סגור
מימין נואל גלאגר ו ליאם גלאגר להקת אואזיס פנאי
מימין: נואל וליאם גלאגר. ברשת התחילו הימורים האם השניים יתחילו לריב לפני סיבוב ההופעות (צילום: Peter Bischoff/Getty Images)

אואזיס של ספסרים בלבד

מופעי האיחוד של אואזיס גרמו להיסטריה שלא נראתה שנים: מעריצים חיכו שעות בתור לכרטיס רק כדי לגלות שמחירו זינק במאות ליש"ט, וכל העולם גוזר עליהם קופון. בבריטניה כבר דורשים ועדת חקירה, והלהקה הודיעה שכרטיסים במחיר מופקע לא יכובדו 

מה קורה כש־14 מיליון מעריצים! מנסים לרכוש 1.4 מיליון כרטיסים ל־17 הופעות איחוד של הלהקה האהובה עליהם, שהתפרקה לפני 15 שנה? בדיוק, ברדק קטלני, זה מה שקורה. פוליטיקאים בבריטניה ובאירלנד קראו להקמת ועדת חקירה, לא פחות, לאחר שמכירת הכרטיסים למופעים של "אואזיס" בקיץ הבא יצאה מכלל שליטה, דקות אחרי שנפתחה בקול תרועה בסוף השבוע שעבר. חברת הפרלמנט האירופי רג'ינה דוהרטי צייצה בטוויטר: "כרטיס עמידה לשתי הופעות הלהקה בדבלין תומחר ב־86.50 יורו, אבל אנשים שחיכו בתורים הדיגיטליים והצליחו להגיע לשלב הרכישה, התבשרו כי אותו כרטיס ממש יעלה להם עכשיו 415.50 יורו. זה ניצול שערורייתי של לקוחות. לא ייתכן ששחקנים מרכזיים בכלכלה הדיגיטלית ימציאו כללים לא הוגנים משלהם ככל העולה על רוחם ויפעלו ללא פיקוח נאות בסחטנות ובחוסר שקיפות. הכרטיסים הוגדרו באתרי המכירה כבעלי 'ביקוש גבוה', אבל הם היו כאלה מלכתחילה — לכן תמחורם המעודכן טעון חקירה".
חבר הפרלמנט הבריטי דיוויד ביינס צייץ מצידו: "אחרי שאנשים מיהרו למכור את הכרטיסים שבידיהם ברווחים עצומים, מזעזע לגלות שאתר טיקטמאסטר מפעיל 'תמחור דינמי', כאחרון הספסרים. זה עלבון לאנשים שחיכו כל היום בתורים הדיגיטליים". כאוס מוחלט התחולל באתרי המכירה הרשמיים של ההופעות, טיקטמאסטר וטוויקטס, בשעות מורטות העצבים שקדמו להכרזה הסופית על כך שכל 17 ההופעות הן סולד אאוט. לקוחות דיווחו על תקלות ושיבושים טכניים חוזרים ונשנים וחוויות סיוטיות כמו הגעה לראש התור אחרי חמש שעות המתנה, רק כדי לקבל הודעה כמו: '200 אלף איש נמצאים בתור לפניך'. באשר לתמחור הכרטיסים, טיקטמאסטר מסרו כי מארגני האירוע קובעים את המחירים בהתאם לביקוש, והאתר רק משרת אותם. מאתרים כמו ויאגוגו נמסר כי "מכירה חוזרת של כרטיסים היא במסגרת החוק בבריטניה, ותפקידנו הוא להגן על קונים מפני זיופים". הביטוי "כשר אבל מסריח" כאילו הומצא כנראה כדי לתאר מכירת כרטיס ישיבה ב־6,000 ליש"ט. נציגי הלהקה עצמם, בפנייה בטוויטר, הדגישו כי כרטיסים צריכים להימכר מחדש רק דרך האתרים הרשמיים של ההפקה, ורק במחיר המקורי, והזהירו כי כרטיסים שנרכשו במחירים מופקעים בערוצים אחרים — עלולים להתבטל.
האקורדים הצורמים של המכירה היוו אנטי־קליימקס לרמות ההתרגשות החריגות שעוררה ההודעה על האיחוד. הטרפת לא הפסיקה מרגע ההכרזה, שמעריצים רבים של הלהקה בעולם כתבו ברשתות החברתיות שחיכו לה 15 שנים. אחדים אף ציינו שזה היה הרגע המאושר בחייהם, ולכל הפחות "אירוע היסטורי". שיעורי ההאזנה לאואזיס בספוטיפיי ופלטפורמות סטרימינג אחרות זינקו בינתיים, כמו גם מכירות אלבומיהם.
האחים נואל וליאם גלאגר, מייסדי אואזיס ומנהיגיה, ושלושת חברי הלהקה האחרים שתמיד חסו בצל הר הגעש של האחים ממנצ'סטר, צפויים לשלשל לכיסם כ־400 מיליון ליש"ט מסיבוב האיחוד, שצפוי להתרחב למדינות נוספות, אם כי טרם נמסרו פרטים נוספים. ההכנסות האלה בוודאי לא יזיקו לנואל, שעלות גירושיו מאשתו השנייה מוערכת בכ־20 מיליון ליש"ט. חמשת הברנשים עדיין ירוויחו פחות מאשה אחת הצעירה מהם בכשני עשורים — טיילור סוויפט — ועדיין זה הישג לא רע למי שנחשבו במקור לגיבורי מעמד הפועלים, מה שהביא גם לסוג של מלחמת מעמדות פנים־בריטית בינם לבין להקות כמו “בלר”, שייצגו לכאורה את מעמד הביניים.
אואזיס זכתה ליחס קוטבי של אהבה/שנאה, וגם לקיתונות של בוז סנובי. המקטרגים טענו שהקהל שלה מורכב מ"חוליגנים של כדורגל", כשליאם גלאגר גם הואשם בהומופוביה, מיזוגניות ונחיתות אינטלקטואלית. היו שהציעו שבלר תצא לסיבוב איחוד בדיוק בתאריכים של אואזיס, כדי לשמר את היריבות טרייה. אך המעריצים רק מקווים שהאחים גלגאר, שכונו בין היתר "קין והבל של הבריטפופ", יצליחו לשרוד את האיחוד בחתיכה אחת, אחרי שבמשך שנים לא היו מסוגלים להיות ביחד באותו החדר. למרבה הבידור, סוכנויות ההימורים הבריטיות פתחו לציבור את הקטגוריה: האם הופעות האיחוד של אואזיס יתקיימו בכלל, או שמא קין והבל לא יצליחו להגיע ביחד אל קו הגמר.
לפי התגובות שממשיכות לפוצץ את האינטרנט, מדובר באיחוד השנוי ביותר במחלוקת של להקה בריטית מאז זה של "אקדחי הסקס" ב־1996. גל הנוסטלגיה לשנות ה־90 מתחבר גם לשובה של מפלגת הלייבור לשלטון. מיליוני מעריצים מאוכזבים נותרו כאמור שבורי לב ונטולי כרטיסים, אבל מעבר לכל ישנה התהייה האם לאיחוד הזה יהיה גם ערך אמנותי ולא רק מסחרי? בהשאלה בלתי נמנעת משם אלבומם הראשון: בטוח אולי.