סגור
הקאסט של שוגון בטקס האמי ה-76
הקאסט של "שוגון" בטקס האמי ה-76 (צילום: REUTERS/Mario Anzuoni TPX IMAGES OF THE DAY)

פרסי האמי ה-76: "שוגון", "הדוב" ו"אייל קטן" הן הזוכות הגדולות של הטקס

הטקס הנוצץ התקיים הלילה בלוס אנג'לס, וכצפוי מי שהובילו במספר הזכיות הן "שוגון", שזכתה בקטגוריית סדרת הדרמה היוקרתית, "אייל קטן" ו"הדוב", שבאופן מפתיע לא קטפה את פרס הסדרה הקומית הטובה ביותר, אלא "האקס". לפני האירוע התקבצו מספר מצומצם של מפגינים פרו-פלסטינים מחוץ לשטיח האדום, אך לא נרשמה על במת הטקס התייחסות יוצאת דופן למלחמה 

טקס פרסי האמי ה-76 התקיים הלילה בלוס אנג'לס ומשך אליו את השמות הגדולים ביותר בתעשיית הטלוויזיה. כצפוי, הזוכה הגדולה הייתה "שוגון" מבית FX, שקיבלה את פרס סדרת הדרמה היוקרתי - ושלושה פסלונים נוספים. בגזרת הסדרה הקומית, "הדוב" רשמה הישג דומה, אך פרס הסדרה הקומית הטובה ביותר הוענק למרבה ההפתעה ל"האקס" מבית HBO.
בצל המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס בעזה, מפגינים פרו-פלסטיניים התקבצו מחוץ לאירוע השטיח האדום שקדם לטקס הזוהר. על פי "וראייטי" כתריסר מפגינים, רבים מהם עוטים כאפייה ואחזים בשלטים צעדו במורד רחוב פיגרואה שמוביל לאולם שבו מתקיים הטקס כשאחריהם שוטרי משטרת לוס אנג'לס. "אין הצדקה לרצח ילדים. לשחרר את פלסטין, לשחרר את סודן ולשחחר את קונגו", נכתב על אחד השלטים. כוכב "כלבי השמורה", דאלאס גולדטות, ענד את הסיכה למען הפסקת אש של ארגון Artists4Ceasefire, וכך גם כוכבת "ברידג'רטון" ניקולה קוכלן שענדה אותה גם כשהגישה את פרס שחקן המשנה במיני-סדרה, פרט לכך לא נרשמו מחאות יוצאות דופן.
הטקס נפתח במונולוג של צמד המנחים יוג'ין לוי ובנו דן לוי (כוכבי "שיט'ס קריק" ויוצריה). השניים התייחסו לקטלוג השנוי במחלוקת של "הדוב" כקומדיה ואמרו: "רצינו לעשות על זה בדיחה, אבל ברוח הסדרה - לא יהיו כאן שום בדיחות". עוד התייחסו ללהיט המפתיע של השנה - "אייל קטן", והציגו הודעות מביכות עם רצף שגיאות כתיב (כפי שישנן בסדרה) מיוג'ין לבנו שבהן הוא מתייחס להתאהבות של בנו בקולין פארל שלוקח חלק בטקס.
את הפרס הראשון לשחקן משנה בסדרת קומדיה, הציגו כוכבי "רק רוצחים בבניין", סלינה גומז, מרטין שורט וסטיב מרטין. הפרס הוענק לכוכב "הדוב" אבון מוס בכרך שזכה בו גם בשנה שעברה. את הפרס המקביל בז'אנר הדרמה קטף בילי קרודופ על תפקידו ב"תוכנית הבוקר". מיד לאחר מכן "הדוב" המשיכה בזכיותיה כשפרס השחקן הראשי בקומדיה הוענק באופן צפוי למדי לג'רמי אלן ווייט, שכמו מוס-בכרך זוכה בו בשנה השנייה ברציפות. אלן ווייט הודה לסדרה ששינתה את חייו ו"הוכיחה ששינוי הוא אפשרי". פחות מחצי שעה לתוך הטקס, הסדרה הקומית סימנה את זכייתה השלישית כשפרס שחקנית המשנה הוענק לליזה קולון-זאיאס, שגברה על שמות ענק כמו מריל סטריפ וקרול ברנט, והיא השחקנית הלטינית הראשונה לזכות בקטגוריה. הזוכה הנרגשת קראה לצופים לצאת להצביע למען זכויותיהם.
