סגור

לארי מול ג'רי: סיינפלד חוזרת למסך במקביל לעונה חדשה של "תרגיע"

"סיינפלד", הסדרה שהגדירה את שנות ה־90, עולה מחדש בנטפליקס תמורת 75 מיליון דולר לכל אחד משני יוצריה; בזמן שהקריירה של ג'רי סיינפלד עברה מאז עליות ומורדות, לארי דיוויד נוסק לגבהים חדשים בעונה החדשה של "תרגיע"; ובעת שסיינפלד נתפס כמיליונר מנותק ומתנשא, דיוויד מצטייר כמיליונר מעורב ועממי

לארי וג'רי חוזרים החודש למסך, ביחד ולחוד. "סיינפלד", הסדרה המיתולוגית שפרסמה והעשירה את שני היוצרים המחוננים לארי דיוויד וג'רי סיינפלד, חוזרת ב־1 באוקטובר לנטפליקס, ועמה הציפייה לבדוק אם תחזיר לעצמה את המעמד המוביל שהיה לה בזמן שידור האמת שלה בניינטיז.
ממש באותו החודש תשוב "תרגיע" ל־HBO בעונה חדשה, עם עוד ממעלליו של היוצר של "סיינפלד" לשעבר, אחד שקוראים לו לארי דיוויד, שהוא בעצם ג'ורג' קוסטנזה ללא גבולות. השיבה של שתי הסדרות באותו החודש לפלטפורמות השונות ממש דורשת השוואה ביניהן, בין שני היוצרים, בין שני הכוכבים העומדים בראש כל אחת מהסדרות.
גם אם השוואות כאלה הן תמיד בעייתיות, ואין באמת סיבה לקבוע את מי אוהבים יותר את אבא או את אמא, כי לא הכל צריך להיות שבטי, ולא הכל זה תחרות - הפיתוי גדול. לפחות אם משווים בין שני היוצרים מפסיקים לדבר על ההשוואה בין "חברים" ל"סיינפלד", שנראה כי בראי ההיסטוריה הראשונה ניצחה את השנייה, בעוד בזמן אמת השנייה האפילה על הראשונה בכל מובן שהוא.

2 צפייה בגלריה
מימין לארי דיוויד ו ג'רי סיינפלד פנאי
מימין לארי דיוויד ו ג'רי סיינפלד פנאי
מימין: לארי דיוויד וג'רי סיינפלד. הראשון דבק בשכלול דמותו כטיפוס בלתי נסבל אך מצחיק ב"תרגיע", השני ניסה כל מיני כיוונים בקומדיה שלא תמיד עלו יפה
(צילום: HBO, AP)

ג'רי סיינפלד ולארי דיוויד יצרו את הסדרה המכוננת שעוסקת ב"כלום" ביחד. ג'רי גילם בה את הדמות המבוססת עליו - סטנדאפיסט ניו־יורקי שחי בדירה שכורה ונפגש עם חברים משונים - ואילו את דמותו של לארי, ג'ורג' קוסטנזה, גילם ג'ייסון אלכסנדר.
ג'רי היה האדם הסביר יחסית בתוך הרביעייה הגרעינית של הנרגנים והמטורללים מניו יורק המרכיבים את הסדרה - ג'רי, ג'ורג', איליין וקריימר - וג'ורג' היה הדמות הלוזרית יותר, זאת שגורמת לצופים לנוע באי־נוחות בכיסא, להזדהות ולצחוק בקול, ובעצם גילם שלב ראשון בהתפתחות של הדמות של לארי ב"תרגיע". השיחות בין ג'רי לג'ורג' על הגדרות חברתיות חדשות היו מבריקות ומעולות: מיהו דברן־לחששן, מי אנטי־דנטיסט, את מי מצילים קודם כשפורצת שריפה במסיבה, ומה ההבדל בין אוכל שהונח על הפח ולא בתוך הפח, ומי ראוי לספוגית נגד היריון. עניינים שבתחתיתו של עולם.
תוכניות על כלום
ההצלחות הטלוויזיוניות בשנים שלאחר "סיינפלד", כאשר דרכי היוצרים והמשתתפים נפרדו (עד פרק האיחוד ב"תרגיע"), שונות מאוד זו מזו. ג'רי סיינפלד העלה מופעי סטנד־אפ במידה שונה של הצלחה, עשה סרט מצויר על דבורה "כוורת בסרט", ו"קומיקאים במכוניות שותים קפה" נהפכה ללהיט מסוגה אך היו לו כמה נפילות יצירתיות מאז פרק הסיום השנוא של הסדרה של ארבעת המופלאים (די להזכיר את תוכנית הריאליטי "שופט הנישואים" בראשותו).
לעומתו לארי דיוויד דבק ב"תרגיע" - שבה הוא מגלם את דמות עצמו כטיפוס עוד יותר אגואיסטי, נרגן, קטנוני, חסר טעם, חסר רגישות או אינטליגנציה חברתית אך מצחיק נורא - וזכה למעמד תרבותי וטלוויזיוני נדיר בערוץ היוקרה HBO (אצלנו ב־HOT, yes וסלקום tv), כעת בעונה ה־12 שלה. יש הסבורים ש"תרגיע" אף מתעלה על "סיינפלד". מה שבטוח, זאת יצירה בולטת וחשובה הממשיכה את מה ש"סיינפלד" התחילה: כלומר שינוי פני הטלוויזיה. "סיינפלד", ששודרה בין 1989 ל־1998 (180 פרקים), הכניסה ליוצריה ביחד בסך הכל סכום של כ־800 מיליון דולר.

