ישראל קטורזה יגיע לראשונה ב-23 במאי לתיאטרון הלאומי ויככב לצדם של מיקי קם ויחזקאל לזרוב ב"הג'יגולו מקונגו" של חנוך לוין שתביים תמר קינן. מערכונים ופזמונים מצחיקים ומכמירי לב כמו שרק לוין יודע לכתוב.
ההפקה החדשה של "הסוחר מונציה" מאת שייקספיר תעלה ב-15 ביוני בבימויו של משה קפטן ומעתיקה את מקום העלילה וזמן ההתרחשות לברלין 1933, אחת התקופות הקודרות והמאיימות בהיסטוריה של האנושות הנאורה בכלל ושל העם היהודי בפרט. בדומה ל"המלך ליר" שזכה לגרסאות בארץ ובעולם של אישה המגלמת את התפקיד הגברי הראשי, גם כאן תגלם את שיילוק שחקנית. בימים אלה מתקיים תהליך הליהוק ומסתמן כי לאורה ריבלין תיכנס לנעליו של המלווה בריבית שיילוק.
ביולי יעלה מחזה מקורי מאת ליאור סורוקה "אישה כמוני" על גבר שמילדות הרגיש שהוא נולד בגוך הלא נכון אך נאלץ לקבור את תחושותיו בשל היותו בן לאיש צבא ובסביבה עוינת.
הקומיקאי אבי נוסבאום עם מחזה ביכורים "משכנתא" שיעלה באוגוסט. קומדיה על זוג עם אוברדראפט רגיל ומשכנתא מפלצתית. כשהם נקלעים למצוקה כלכלית ופונים לבנק לבקשת עזרה, הם מגלים שהדרך היחידה להיפטר מהמשכנתא כרוכה במוות של אחד מבני הזוג ויוצאים למסע מטורלל שבמהלכו הם יגלו מה באמת חשוב בחיים. "התפלחתי לתיאטרון וזה כיף גדול ומרגש", אמר נוסבאום לכלכליסט. "זה התחיל מבדיחה במופע סטנדאפ שלי על זה שאתה מגלה שיש ביטוח חיים למשכנתא ואם אחד מבני הזוג מת המשכנתא מתבטלת, ואני מרגיש שאשתי מנסה להרוג אותי. זו בדיחה שכל הזמן גדלה ואז אבי הסוכן שלי אמר שזה מרגיש לו שאפשר לפתח את זה , זהמ רגיש סרט מחזה. התחלנו לכתוב הביה נורא אהבו אז עשיתי מהש הם אמרו.
ג'וי ריגר תיכנס בספטמבר לנעליה של גרושה במחזהו המופתי של ברטולד ברכט "מעגל הגיר הקווקזי" בבימוי נועם שמואל. את השופט אצדק יגלם נורמן עיסא. במהלך מרד הנסיכים הגדול בדוכס בגרוזיה נרצח המושל ואשתו נמלטת בבהלה ונוטשת את בנם הקטן. נערת המטבח גרושה מצילה את הילד ועושה עמו את דרכה אל ההרים למצוא מקלט. עם תום המלחמה מופיעים חיילים וחוטפים מידי גרושה את הילד על פי צו בית דין. אשת המושל מבקשת לקבלו לידיה כדי שתוכל להחזיק באחוזת בעלה המת. גרושה והאם נקראות להופיע בפני השופט אצדק שיפסוק למי שייך הילד.
בדצמבר יתקיים פסטיבל מחזאות מקורית במסגרתו יעלו "ד"ר קליין" מאת גילית קוזבה (ממערכת עובדה) בבימוי דפנה זילברג. חומר נפץ שעוסק במערכת הרפואה הציבורית, על כוכב עולה בתחום רפואת הפריון בישראל שמתאבד במפתיע ומשאיר אחריו את אלמנתו ההריונית, רופאה מתמחה בבית החולים שמסרבת להאמין שזו אכן התאבדות, ויוצאת לחקור את נסיבות מותו; "הביתה" מאת יואב שוטן- גושן עפ"י ספרו של אסף ענברי בבימוי אילן רונן. סיפור עלייתו ונפילתו המיתולוגית של הקיבוץ מימי ראשיתו ועד שברו. עוקב אחרי 12 דמויות שהולכות ומתבגרות לאורך המחזה; "אמא קומי", מחזה מאת אלדד כהן ודורי פרנס בבימוי ארז דריגס. סיפור על עולמו הפנימי הייחודי של ילד ירושלמי אחד, ועל החיים בירושלים ובישראל בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת; בימוי ועיבוד של חנן שניר ל"הנערה מהדואר" של שטפן צוויג. סיפורה של נערה ענייה מכפר קטן באוסטריה, יתומה מאביה, מטפלת באמה החולה ומתפרנסת כסייעת דואר. מכתב מפתיע מדודתה שלא הכירה, מביא אותה לבית מלון מפואר בשוויץ והיא עוברת תהפוכות משמעותיות בחייה; "אויבת העם" הוא עיבוד של נגה אשכנזי ושיר גולדברג ל״אויב העם״ של הנריק איבסן. רופאה צעירה ומבריקה חוזרת לעיירת הפיתוח בה גדלה על מנת לעבוד תחת אביה ראש העיר ולנהל מיזם מעיינות המרפא. כשהיא מגלה בעיה בריאותית חמורה במים שמסכנת את חיי התושבים היא מתריעה על כך ונחרדת לגלות שמנסים להשתיק אותה; ו"סוחרי גומי" מאת חנוך לוין.
לצד ההצגות יתקיימו מופעי מחווה לתרבות הישראלית בהנחיית נתן דטנר. הסדרה הראשונה הוקדשה לשירי האהבה העבריים של כל הזמנים, והסדרה הבאה באמצע ינואר תוקדש לתכנית המיתולוגית "ארבע אחר הצהריים" בגלי צה"ל.