בקטגוריית השחקן הראשי בדרמה זכה כוכב "שוגון" הירוקי סנאדה וסימן את הפסלון השני לערב לדרמה האפית, מיד לאחר מכן כוכבת הסדרה, אנה סוואהי, זכתה גם היא במקבילה הנשית ועלתה על הבמה בדמעות. רצף הזכיות המרשים של הסדרה נחתם בפרס היוקרתי של הדרמה הטובה ביותר. במעמד הזכייה נאם הירוקי סנאדה ביפנית והודה לכל מי שתמך בתוכנית. הפתעת הערב נרשמה עם הכרזת הסדרה הקומית הטובה ביותר כש"האקס" מבית HBO גברה על המועמדת המובילה "הדוב".
כוכבת "הכתר" אליזבת דביקי קטפה את פרס שחקנית המשנה בדרמה על גילום הנסיכה דיאנה בעונתה האחרונה של הסדרה - והייתה הזוכה היחידה של דרמת הפרימיום לערב זה. לאחר מכן עלתה לבמה הכוכבת קנדיס ברגן בת ה-78 לקול תשואות רמות מהקהל. בנאומה עקצה את המפלגה הרפובליקנית כשסיפרה שדמותה ב"מרפי בראון" ספגה ביקורות מסגן הנשיא הרפובליקני על כך שבחרה לגדל ילד לבד - דבר שלא היה קורה היום, והוסיפה "מיאו" - כשהיא מתייחסת להערת ה"נשים ללא ילדים שמגדלות חתולים" של שותפו למרוץ של טראמפ - ג'יי די ואנס. גם גומז התייחסה לנושא כשהציגה את הפרס בתחילת הערב והתייחסה לשני הקו-סטארים המבוגרים שלצידה כ"קרובים מאוד לנשים שמגדלות חתולים". ברגן העניקה את פרס השחקנית הראשית בקומדיה לכוכבת "האקס" ג'ין סמארט שהתבדחה: "אני מעריכה את זה - כי אני לא מקבלת מספיק תשומת לב". מדובר בזכייה מפתיעה למדי שכן סמארט גברה על מועמדת מובילה נוספת - איו אדבירי, כוכבת "הדוב". "האקס" קטפה גם את פרס התסריט בסדרה קומית.
את פרס התסריט בסדרת דרמה קיבל באופן מפתיע וויל סמית על כתיבתו ב"סוסים איטיים", סמית' גבר על "שוגון" שהייתה מהמתמודדות החזקות והבולטות בטקס - ובסוף גם המנצחת הגדולה. התסריטאי פתח את נאומו בבדיחה כשעלה לבמה: "אל תדאגו, למרות שמי אני מגיע בשלום", אמר כשהוא מתייחס כמובן לתקרית הסטירה של השחקן וויל סמית לכריס רוק בטקס האוסקר ב-2022. הפרס המקביל בקטגוריית המיני-סדרה הלך לריצ'רד גאד, יוצר וכוכב "אייל קטן", שעלה לבמה לבוש בחצאית סקוטית, ושלח מסר מעודד "לכל מי שחווה כרגע קושי - זה משתפר". גאד סימן לעצמו זכייה כפולה כשזכה גם בפרס השחקן במיני-הסדרה. "אתם כולכם משוגעים?" שאל בפתיחת נאומו, גאד שזהו להיטו הראשון גבר על שמות גדולים כמו ג'ון האם (שאותו הוא ציין כי הוא מעריץ), טום הולנדר ואנדרו סקוט. במקבילה הנשית בקטוגריה זכתה השחקנית הוותיקה ג'ודי פוסטר על תפקידה ב"בלש אמיתי".
רצף ההצלחות של גאד נמשך מיד לאחר מכן עם הזכייה הרביעית ל"אייל קטן" בקטגוריית המיני-סדרה הטובה ביותר. זהו הישג מרשים במיוחד שכן הלהיט הנטפליקסי נחשב סדרה קטנה במונחי הפקה - השחקנים בו היו אלמוניים למדי כשלוהקו, וגם התקציב שלה כנראה קטן בהרבה משל מתחרותיה בקטגוריה, סדרות חזקות וותיקות כמו "בלש אמיתי" ו"פארגו".
לאחר מכן נרשם מיני-איחוד מרגש לסיטקום הענק "ימים מאושרים", שמציין השנה 50 שנה לעלייתו, עם הנרי ווינקלר ורון האוורד. הצמד הגיש את פרס הבימוי לתוכנית קומית שהוענק ליוצר "הדוב" כריסטופר סטורר שרשם את זכייתה הרביעית של התוכנית לערב. פרס השחקנית במיני-סדרה הוענק לכוכבת "אייל קטן", השחקנית הסקוטית ג'סיקה גאנינג שגילמה את הסטוקרית מרתה, המבוססת על אישה אמיתית - שבימים אלו מנהלת מאבק משפטי נגד נטפליקס.
