אפל TV עושה כבוד לכוכבי הגיל השלישי של הוליווד
אפל TV עושה כבוד לכוכבי הגיל השלישי של הוליווד
דור הנפילים של הקולנוע, בהם מריל סטריפ, האריסון פורד והלן מירן, כובש כעת את סדרות הטלוויזיה, בתפקידים שנכתבו במיוחד עבורם ולוקחים בחשבון את עברם הקולנועי המפואר
מריל סטריפ, במראה חולני ומבוגר, ללא איפור, עם קמטים, חיוורון ומטפחת לראשה מופיעה בסדרה החדשה של אפל TV פלוס, "אקסטרפולציות". מדובר בדיסטופיה אקולוגית, עם מטרות הסברתיות, שהתגייסו אליה טובי השחקנים כדי להתריע מפני השינוי האקלימי וההתחממות הגלובלית. בין השחקנים נמצא גם כוכב הקולנוע והטלוויזיה הוותיק ג'אד הירש, בן ה־88, שבאחרונה נראה בתפקיד גונב הצגה ב"הפייבלמנים". הבחירה של סטריפ להשתתף בסדרה בתפקיד הסבתא והאם החולה, שחקרה בחייה את ההיכחדות של הפילים, היא אידיאולוגית, מתוך רצון להשתתף ביצירה שמקדמת ערכים שהיא מאמינה בהם. זאת סדרה שלמרבה הצער כוונותיה הטובות גוברות על ביצועיה אבל היא מעניינת בגלל ההשתתפות של סטריפ, וגם של הירש, משום שאלה מצטרפים למגמה הולכת וגוברת של שחקנים בני 70 ו־80, כוכבי קולנוע ענקיים, שמשחקים ברציפות כעת בסדרות טלוויזיה, ולא רק כהופעת אורח.
את הרשימה מוביל אחד האריסון פורד, בן 80, שבמקביל להשתתפותו בסדרה "שרינקינג" באפל TV פלוס, שבה הוא משחק פסיכולוג שחולה בפרקינסון, משתתף בסדרה חדשה ששמה "1923" (שעוד לא משודרת בישראל). זו סדרה המקדימה את האירועים של סדרת הלהיט "ילוסטון" — מערבון מודרני, שגם בראשה נמצא כוכב קולנוע כמעט בן 70, קווין קוסטנר. בסדרת הבת החדשה, פורד מגלם את ג'ייקוב דאטון, ולצדו משחקת כוכבת הקולנוע והטלוויזיה הלן מירן, בת ה־77, בתפקיד אשתו קארה. הם הגיבורים, ולא הורי או סבי הגיבורים (כמו בסאגות "דאלאס", הישנה והחדשה, למשל). בשני המקרים ההשתתפות בטלוויזיה אינה ברירת מחדל. מירן מגלמת עכשיו תפקיד ראשי בסרט "גולדה", על ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר, של הבמאי הישראלי גיא נתיב. פורד חוזר לתפקיד המכונן שלו בסרט החדש בסדרת "אינדיאנה ג'ונס", וזה רק חלק מפועלם.
יוצר "1923" טיילור שרידן פגש בפורד ובמירן לפני שהיו תסריטים לסדרה. הוא רצה להיות בטוח, כך סיפר בראיונות, שהוא כותב את התפקידים לשחקנים המסוימים האלה. את התפקיד לפורד הוא כתב, כך אמר, כשהוא "מכיל בדמות את הגבורה המצ'ואיסטית של האריסון פורד, את הגיל שלו, ואת הקריירה ארוכת השנים שבה גילם גיבורים למרות גילו. זה תפקיד שבאמת מתבסס על כל הקריירה שלו".
המעבר של שחקנים מהקולנוע לטלוויזיה מזמן אינו כזה שכוכבים גדולים נרתעים ממנו. חלפו הימים שבהם השחקן סאם ווטרסון צעק עליי בביקור שלי באתר הצילומים של "חוק וסדר" באמצע שנות התשעים, כאשר שאלתי אותו על המעבר שעשה מהמסך הגדול לקטן, כי "אין לו במה להתבייש!", ושאני זאת שצריכה להתבייש ששאלתי אותו שאלה כזאת. היום הוא בן 82 ומשחק בסיטקום "פרנקי וגרייס", יחד עם שחקניות קולנוע גדולות עוד יותר כג'יין פונדה, בת 85 היום, ולילי טומלין, הצעירה ממנה בשנתיים.
בעבר אם כוכבי קולנוע הופיעו במה שמכונה היה פעם "המסך הקטן", זה היה רק במיני־סדרות (למשל, טומי לי ג'ונס ורוברט דובאל ב"יונה בודדה" או אל פצ'ינו ומריל סטריפ ב"מלאכים באמריקה"). אלה נחשבו ליצירות קולנועיות רחבות יריעה, שהכוכבים הרעיפו מטובם על הטלוויזיה.
אם ב"אקסטרפולציות" סטריפ, בת 73, היא פחות או יותר על תקן זקנת השבט, המלמדת אותנו שיעור כלשהו, הרי שהידיעה כי תשתתף בעונה השלישית של "רק רוצחים בבניין" השנה, מסבה אושר והוכחה לתופעה. "רק רוצחים" היא סדרה על שני חברים קשישים — שאותם מגלמים סטיב מרטין, בן ה־77, ומרטין שורט, בן ה־72 — שהם בלשים חובבים החוקרים מקרי רצח, ועושים על ממצאיהם פודקאסט עם חברתם הצעירה (סלינה גומז). השחקנים במקרה זה, ובכלל בגיל הזה, משתמשים בכוכבות ארוכת השנים שלהם כמין סוד הידוע לצופים. כולם מבינים שאלה לא רק בלשים קשישים שמתמודדים עם השינויים בחיים החדשים, אלה סטיב מרטין, מרטין שורט ומריל סטריפ, עם כל המטען הידוע עליהם, שעושים את זה.
באחרונה ב"פוקר פייס", סדרה בלשית, בסגנון שנות השבעים, בכיכובה של נטשה ליאון, אפשר היה למצוא שורה של שחקנים מבוגרים, שניכר כי יוצר הסדרה ריאן ג'ונסון התמוגג לשלב בין פרקיה — אלן ברקין ("ים של אהבה"), בת ה־69, שיחקה תפקיד של נבלית; ניק נולטי ("נסיך הגאות השפל"), בן ה־82, שיחק ידיד קרוב של הגיבורה; ג'ודיט לייט, בת ה־74, המלבלבת לה על המסכים השנה בסדרה "ג'וליה" ובסרט "התפריט", גילמה בסדרה היפית בבית אבות. זה לא בית קברות לקריירה שלהם, כפי שאפשר היה לדמיין פעם, לא פשרה שנעשית בלית ברירה, אלא הצטרפות למקום שרוצים להיות בו, בגיל השלישי של קריירה מפוארת.