באיחור אופנתי: מותגי היוקרה מודיעים על השעיית פעילותם ברוסיה
באיחור אופנתי: מותגי היוקרה מודיעים על השעיית פעילותם ברוסיה
מותגי היוקרה, ש־9 מיליארד דולר מהכנסותיהם השנתיות מגיעים מכיסם של אוליגרכים רוסים, הבינו סוף סוף שאינם יכולים להישאר אדישים לתוקפנות כלפי אוקראינה. השבוע הודיעו הרמס, שאנל, ותאגידי LVHM, קרינג וריצ'מונד על השעיית הפעילות וסגירת סניפיהם ברוסיה. אליהם מצטרפים מעצבים עצמאיים עם שלל יוזמות של מחאה, אך הדי כל אלה בקושי חדרו למסלולי התצוגה של שבוע האופנה בפריז
הדי המלחמה באירופה גברו בעת שהחל שבוע האופנה בפריז ביום שני האחרון. הסנקציות של המערב שהתרחבו, לא דילגו גם על עולם האופנה, ומותגי היוקרה נרתמו בדרכם לצורך בידודה של רוסיה, גם על חשבון פגיעה בקהל יעד שהוא מהגדולים והחשובים שלהם — השכבה האמידה והאלפיון העליון ברוסיה, שמהווה כ־5% משוק היוקרה; לפי "פורבס", עשירי רוסיה לבדם מוציאים 9 מיליארד דולר בשנה בממוצע על מותגי אופנה; ועל פי "איבנינג סטנדרט" הבריטי, סך מכירות האופנה של איטליה לבדה לרוסיה הוא מיליארד דולר בשנה.
עבור תעשיית האופנה, שלפני המגפה הניבה 2.5 טריליון דולר בשנה, הקונפליקט ברור, אבל ככל שחלף הזמן ויותר ויותר חברות וארגונים בעולם כמו פיפ"א, גוגל ופייסבוק השעו את פעילותן ברוסיה בתגובה לתוקפנותה, גם יצרני האופנה הבינו ששתיקה אינה באה בחשבון עוד.
בשבוע האחרון הודיעו יותר ויותר מותגים על השעיית פעילותם ברוסיה, החל בהרמס, שהיה הראשון לסגור את שלוש החנויות שלו במוסקבה, ואחריו שאנל עם 17 הבוטיקים שלו ו־371 העובדים שלו בבירת רוסיה. אליהם הצטרפו מותגי היוקרה של התאגידים הגדולים LVMH — עם 124 חנויות ו־3,500 עובדים — קרינג וריצ'מונד; מותגי הספורט נייק ופומה; ורשתות הריטייל מנגו ו־H&M.
צילומי אסון במקום תמונות אופנה
אבל לא רק הפסקת המסחר ברוסיה אלא גם פעילות אקטיבית: תאגידי היוקרה והמותגים שלהם הודיעו על תמיכה כספית של מיליוני יורו לצלב האדום וארגוני פליטים אחרים, בעיקר נציבות האו"ם לפליטים.
מעצבת האופנה הצרפתייה איזבל מארה העלתה פוסט תמיכה כשהיא לבושה בסריג בצבעי דגל אוקראינה שאותו לבשה לתצוגה שלה, וגם מותגים קטנים יותר כמו ננושקה וגאני הביעו תמיכה באוקראינה ברשתות החברתיות. המעצבת הבריטית קרסידה ג'מיסון יצרה חולצת טי בצבעי הדגל האוקראיני שההכנסות ממכירתה יועברו לקרן צדקה לאוקראינים; והמעצבת האוקראינית ויטה קין, שעיצוביה חביבים על ברנז'ת האופנה העולמית, פרסמה פוסט ל־171 אלף עוקביה בחשבון העסקי שלה ול־32 אלף העוקבים שלה בחשבון הפרטי ובו ביקשה מהם להירתם ולעזור ברשתות החברתיות בהפניית זרקור לנעשה באוקראינה. ההיענות היתה גדולה.
לצד מותגים וחברות גם עיתונאי אופנה ובלוגרים נרתמו למאבק והחלו מעלים בצד תמונות משבוע האופנה פוסטים המביעים תמיכה במאבק האוקראיני לעצמאות, וקריאה לעזרה בכל דרך — "ווג" אוקראינה יצא בקריאה לכל תאגידי היוקרה להפסיק לאלתר את העסקים עם רוסיה.