בפרס תוכנית הטוק-שואו הטובה ביותר זכתה תוכניתו של ג'ון סטיוארט "הדיילי שואו", סטיוארט שב השנה להנחות אותה אחרי שפרש מההנחיה ב-2015. באופן מעט מפתיע הוא נמנע מלהתייחס לפוליטיקה (האמריקאית או הישראלית) בנאום הזכייה.
בהמשך הטקס השחקן ג'ון לגוויזאמו דיבר על חשיבות הייצוג ברשימת המועמדים לפרס השנה, זאת לאחר שמוקדם יותר הוא פרסם מכתב ב"ניו יורק טיימס" שקרא לחברי האקדמיה להצביע למועמדים ממוצאים שונים. לאחר מכן הוא הציג את יו"ר האקדמיה כריס אברגו, שציין כי "האקדמיה מחויבת לתמוך בתוכניות שמעודדות אינקלוסיביות".
הערב של "שוגון" התחיל חלש מעט, כשאת הפרס הראשון שלה קיבלה רק כשלוש וחצי שעות לתוך הטקס. הספתח היה פרס הבימוי לדרמה שהוענק לפרדריק אי.או. טוי. יש לציין כי בטקסי האמי היצירתיים שהתקיימו בשבוע שעבר, "שוגון" כבר זכתה ב-14 פרסים - ובסך הכול זכתה ב-18 פרסים, שיא זכיות לעונה אחת, אחריה ניצבת "הדוב" עם 11 זכיות (כולל אלו באמי היצירתי) - סדרות הלהיט הפכו את FX לרשת עם הכי הרבה זכיות הערב - כשהיא עוקפת את HBO ונטפליקס.
לאורך הערב שולבו קטעי מחווה לטיפוסי דמויות טלוויזיוניות פופולריות בטלוויזיה האמריקנית, בהם אבות ואימהות טלוויזיוניים, רופאים, מאמנים, שוטרים, עורכי דין ונבלים. כמובן התקיימה גם המחווה המסורתית לאנשי הטלוויזיה שהלכו לעולמם בשנה החולפת, בהם פיל דונהיו, ג'ינה רולנדס, דונלד סאתרלנד, צ'אנס פרדומו, בוב ניוהארט ונוספים. לאחר מכן עלה ג'ימי קימל לבמה ופתח בבדיחה, "והאמי לאישיות שנפטרה והכי נתגעגע אליה הולך ל..". קימל המשיך וחלק כבוד לניוהארט וציין שהיה מגדולי הבדרנים האמריקאיים.
גם כוכבי "הבית הלבן", שעלתה לראשונה לפני 25 שנה, התאחדו באירוע הטלוויזיוני - והביעו ביקורת על הפוליטיקה של ארצות הברית בימים אלו. מרטין שין, אליסון ג'ני, ריצ'רד שיף ונוספים טענו כי כיום אפשר למצוא קווי עלילה לדרמות פוליטיות בחדשות אך כי "תסריטאים היו קובעים שהן מופרכות מדי, שלא לומר מגוחכות, לפני 25 שנה".
מי שהובילה במספר המועמדויות (באופן לא מפתיע) לטקס (שהועבר בשידור חי ב-yes, ושגרסתו הערוכה והמתורגמת תשודר הערב) הייתה הדרמה האפית "שוגון", עם 25 מועמדויות בסך הכול. אחריה - "הדוב", שהובילה בגזרת הקומדיה וגרפה 23 מועמדויות - ובכך שברה את שיא המועמדויות לסדרה קומית (בשיא הקודם החזיקה התוכנית "רוק 30" עם 22).
הטקס הקודם, שהיה אמור להתקיים בספטמבר 2023, נדחה בשל שביתות השחקנים והתסריטאים, שהשהו את תעשיית הבידור למשך כמעט חמישה חודשים - והתקיים רק בינואר האחרון, כך שהשנה למעשה מתקיימים שני טקסים. הזוכה הגדולה בטקס הקודם הייתה "יורשים" מבית HBO עם עונתה האחרונה, שקיבלה את פרס סדרת הדרמה היוקרתי - וחמישה פסלונים נוספים. בגזרת הסדרה הקומית, העונה הראשונה של "הדוב" רשמה הישג דומה עם שישה פרסים.
בשבוע שעבר, כאמור, כבר נערכו טקסי האמי היצירתי (הכוללים בעיקר פרסים בקטגוריות טכניות, כמו עיצוב סט, תלבושות, ליהוק וצילום), אך היו גם בהם כמה זכיות ראויות לציון, בהן ג'יימי לי קרטיס על תפקידה המופלא בעונה השנייה של "הדוב", היוצרים בנג' פאסק וג'סטין פול שהצטרפו למועדון ה-EGOT האקסקלוסיבי (זוכי כל הפרסים המשמעותיים בעולם הבידור: אמי, אוסקר, גראמי וטוני) על השיר שכתבו עברו "רק רוצחים בבניין", ואת הפרס לסדרת האנימציה הטובה ביותר קטפה "הסמוראית כחולה העין" מבית נטפליקס.