2 צפייה בגלריה
מימין לארי דיוויד ג'רי סיינפלד ג'וליה לואיס־דרייפוס ו מייקל ריצ'רדס מתוך תרגיע פנאי
מימין לארי דיוויד ג'רי סיינפלד ג'וליה לואיס־דרייפוס ו מייקל ריצ'רדס מתוך תרגיע פנאי
מימין: לארי דיוויד, ג'רי סיינפלד, ג'וליה לואיס־דרייפוס ומייקל ריצ'רדס מתוך "תרגיע". עדיין עושים תוכניות על כלום
פעם דיוויד סיפר: "כשגרתי בניו יורק ולא היה לי סנט על הנשמה, הייתי מסתובב ברחובות ורואה איזו גומחה או משהו, וחושב לעצמי שזאת תהיה נקודה טובה בשבילי להתנחל בה כשאהיה הומלס". היום הוא גר באחוזה בלוס אנג'לס בשווי 12.9 מיליון דולר, המשקיפה על מגרשי גולף, התחביב שלו. יש לו גם נכס באי היוקרתי מרתה'ס ויניארד. ההון האישי שלו מסתכם ב־400 מיליון דולר, שאליהם הצטרפו כ־75 מיליון דולר שהוא וסיינפלד יקבלו עם המכירה של הזכויות לשידור "סיינפלד" בנטפליקס (עסקה בשווי חצי מיליארד דולר). הונו של דיוויד עצום, אבל הוא פחות מחצי מזה של סיינפלד — שלו הון אישי בסך של כמעט מיליארד דולר (950 מיליון דולר) לפי "פורבס". הסיבה בין היתר היא שלארי שילם מחצית מהונו לאשתו לשעבר לורי, כ־300 מיליון דולר וכן המשך הכנסות מתמלוגים על "סיינפלד" ו"תרגיע".
ג'רי סיינפלד, שהיה סוג של רווק נצחי, התחתן לפני 22 שנה עם ג'סיקה ונותר נשוי לה עד עצם היום הזה. בזמן שידור "סיינפלד" הוא קיבל מיליון דולר לפרק, הרוויח 10 מיליון דולר מפרסומות למיקרוסופט וצבר הון משידורים חוזרים. עם הכסף הזה רכש שלושה מטוסים פרטיים, אחוזה בהמפטונס שבחוף המזרחי, את היאכטה האדירה שלו מכר ב־2019, ובעיר ניו יורק, שבה יש לו עוד נכסים, הוא מחזיק באוסף של 150 מכוניות בערך, מתוכן 80 מכוניות פורשה, בסכום המוערך בין 50 ל־150 מיליון דולר.
אם הזכרנו את קרובות המשפחה של היוצרים, הרי שכל אחת מהן עשתה בדרכה עסקים בזכות הקשר המשפחתי: קאזי דיוויד, בתו של לארי, יוצרת סדרת רשת שנקראת “Eighty Sixed”, המוגדרת כ"תרגיע לדור ה־Y", פרסמה השנה ספר ששמו "אף אחד לא ביקש את זה", ובו אוסף מאמרים שבו היא מתייחסת לחרדות, נוירוזות, מחשבות מיזנתרופיות (התפוח לא נפל רחוק מהעץ), ומה זה להיות בת פריבילגית לאבא סלבריטי, אף שלא ביקשה זאת. ג'סיקה סיינפלד, אשתו של ג'רי, אף היא אושיית רשת, כבר כתבה גם היא ספר, במקרה שלה זהו ספר בישול טבעוני. הוא אולי אמור לאזן את אורח החיים הראוותני של בן זוגה.
עשיר ומנותק?
לפי האינטרנט, כלומר דעת הקהל הווירטואלית, סיינפלד, בן ה־67, התרחק מאוד מהאדם הממוצע שמדבר על הדברים הקטנים בחיים. הוא עשיר ומנותק, ואפילו כשהוא מביע עמדה לטובת עירו ניו יורק, עם תקווה שתחזור להיות מה שהיתה לפני הקורונה, הוא מואשם בהתנשאות. דיוויד, בן ה־73, אינו מסתגף, אך שומר על חזות פשוטה: נעלי התעמלות, סוודר וז'קט (של מעצבים אמנם, אבל אין שם ניקור עיניים). מה שגרם לג'רי ללעוג עליו פעם על שהוא נראה כמו "קומוניסט של האפר איסט סייד".
אז כמו שהוא לא הומלס, לארי דיוויד הוא גם לא קומוניסט. אבל הוא תומך ומחקה את הפוליטיקאי הכי קרוב לסוציאליסט בארצות הברית, ברני סאנדרס. ב"סטרדיי נייט לייב" הגיש חיקוי מושלם של הפוליטיקאי היהודי בלי צורך להתאמץ מדי בלהיכנס לתפקיד, ומאחורי הקלעים גם תומך בו באופן מוצהר. דיוויד, שלא כמו סיינפלד, מביע את דעתו בקול רם. בחודש שעבר התעמת בפומבי עם עו"ד אלן דרשוביץ, ידידו בעבר, ואמר לדרשוביץ שהוא נגעל מהחברות שלו עם אנשים מחבורת דונלד טראמפ.
בהזדמנות אחרת הביע דיוויד את סלידתו מרשת הטלוויזיה האמריקאית בעלת האוריינטציה הימנית פוקס ניוז, והביע רצון שמישהו יקנה אותה וישנה בכך את העולם. בינתיים מקדם הקומיקאי את השינויים החשובים לו בעולם בצעדים קטנים יותר, כמו לקבוע מהי כמות הטעימות המקובלת בגלידרייה, למשל.