סגור
פנאי מתוך המופע אנדרטה בתנועה
מתוך המופע "אנדרטה בתנועה". ניסיון לפרוק את הכאב (צילום: אבי לסקי)

"הקמתי אנדרטה בתנועה ל־7 באוקטובר"

שיעורי מחול שהחלה להעביר הכוריאוגרפית רוני ברנדשטטר אחרי הטבח במטרה לפרוק את הכאב, הפכו למופע מחול ווידיאו ארט מרהיב שיעלה במוזיאון תל אביב וכל הכנסותיו יופנו לשורדי הנובה

רוני ברנדשטטר רוקדת מגיל 11, זו אולי הסיבה שאחרי 7 באוקטובר התחושות הראשונות הגיעו מהגוף. "הוא נהיה מאובן, נוקשה, כמו בטון. ישבתי עם הילדים באזעקות עם גוף מכווץ ובכוננות. לא הצלחתי להרים את עצמי", מספרת ברנדשטטר. "מתוך רצון לעזור לעצמי ולאחרים התחברתי לכל החמ"לים והצעתי למפונים ולשורדים שיעורי תנועה כי אני מאמינה בעבודת גוף כדי לרפא את הנפש".
הסטודיו למחול של איה ברט בתל אביב הקצה לה חלל עבודה במרחב מוגן ובטוח. לשיעור הראשון הגיעו חמש נשים ואחרי שלושה שבועות הצטופפו 40 איש. "בסוף כל מפגש שיתפנו בתחושות כמו קבוצת תמיכה, ומה שעלה הכי הרבה זה הקושי לחזור להרגיש, החשש שאם נרגיש את הפחד והכאב - זה יכלה אותנו" .
1 צפייה בגלריה
פנאי רוני ברנדשטטר כוריאוגרפית
פנאי רוני ברנדשטטר כוריאוגרפית
רוני ברנדשטטר
(צילום: נדב ברנדשטטר)
ברנדשטטר, היא כוריאוגרפית ומטפלת בתנועה שאף הגיעה לגמר התוכנית "נולד לרקוד" בשידורי קשת (ב־2005, בעונה שבה השתתפו דנה פרידר ורונה לי שמעון). אחרי הצבא פנתה ללימודי פסיכולוגיה אבל מהר מאוד הבינה שהיא חייבת להמשיך לרקוד. היא נסעה לאירופה, רקדה בהולנד ובגרמניה והתנסתה בסגנונות שונים. כעבור כמה שנים חזרה לסעוד את אביה שחלה בסרטן, נשארה ועבדה ככוריאוגרפית ורקדנית עם להקת ענבל ולהקת המחול הקיבוצית הצעירה. "אני שמחה שנשארתי בארץ כי בסופו של דבר אני רוצה לעבוד עם ישראלים, אנו חולקים את אותה מציאות".
כשהבינה שהשיעורים עוזרים לעבור את התקופה הקשה חיפשה דרכים להפיצם לקהל רחב יותר. "הזמנתי קולגות, רקדנים ורקדניות מכל הסגנונות, לחקור יחד איך מחזירים את תחושת האמון והביטחון דרך תנועה, איך נותנים לגיטימציה לשחרר רגשות, איך הופכים את הדבר הזה לטקס שמאפשר לפרוק את הכאב והקושי. אני מדמה את זה לסוג של 'ריברסינג': חוזרים לכאב, מרגישים אותו ומשחררים אותו. בסטודיו הבנתי שאני רוצה ליצור עדות, אנדרטה חיה לכל מה שהתרחש ומתרחש מאז 7 באוקטובר".
לאחר שהקבוצה התגבשה פנתה לכוריאוגרפית איריס נייס ולמפיקת המיזמים החברתיים מיכאל מיליס. יחד צילמו עבודת וידיאו וסאונד, כולל צילום רחף. "ממעוף הציפור רואים רקמה אנושית, יחד, כמו תאים שמתחלקים. הצילומים התקיימו ב'החווה של צביקה' בצפון הנגב, שם הכל קרה". לווידיאו ארט הצטרפו הצלמים אורן אלון, עומר מסינגר וערן פז.
100 רקדנים רקדו בהתנדבות והתוצאה עוצמתית, אבל ברנדשטטר הרגישה שזה לא מספיק כי היא רוצה להעניק חוויה חיה. וכך נולד המופע "אנדרטה בתנועה" שיעלה ב־24 ביולי במוזיאון תל אביב עם מוזיקה חיה של גיא גלם ולירון פלורה משולם. יצירה העוסקת בצורך האנושי הבסיסי בתמיכה, חיבור וקשרים. "זאת קריאה לנוע לחופש ולשגשג עם ולמרות 'האנדרטאות' שלנו כאנשים, כחברה וכעם".
הערב הראשון המשלב וידיאו ארט, מחול ומוזיקה חיה, עלה בחודש שעבר, וברנדשטטר מספרת ש"התגובות מאוד חזקות, כי מעבר ליופי של מופע מחול, הוא מציע עיבוד רגשי. בגלל שהוא משלב מיצג ומחול, כמו פיסול חי, ומשם הגיע השם 'אנדרטה בתנועה', שלא נישאר אנדרטאות קפואות אלא נמשיך להיות בתנועה לצד מה שקרה, כי תנועה היא חיים".
כל ההכנסות מהמופע ייתרמו לנפגעי הנובה. "נפגשתי עם מפיקי הפסטיבל", מספרת ברנדשטטר, "ואולי בהמשך יהיה נכון ומתאים לעבוד גם איתם. החלטתי לתרום את ההכנסות להם כי שם ההזדהות הכי חזקה שלי - אנשים שרק אוהבים לרקוד".