רשימת הזוכים בקטגוריות הבולטות (תתעדכן בלייב)

שחקנית ראשית בסדרה קומית
קווינטה ברונסון, "בית הספר היסודי אבוט"
איו אדבירי, "הדוב"
סלינה גומז, "רק רוצחים בבניין"
מאיה רודולף, Loot
ג'ין סמארט, "האקס"
קריסטן וויג, "פאלם רויאל"
שחקן ראשי בסדרה קומית
מרטין שורט, "רק רוצחים בבניין"
סטיב מרטין, "רק רוצחים בבניין"
ד'פארו וון-א-טאי, "כלבי השמורה"
ג'רמי אלן ווייט, "הדוב"
מאט בארי, "מה שקורה בצללים"
לארי דייויד, "תרגיע"
שחקנית משנה בסדרה קומית
קרול ברנט, "פאלם רויאל"
ליזה קולון-זאיאס, "הדוב"
האנה איינבינדר, "האקס"
מריל סטריפ, "רק רוצחים בבניין"
ג'אנל ג'יימס, "בית הספר היסודי אבוט"
שריל לי ראלף, "בית הספר היסודי אבוט"
שחקן משנה בסדרה קומית
אבון מוס-בכרך, "הדוב"
פול ראד, "רק רוצחים בבניין"
ליונל בויס, "הדוב"
פול וו. דאונס, "האקס"
טיילר ג'יימס וויליאמס, "בית הספר היסודי אבוט"
בוון יאנג, "סאטרדיי נייט לייב"
סדרה קומית
"בית הספר היסודי אבוט"
"הדוב"
"רק רוצחים בבניין"
"תרגיע"
"האקס"
"פאלם רויאל"
"כלבי השמורה"
"מה שקורה בצללים"
שחקנית ראשית בסדרת דרמה
ג'ניפר אניסטון, "תוכנית הבוקר"
קארי קון, "העידן המוזהב"
מאיה ארסקין, "מר וגברת סמית"
אנה סוואהי, "שוגון"
אימלדה סטונטון, "הכתר"
ריס וויתרספון, "תוכנית הבוקר"
שחקן ראשי בסדרת דרמה
אידריס אלבה, Hijack
דונלד גלובר, "מר וגברת סמית"
וולטון גוגינס, "פולאאוט"
גרי אולדמן, "סוסים איטיים"
דומיניק ווסט, "הכתר"
הירוקי סנאדה, "שוגון"
שחקנית משנה בסדרת דרמה
כריסטין ברנסקי, "העידן המוזהב"
ניקול ביהארי, "תוכנית הבוקר"
אליזבת דביקי, "הכתר"
גרטה לי, "תוכנית הבוקר"
לזלי מנוויל, "הכתר"
קארן פיטמן, "תוכנית הבוקר"
הולנד טיילור, "תוכנית הבוקר"
שחקן משנה בסדרת דרמה
טדאנובו אסאנו, "שוגון"
בילי קרודופ, "תוכנית הבוקר"
מארק דופלאס, "תוכנית הבוקר"
ג'ון האם, "תוכנית הבוקר"
טאקהירו הירה, "שוגון"
ג'ק לאודן, "סוסים איטיים"
ג'ונתן פרייס, "הכתר"
סדרת דרמה
"הכתר"
"פולאאוט"
"העידן המוזהב"
"תוכנית הבוקר"
"מר וגברת סמית"
"שוגון"
"סוסים איטיים"
"בעיית שלושת הגופים"
שחקן ראשי במיני-סדרה
מאט בומר, "שותפים למסע"
ריצ'רד גאד, "אייל קטן"
ג'ון האם, "פארגו"
טום הולנדר, "אויבות: קפוטה נגד הנשים"
אנדרו סקוט, "ריפלי"
שחקנית ראשית במיני-סדרה
ג'ודי פוסטר, "בלש אמיתי"
ברי לארסון, "שיעורים בכימיה"
ג'ונו טמפל, "פארגו"
סופיה ורגרה, "גריסלדה"
נעמי ווטס, "אויבות: קפוטה נגד הנשים"
מיני-סדרה
"אייל קטן"
"פארגו"
"שיעורים בכימיה"
"ריפלי"
"בלש אמיתי"
תוכנית האירוח
"הדיילי שואו עם ג'ון סטיוארט"
"ג'ימי קימל לייב"
"לייט נייט עם סת' מאיירס"
"הלייט שואו עם סטיבן קולבר"
הריאליטי הטוב ביותר
"המרוץ למיליון"
"המרוץ לדראג של רופול"
"טופ שף"
"הבוגדים"
"דה וויס"