מצ'פלין ועד טימברלייק: ארבע הצעות צפייה, לאו דווקא מנחמות
מצ'פלין ועד טימברלייק: ארבע הצעות צפייה, לאו דווקא מנחמות
איך אתם מעדיפים את האסקפיזם שלכם מכותרות מהדורות החדשות? מותח, מפחיד, מציאותי או אולי עם ניחוח קלאסי?
"האשה מפריז" (yes VOD)
הקלאסיקה של צ'רלי צ'פלין שהוצגה בפסטיבל חיפה מגיעה במלוא יופייה המשוחזר כעת ל־yes. לפני מאה שנה בדיוק — ב־1923 — החליט צ'פלין שהוא לא רוצה להיזכר רק כקומיקאי, אלא גם כבמאי רציני. אז הוא כתב ויצר את "האשה מפריז", חתם עליו בתור צ'רלס צ'פלין, ויצר מלודרמה על מארי (עדנה פרוביאנס), אשה צרפתית במאה ה־19, שבורחת מבית אביה המתעלל, ננטשת על ידי ארוסה, והופכת לאשת חברה בפריז, אבל חייה הנוצצים לא ממשיכים באופן מלא זוהר ושמחה. הדרך מלאה ייסורים, אך הסוף מלא נחמה. זה סרט שכולו עידון, מלא במוזיקה שהלחין צ'פלין עצמו. הקהל לא אהב את שינוי הכיוון של צ'פלין, והוא נטש את הכיוון הרציני וחזר לביים קומדיות בכיכובו שזכו להצלחה עצומה ("הבהלה לזהב" ו"הקרקס" היו הבאים בתור). אף שהסרט הזה בן מאה, הוא נראה טרי לחלוטין, כאילו הוא הבסיס לכל המלודרמות הקולנועיות והטלוויזיוניות שנוצרו מאז. זהו אסקפיזם טהור, וחובת צפייה שתפתיע רבים.
"אפקט היוטיוב" (yes דוקו)
את אלכס ווינטר אנחנו מכירים בעיקר כשחקן - הוא היה ביל ב"ההרפתקה המצוינת של ביל וטד", לצד קיאנו ריבס, שהיה טד. אבל כיום ווינטר הוא גם במאי דוקומנטרי, ואחרי שביים סרט תיעודי על פרנק זאפה, הוא ביים כעת סרט על יוטיוב - כולל ראיונות של האנשים שייסדו את החברה, והיוצרים הראשונים שהפכו לכוכבים בזכות הסרטונים הוויראליים שלהם. זה גם תיעוד מסחרר של תולדות האינטרנט והאנושות מ־2005 ועד היום.
"Reptile" (נטפליקס)
זה מתחיל כמו מה שהיה יכול להיות פרק בסדרת בלשים שגרתית: גופתה של מתווכת דירות מתגלה בבית שהיא העמידה למכירה. בלש המשטרה שמגיע לחקור (בניסיו דל טורו) חושד תחילה בבן הזוג (ג'סטין טימברלייק) ואז בבעל לשעבר. אבל ככל שהסרט נמשך, די ברור שגרנט סינגר, במאי קליפים שזה סרטו העלילתי הראשון, עושה כאן חיקוי לא רע של דיוויד פינצ'ר - ובונה סרט איטי ומסוגנן, שמתעניין יותר בנפשו של הבלש מאשר בתוצאות חקירתו. סינגר (שביים רבים מהקליפים של דה וויקנד, ושסרט ההופעה שביים לשון מנדז זמין גם הוא בנטפליקס) מתגלה כבמאי שכדאי לשים עליו עין.
"הרוזן" (נטפליקס)
היישר מפסטיבל ונציה מגיע לנטפליקס הסרט המשונה ויוצא הדופן הזה, תוצרת צ'ילה. פבלו לראין, הנציג הבכיר ביותר של צ'ילה בהוליווד אחרי שביים את הביוגרפיות "ג'קי" (על ג'קי אונסיס) ו"ספנסר" (על הנסיכה דיאנה), לכאורה מביים כעת סרט על הרודן הצ'יליאני אוגוסטו פינושה, אלא שהוא הופך את פינושה לערפד, בדרמה גותית, אולי סאטירית, בשחור־לבן. פינושה, בגרסתו של לראין, התחיל את דרכו כחייל תומך המלוכה בימי המהפכה הצרפתית, שם הוא הפך לערפד וזכה לחיי נצח. הוא עובר לצ'ילה, מדיח את סלבסוד איינדה והופך לדיקטטור. אלא שהסרט ממשיך הלאה, אל העתיד. פינושה עדיין בחיים, ספון ומסתגר בטירתו, והוא חושד בכולם סביבו שהם רוצים להתנכל לו. זהו משל על שליט צמא דם, שגם לו כבר נמאס מעצמו.