הסטייליסטית סיון חימי: "בגד הוא שריון, הוא מגן עליי"
הסטייליסטית סיון חימי: "בגד הוא שריון, הוא מגן עליי"
חימי, אחת הסטייליסטיות העסוקות בארץ ומי שמלבישה את גל גדות, רותם סלע ולוסי איוב, יצרה קולקציה ראשונה למותג המצליח OMA מבית רונן חן. היא מתרחקת מטרנדים, רואה בסטיילינג כלי לביטוי אישי, וכשהיא יוצרת בגדים היא חושבת על האישה הישראלית "שחיה בסוג של הישרדות, ועוצרת בבוקר לפני הארון רגע לפני שהיא יוצאת למערכה"
כשסיון חימי מלבישה את הטאלנטיות שפונות אליה, חשובה לה קודם כל הכימיה האישית ביניהן. "זה קשר אינטימי. סטיילינג אולי נתפס כמקצוע חיצוני של בגדים, אבל אני מתחילה מבפנים מתוך רצון להבין את הבקשה של מי שאני מלבישה", מסבירה מי שהפכה בשנים האחרונות להיות הסטייליסטית המובילה כאן עם לקוחות, בהן רותם סלע, גל גדות בביקוריה בארץ, עדי אשכנזי ולוסי איוב. "אני מנסה להרכיב לה לוק שתרגיש בו שלמה. שתהיה הלימה בין הפנים לחוץ. למשל, את לוסי איוב רציתי להלביש כמו נסיכה, האופי שלה כזה. רותם סלע היא שובבה, חזקה, מצחיקה ואותנטית - והלבוש חייב לדבר את האופי שלה; לעדי אשכנזי יש סטייל אישי מפותח, צבעוני, ייחודי, והיא אוהבת מותגי יד שנייה. גל גדות היא ההגדרה לקלאסיות מבחינתי. היא אישה כל כך עוצמתית ויפה אז אני מלבישה אותה באאוטפיטים נקיים, שקטים, פריטים על־זמניים, ולא בטרנדים. אני לא אלביש במשהו רק כי זה טרנד. צריך להתאים את הבגד לאדם ולאישיות שלו".
את התפיסה הרחבה של סטייל וסגנון אישי כאמצעי לביטוי עצמי מביאה איתה חימי לתפקידה החדש כארט דיירקטורית של OMA מקבוצת רונן חן. חימי, בת 41, משיקה עכשיו את הקולקציה הראשונה שלה למותג שהקימו ב־2020 המעצב רונן חן והיזמית ואושיית האופנה מיטל ויינברג אדר. המותג זכה להצלחה כבר מההתחלה עם מחזור מכירות ראשוני של מאות אלפי שקלים, וגידול של 49% בשנה הראשונה ו־46% בשנה השנייה. חימי מצליחה לשמור על הרוח הנונשאלנטית שמאפיינת את המותג ובה בעת לשלב בו אמירה וסגנון ייחודי. לדבריה, יש עייפות מטרנדים המציפים את הרשתות החברתיות ומאופנה המונית. נשים מחפשות שקט. "אנחנו חיים בסיר לחץ. האישה הישראלית חיה בסוג של הישרדות, מבחינת האינטנסיביות והטירוף של חיי משפחה, עבודה וטיפול בילדים, וגם המלחמה היומיומית כשהיא יוצאת למרחב הציבורי, למשל בכביש. אנחנו צריכות בגד שיעזור לנו לשרוד את היום. כל אישה שמגיעה לארון שלה בבוקר רוצה לעצור רגע לפני שהיא יוצאת למערכה, לדייק את עצמה. בגד זה שריון, הוא מגן עליי, מדבר את מי שאני לפני שפתחתי את הפה".
הקו של OMA מאופיין בשילובי פריטים מהמלתחה הגברית מזה ומהלך רוח ריזורטי בוהו שיקי מזה, וחימי ממשיכה אותו בסגנון מהודק ומחויט מעט יותר, צרפתי, עם קריצה לשנות ה־70. למשל, חצאית הסרונג עם הקשירה, שהיתה בין אבני היסוד של הקולקציות הקודמות, שימשה השראה לחצאית מחויטת יותר, מחומר דמוי עור עם רוכסן ושסע רחב. "אני בחורה של חליפות, מאוד אוהבת להיות לבושה. לא תראי אותי בסנדלים ומכנסיים קצרים. קודם כל עיצבתי לעצמי את כל מה שבא לי ללבוש ואין לי", היא אומרת. "כל מה שאני לא מוצאת ובא לי שיהיה".
המעבר בין סטיילינג לעיצוב היה לה טבעי אחרי 17 שנים כסטייליסטית. "במפגש הראשון שלי עם רונן ועם המעצבת גל גטניו כבר ידעתי בראש מה אני רוצה. חיכיתי להצעה מהסוג הזה המון שנים, להרבה הצעות סירבתי כי הרגיש לי פחות מדויק אבל עם רונן הרגשתי שזו פלטפורמה מרגשת להביע את האסתטיקה שלי — מההשראות, הבדים, הבגדים הצילומים והפרסום".