פלטפורמת 1granary באינסטגרם — התומכת במעצבי אופנה אוקראינים צעירים — יצאה בקריאה ל"תעשיית האופנה ששוויה טריליון דולר ויש לה השפעה תרבותית, פוליטית וכלכלית אדירה לא לשתוק, ולהשתמש בבימות שלהם כדי להביע מחאה על הנעשה באוקראינה". גם משפיען הרשת בראיין בוי עם יותר מ־685 אלף עוקבים השתמש בפיד שלו להבעת תמיכה באוקראינה. את מקומם של הפוסטים משבוע האופנה תפסו תמונות של אזורי אסון בכיתוב "אשמת רוסיה", של פוטין, והכיתוב "רוצח, טרוריסט" ועוד.
מותג היוקרה בלאנסיגה והמנהל האמנותי שלו דמנה גווסליה, שנולד בגיאורגיה ב־1981 כשהיתה עוד חלק מברית המועצות, החליט לייחד את הפלטפורמות החברתיות שלו, המונות יותר מ־13 מיליון עוקבים באינסטגרם ובטוויטר, להבעת תמיכה באוקראינה, ובצעד חזותי חזק היה אפשר לראות מיום רביעי באינסטגרם של המותג תמונה אחת בלבד — של דגל אוקראינה בצבעי כחול צהוב.
בתצוגה של בלנסיאגה בשבוע האופנה פריז אתמול הונחה על כל אחד מ־525 כיסאות המוזמנים חולצת טי שירט אובר סייז שנראתה בעצם כמו דגל אוקראינה לצד מסר כתוב מגווסליה: "המלחמה באוקראינה עוררה בי טראומה שאני נושא מ־1993, כשאותו הדבר קרה במדינה שלי והפכתי לפליט לעד. זה משהו שמותיר בך חותם: הפחד, הייאוש ההבנה שאף אחד לא רוצה אותך. זו הסיבה שהעבודה על התצוגה הזאת כל כך קשה לי בשבוע האחרון. כי בזמן כזה אופנה מאבדת מהרלבנטיות ומזכות הקיום שלה. חשבתי לרגע לבטל אותה אבל אז הבנתי שביטול הוא כניעה לרוע".
הדוגמניות והדוגמנים צעדו בתפאורה של שלג ורוח, נושאים תיקים שנראו כמו שקיות זבל גדולות, תחילה לצלילי נגינת פסנתר עגומים שנהפכו בהמשך למוזיקה אלקטרונית קצבית. וגם אם המראות שונים לחלוטין, האסוציאציה לפליטים ברורה ומיידית.
ובכל זאת, הדיסוננס בין הרחוב הפריזאי בשבוע האופנה לבין מה שקורה באוקראינה עדיין עצום ובלתי נתפס. אחרי השנתיים האחרונות של הקורונה נמלאו רחובות פריז בקהל אופנתי גדול שהתהדר במיטב מחלצותיו, כך לפחות נראה בצילומים שמעלים צלמי הרחוב משם. בסרטון שהעלתה כתבת האופנה סוזי מנקס נראה קהל רב צובא על הכניסה לתצוגה של אוף ווייט וקורא בקול לעבר סלבריטאים. "הרגשתי מוזר כשקהל גדול צעק בהתלהבות בכניסה לתצוגה. מלחמה אלימה ומפחידה מתנהלת עכשיו, ואף שהחיים צריכים להימשך, אני מרגישה שאני — והקהל הנלהב — צריכים להתחשב יותר ולכבד את המתרחש בעולם ועל אדמת אירופה", ציינה מנקס.
בפריז, עסקים כרגיל כמעט
בנוגע לתצוגות עצמן: ריק אוונס הציג קולקציה יפהפייה של שמלות וחצאיות מפוארות, טייק אוף בשפה הייחודית של אוונס של הגלאם ההוליוודי של פעם, עם שכמיות ומעילים ארוכים, צעיפים מוגזמים, כתפיים בולטות ושרוולים ארוכים מאוד בצבעוניות ששילבה הפעם גם נגיעות צבע עדינות. הקולקציה נוצרה עוד בימים של המגפה כדי "להרים את המורל בעולם". ואז פרצה המלחמה, ערב התצוגה, ואוונס הרגיש לדבריו שפס הקול שבחר אינו מתאים. "בשיברון הלב שהעולם חווה, יופי הוא אחד הדברים שיכולים להביא תקווה", כתב על פתק שנמסר לאורחים. "במציאות הנוכחית המוזיקה פתאום הזכירה לי ירי ארטילרי ואלימות ולא יכולתי להשתמש בה. במקום בחרתי בסימפוניה החמישית של מאהלר, כל כך סנטימנטלית וקיצ'ית ומניפולטיבית מבחינה רגשית. נכון לעכשיו זה היה התו הנכון לנגן".