סגור
חברי פרויקט האלבום רוח באה מדרום פנאי
חברי פרויקט "רוח באה מדרום". תחושה של משבר עצום אך עם סיכוי למשהו יפהפה (צילום: נועה קרן)

כמו "הכבש השישה עשר" לפוסט־טראומה: האלבום שמפרק את ההלם של 7 באוקטובר

 אחרי ההלם והאלם של 7 באוקטובר התקבצה קבוצת מוזיקאים מסצנת האינדי־פופ ליצור אלבום משותף שמגיב למצב. הוא כולל שירים על דייט שמתחיל במקלט ועל רגשי אשם שביציאה למסיבה. "עבורנו האלבום הזה הוא סוג של תרפיה"  

האלבום "רוח באה מדרום" שיצא השבוע מכיל עשרה שירים שנוצרו בעבודה משותפת של תשעה יוצרים מסצנת האינדי־פופ ועוסקים בתחושות, המחשבות, הפחדים וההתמודדויות שלהם בעקבות 7 באוקטובר. את הרעיון יזמה המוזיקאית עדי קשת כהן שקיבצה סביבה אמנים, בהם אלכס משה (Folly Tree), אבנר טואג, רוני בר הדס, גיל בר הדס, מתן אגוזי (Egozi), ענת מושקובסקי, מתן דאקלר לוי ושיר פרום.
"מאז 7 באוקטובר היתה תחושה של אלם והלם", אומרת המוזיקאית כהן שהשתתפה ביצירה, "לא הצלחתי לגשת למוזיקה וכששיתפתי חברים הבנתי שכולם מרגישים כך. עלה רעיון להיפגש ולנסות לעזור אחד לשני לכתוב על מה שקורה. אני קרובת משפחה רחוקה של יגב בוכשטב שנרצח בשבי, יש לי חברה שמאז ישנה עם סכין מתחת לכרית וחברים שעזבו את הארץ. החוויות מאוד קיצוניות והיה לי חשוב לנסות לעסוק בדברים שקשורים לכולנו. להכות בברזל בעודו חם".
ההתגייסות לפרויקט היתה מהירה ובדצמבר החלו מפגשי כתיבה. "עשינו תרגילים כדי להבין אילו שאלות עולות מהאירוע ואיך אנחנו מפרשים אותן". התוצאה היא אלבום מצוין ומרגש שבו אחד עזר לשני בשירי הסולו, העיבודים נעשו במשותף והם כתבו יחד את השיר "מדרגה מדרגה" שחותם את האלבום.
כהן מספרת שגם הנושאים לשירים האישיים היו מפתיעים: "גיל בר הדס כתב שיר על מישהו שרוצה להתחיל עם מישהי במקלט. אנחנו עפנו על זה. זה בדיוק מה שהיה חסר לאלבום. ואגוזי כתב על האשמה של ללכת למסיבה בתקופה הזאת. אני כתבתי לחברה שעברה דברים קשים, אבל זה שיר על שותפות גורל ועל היכולת שלנו להיתמך באנשים סביבנו. מאוד הפתיע אותי שיצא לי שיר כל כך אופטימי — 'לא בכוח משהו הולך לזרוח'. הרגשתי שיש משבר עצום אך עם סיכוי למשהו יפהפה. אני לא יודעת אם זה מה שאני מרגישה היום".
המוזיקאית אלכס משה כתבה את "משהו מתפרק" אחרי הרבה שנים שלא כתבה בעברית. "כתבתי את זה מנקודת מבט דמיונית של איריס חיים, אמא של יותם (שנורה בשוגג מאש כוחותינו כשניסה להימלט משבי חמאס — מנ"ש). הוא נכתב ממש יום אחרי שפורסמה התקרית ולא יכולתי לשאת את המחשבה על חוסר האונים של כל הורה של חטוף שיודע שילדו נמצא שם וזועק אליו ואיש לא שומע. זה נולד מהסיפור של יותם, גם בגלל שהיה מוזיקאי, ומהסביבה של אנשים שאנחנו מכירים. אני חושבת הרבה על הורי החטופים, גם על עינב צנגאוקר. לא יצרתי קשר עם איריס אבל אולי זה רעיון טוב לשלוח לה את השיר עם איזה חיבוק".

אבנר טואג כתב את "תחזור אחר" על חבר ובן דוד שהיו במילואים. "אלה שני אנשים שבפעם ראשונה הרגשתי ממש פחד לאבד אותם", מספר טואג. "במפגש הראשון לקחנו כל אחד 10 דקות לכתוב מה עולה בראש מהמצב. אף פעם לא ראיתי את עצמי כאחד שיכול לכתוב שירים על מלחמות מבחינת התחושה הלאומית, לכן הכי בער בי לכתוב על הדבר שהכי הדאיג אותי. אני מניח שהיום היה יוצא מזה איזה שיר מחאה. בהתחלה היינו מיושרי קו ועכשיו כולם חווים את הקושי והשחיקה והכאב והמוות הבלתי נגמרים".
שם האלבום "רוח באה מדרום" מרמז על רוחות של שינוי שמגיעות אלינו. השבוע הופיעה כהן במועצה האזורית אשכול עם השיר מהאלבום ומאוד התרגשה. "אחרי עבודה מאוד אינטנסיבית של שמונה חודשים — זה היה כמו פורקן עבורי. קלטתי פתאום שאני שם בעוטף מול אנשים שאיבדו חברים והיה בקהל גם אח של חטוף. פשוט שרתי להם והם התרגשו וגם אני. כל חוויית היצירה היתה שונה ממה שהכרנו, זה דבר חריג בעולם של מוזיקאים היום. התחושה ביצירת האלבום היתה של תרפיה. פרויקט שהתחיל ממקום כל כך טהור והפך גדול. כנראה שהדברים הטובים קורים ככה וזה גם מגיע ומשפיע על הסביבה".
האלבום יושק ב־6 בספטמבר בתדר בבית רומנו. וברשת כבר התחילו לפרגן לפרויקט ומישהו כתב במדויק שהאלבום הוא "כמו ‘הכבש הששה עשר’ לפוסט־טראומה". כהן מסכמת ש"אנחנו מקבלים תגובות מדהימות, והכבש היה לנו קצת בראש כרפרנס לקבוצת אמנים שיוצרת משהו יחד".