העיצוב לא זר לה. "כסטייליסטית אני תופרת כל הזמן עם מעצבים — משלב הסקיצה עד התוצר הסופי". למשל, ב"רוקדים עם כוכבים" הלבישה חימי את לוסי איוב בשמלות שנתפרו במיוחד עבורה מדי שבוע. "90% ממה שהיא לבשה היה תפור, לפי סיפור שאני והמעצבים שאני סומכת עליהם בנינו. עבדתי בין השאר עם ליהי הוד, ויוי בלאיש וענבל דרור. לא מעניין אותי המותג או מה טרנדי, אלא הסיפור". כשהלבישה את רותם סלע ב"הכוכב הבא", "היה לי ויז'ן, רציתי לעשות את רותם סבנטיז. הלכתי לליאורה טרגן ועשינו לה שמלה לבנה ווסט מעור קצת בסגנון קאובוי. אני לא רוצה להתפשר ומנסה לייצר דברים שאין פה ולא להיות מוגבלת".
לדברי חימי, יש בארץ אנשי מקצוע מעולים. "אין פה הרבה אפשרויות. בחו"ל סטייליסטית בלבל שלי מרימה טלפון, פותחים לפניה שואו רומים ממסלולי התצוגות. פה אין לנו את הלאקשרי הזה, וזה הופך אותנו לבעלי מקצוע טובים יותר. אני צריכה לחפש, להמציא תוך כדי תנועה, וזה עושה אותי יותר מדויקת. למה אני יוצאת לתפירות? כי יש מחסור במה שאני מוצאת בחנויות".
חימי, המתגוררת במרכז עם בת זוגה, נזכרת בפעם הראשונה שהבינה את הכוח שיש בבגדים. זה היה בגיל 12 במסיבת בת מצווה של מלכת הכיתה. "אמא שלי ואחותי תמיד היו פאשניסטיות. הבית היה מלא בורדות ומגזינים ואמא שלי תפרה את כל הבגדים שלה. אני הייתי ילדה שמשחקת כדורגל עם הבנים ורוכבת על סקייטבורד, הייתי ילדה לא מקובלת שלא הרגישה יפה, וכל ההתרחשות האופנתית גרמה לי להרגיש עוד יותר לא נוח", היא משחזרת בפתיחות. "באותו יום החלטתי שאני רוצה להיות יפה וללכת למסיבה. אמא שלי ואחותי הלבישו אותי וכשיצאתי מהבית נראיתי ילדה אחרת, עד כדי כך שלא זיהו אותי ולמחרת שאלו אותי למה לא באתי. ביום הזה הבנתי עד כמה בגדים זה כוח שיכול לשנות חיים. הבגדים עזרו לי לבנות את הביטחון העצמי שלי, ובפעם הראשונה בחיים שלי הרגשתי יפה".
היא התחילה לעבוד כסטייליסטית כשהיתה בת 24. לדבריה, לא סתם בחרה בעבודה הזאת. "משהו בי רצה להיות מאחור, רצה להסתתר". עשור אחרי, לקראת גיל 35, חוותה משבר והחליטה לעזוב את המקצוע, ואז התקשרה אליה שירי מימון וביקשה שתעשה לה סטיילינג לצילומי "אקס פקטור", "עשיתי לה מין מהפך". ואחריה לירון ויצמן שאותה הלבישה בעונה הראשונה של "האח הגדול". ב־2018 זכתה בתואר סטייליסטית השנה וקיבלה פניות נוספות. אז הבינה מה היתרון שלה. "הבנתי שהמהות שלי היא לבנות דמות וזה מה שאני אוהבת לעשות".
כסטייליסטית, הגישה שלה לעיצוב בגדים שונה. חן, שבעבר יצר קולקציית קפסולה עם הסטייליסטים מזל חסון וראובן כהן, אומר שהבין אז שסטייליסטים ניגשים לבגד בצורה שונה ממעצבים. "הם רוצים לייצר אימג' מדהים". כשמתבוננים בקולקציה החדשה, שנמכרת בשישה סניפים של רונן חן ובאתר omaisawoman.com בטווח מחירים של 1,000-250 שקל, מבינים בדיוק למה התכוון. נדמה שחימי יצרה אותה במראות שלמים, כולל האבזרים המתבקשים לכל אחד, למשל צעיף סרוג עם פרנזים או צעיף קטיפה שחור ודקיק. פריטים נוספים בולטים בה: אוברול שחור שיקי שהוא מעין הכלאה של מכנסיים וז'קט, ז'קט אובר סייז קלאסי בכחול ייחודי, טרנץ' אובר סייז דמוי עור, חליפת קורדרוי עוצמתית שמרפרפת למותג החביב עליה סן לורן ("אני אוהבת את כל מה שהם עושים שם"), חליפות שיקיות מצמר קל שמתאימות למזג האוויר ופרטי בייסיק טובים.