אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי
אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי
להתבודד בחלל עם אדם סנדלר ב"בחלל שנותר", להתבגר בנובלה הגרפית הנוגעת ללב "בין לבין", לחזור אל האלבום המופתי של גזוז - ועוד דברים שכדאי לעשות השבוע
סרט: להתבודד בחלל עם אדם סנדלר / יאיר רוה
אחרי שסיים את העבודה על סדרת המופת "צ'רנוביל", חיפש הבמאי יוהן רנק מה יהיה הפרויקט הקולנועי הראשון שלו, אחרי שנים כבמאי טלוויזיה מצוין. הוא מצא את התסריט ל"Spaceman" (בעברית "בחלל שנותר"), עיבוד לספר "האסטרונאוט מבוהמיה", שמספר על אסטרונאוט צ'כי שנמצא כבר שנה בחלל, חוקר ערפילית כוכבים מסתורית בשעה שנישואיו מתפוררים על פני כדור הארץ ואשתו מחליטה לעזוב אותו. בייאושו, ובדעתו ההולכת ומתערערת, הוא מוצא בחללית עכביש ענק מדבר, יצור חוצני שמנסה ללמוד על בני האדם באמצעות שיחה עם האיש הבודד והמיואש שמולו.
רנק פגש במקרה את אדם סנדלר, ששמע את הרעיון והתלהב, אף על פי שזה הסרט הכי פחות אדם סנדרלי בעולם, וחיבר בין רנק ובין נטפליקס, שאיתה יש לו דיל הפקה. וככה נטפליקס מימנה סרט מד"ב אווירתי, אפלולי ועצוב, עם סנדלר בגרסתו המלנכולית. מה לא עושים כדי שהסטאר יהיה מרוצה? קארי מליגן ("מאסטרו") היא אשת האסטרונאוט שעוזבת אותו, איזבלה רוסליני היא ראש תוכנית החלל הצ'כית ופול דאנו מדבב את העכביש המדבר, בסרט שנראה שההשראה שלו מגיעה משיריו של דיוויד בואי, אלה על מייג'ור טום והעכבישים מהמאדים. לצד "קונסטלציה" באפל TV, זו יצירת הסטרימינג השנייה שמוצגת עכשיו ושמכילה ציטוטים מ"סולריס" של טרקובסקי, ועוסקת בקוסמונאוטים שסובלים מהזיות בחלל.
ספר: להתבגר בנובלה גרפית נוגעת ללב / רותה קופפר
"בין לבין", הספר הגרפי הנפלא של אל־עד כהן קניגסברג, הוא על ילד מתבגר, שגדל בתקופה שכולם רואים "שושלת" ומדברים על זה בכיתה, וכותבים מכתבים בכתב יד לילדה המקובלת. הילד אבי־אל הוא חירש, ששונא את מכשיר השמיעה שלו שמציק עד בלי די, ואוהב מאוד לצייר, והילדה אומנם מחזירה לו מכתבים אבל מבקשת שההתכתבות תישמר בסוד משאר הכיתה.
אל־עד כהן קניגסברג הוא יוצר הסרט הדוקומנטרי ״איך מסמנים אהבה״, זוכה פרס הקהל בדוקאביב 2017, מאייר ותסריטאי. הוא חירש שחי עם בן זוג שומע ועם שני ילדים שומעים במסגרת הורות משותפת. יש כל כך הרבה בספר הזה (בהוצאת מטר), שמתאים לילדים ולמבוגרים כאחד. הוא משאיר מעט מקום לטקסט וציוריו הם על הצד המינימליסטי, ומתאר יחסים של הגיבור אבי־אל עם עצמו, עם חירשותו, עם בני כיתתו, עם הילד שיושב לידו, ועם זה שמציק לו ומקניט אותו; עם משפחתו, עם הכיתה של החירשים שהוא מצטרף אליה על אף הסתייגותו, ועם נער שהוא מכיר בתחנת אוטובוס.
בין לבין יש כל כך הרבה כנות ואהבה. כהן קניגסברג מצליח להכניס את הקוראים לעולמו בן רגע, ולתת להם להבין את הקשיים הספציפיים שלו, ודרכם את הקשיים האוניברסליים שלהם. הבעיה היחידה של הספר זה שהוא נגמע מהר מדי. מומלץ ומתבקש לקרוא אותו שוב, כי כמו שאבי־אל אומר על ארוחות משפחתיות, שבהן הוא אמור לנסות לקרוא שפתיים של כולם, בקריאה ראשונה "בכלל בלתי אפשרי להבין הכל".
מפגש מוזיקלי: לחזור אל האלבום המופתי של גזוז / מאיה נחום שחל
"זה מכבר" יוצאת מהאולפן ומגיעה לנמל יפו ביוזמת עיריית תל אביב. התוכנית המצליחה של השדרנים והמרצים תומר קריב וישיב כהן שנולדה ברדיו "הקצה" ועסקה במוזיקה ישראלית ותיקה מנקודת מבט עדכנית, תהפוך לסדרת מפגשים עם שיחה והופעה שבה ידברו על אלבומי מופת תל־אביביים. ברביעי (20.3) הם ישוחחו, יפרשנו ויאזינו לאלבום הבכורה של להקת גזוז (“גזוז”, 1979), ואיתם ישירו נדב הולנדר ונרקיס רעם.
האלבום המופתי של הלהקה הכי תל־אביבית של שנות השבעים כלל את הלהיטים "תשע בכיכר", "היא לא תדע", "חללית", "לכבוד הקיץ" ו"שיר עבודה". דני סנדרסון וגידי גוב הביאו איתם את ההומור האבסורדי של כוורת ויצרו להקה חדשה עם צלע נשית ייחודית — מזי כהן. “בגזוז סנדרסון נמצא בשיאו היצירתי”, מסביר כהן. “אם בכוורת הוא גילה וירטואוזיות יצירתית כשהוא מבריח אל הארץ את הרוקנרול, בגזוז הוא יותר רגוע, בוגר וקולע בול להוויה הישראלית של אז, ובדרך פלא גם לזו של היום”.
"במפגשים אנחנו שואפים לחבר תקליט לזמן אבל גם למקום. לנסות לפענח ולפצח מה תל־אביבי בו והכל במשקפיים עדכניים”. כניסה חופשית בהרשמה
פסטיבל: להתארח במשתה בערבה / חיליק גורפינקל
עם פרוץ המלחמה הפכה אילת מעיר תיירות למרכז של מפונים, וגם המועצות המקומיות ערבה תיכונה וחבל איילות היו ועודן מגויסות כל כולן לטובתם. עדיין יש רבים שממשיכים לטייל שם גם בימים אלו ומגיעים כדי לנקות את הראש.
בסוף השבוע יתקיים בערבה פסטיבל קולינרי מרנין במיוחד. מיטב השפים של האזור יציגו את מרכולתם במשך שלושה ימים של ארוחות מבוססות תוצרת מקומית, שאת דרכי גידולה אפשר יהיה לפגוש גם כן במסגרת הפסטיבל. השף אוהד לוי מאילת, שנאלץ לסגור את מסעדת "מאמו" ובר היין הצמוד "קיקו", יגיש בראנץ' בנאות סמדר; מבשלת "בירצינות" מקטורה תארח את הפודטראק "שף במדבר"; השף ינון בארי ומורה הדרך ארז אקשוטי יערכו סיור וארוחה באזור פארן; מסעדת "פרם אורסולה", מעדניית "כביש 90" ומבשלת הבירה "בירה בערבה" יארחו משתה בצוקים; שף יונתן דהן יבשל בכפר האמנים בצוקים. וזה רק על קצה המזלג. לפרטים נוספים לחצו כאן
תערוכה: להתפעל מרישום וירטואוזי / יקיר שגב
פתיחתה של הגלריה החדשה של האוצרת קרן בר־גיל ברמת השרון נדחתה בגלל המלחמה. היא נפתחה לבסוף בסוף 2023 עם אמנות שהגיבה למלחמה, אבל כעת בפעם הראשונה יוצגו בה, החל ממחר, תערוכות יחיד.
"ממצאים בלתי שגרתיים״ של אילנה דותן ממשיכה את העיסוק רב־השנים של האמנית ברישום היפר ריאליסטי בעיפרון ופחם בלבד. ובאמת, לצופים שלא מכירים את עבודותיה הווירטואוזיות, שיצירתן אורכת שבועות וחודשים רבים, הם נראים מרחוק כצילומים, וצריך להתקרב כדי לראות את העבודה הידנית המוקפדת. דותן רושמת באופן הירואי ומדויק ומגדילה על הנייר דווקא חפצים וחומרים שנחשבים נמוכים - כפפות חד־פעמיות, צינורות פלסטיק, שקיות ניילון, שברי בטון ותבניות אלומיניום. אלו אובייקטים מתועשים, שמיוצרים באופן המוני, מתכלים וחד־פעמיים, והם עומדים בסתירה מענגת להקפדה הקלאסית ולהשתהות האיטית על כל קו שדותן מעלה על הנייר.
במקביל תוצג גם התערוכה The Blues Period של עידו מרקוס, שמוכר בציוריו הריאליסטיים והאינטימיים, שכמו לקוחים מאלבומי משפחה, על גבי גזרי ולוחות עצים קטנים במיוחד. נווה רעים 29 א׳, רמת השרון. לפרטים נוספים לחצו כאן