אסתטיקת "היוקרה השקטה" היא הטרנד החם של 2023
אסתטיקת "היוקרה השקטה" היא הטרנד החם של 2023
תשכחו מתיקי גוצ'י ולואי ויטון עם סמל צעקני. הטרנד האופנתי החזק ביותר כרגע, בהשפעת הסדרה המדוברת "יורשים", הוא של "יוקרה שקטה" עם בגדים מינימליסטיים ונטולי לוגו, למשל סווטשירט אפור של טום פורד ביותר מאלף דולר. והצנע לכת, גרסת הביוקר
בפרק הפתיחה של העונה הרביעית בסדרה "יורשים" יש סצנה המתרחשת במסיבת יום ההולדת של לוגן רוי (בריאן קוקס). הדייט של הדודן גרג (ניקולס בראון) מגיעה לאירוע האקסקלוסיבי עם תיק גדול מדי ומזוהה מדי של מותג היוקרה הבריטי ברברי. "מה יש שם בכלל?", לועג לה טום (מתיו מקפיידן), "נעליים שטוחות לסאבוויי? ארוחת צהריים בדלי? הוא ענק, מפלצתי. אפשר לצאת איתו לקמפינג, או לשדוד איתו בנק". התיק הגדול עם הדפס המשבצות האיקוני אכן בלט לרעה ולא רק כי העיד על טעמה הלא־מעודן של המשתמשת בו, אלא בעיקר כי הוא זעק את שם המותג ואת תג המחיר הגבוה שלו, בחברה של מיליארדרים שקוד הלבוש המאפיין אותם מצניע או מעלים את מחירם הגבוה מאוד של הבגדים שהם לובשים.
אלו בגדים שנראים למי שלא בקיאים בפרטים הקטנים כפריטי בייסיק של רשתות כמו יוניקלו או גאפ, אבל לאמיתו של דבר הם יקרים להחריד.
אסתטיקת "היוקרה השקטה" נהפכה לטרנד החם של 2023. אלה בגדים מינימליסטיים בעלי פרופיל נמוך, שרק נראים פשוטים אבל עשויים מחומרי גלם משובחים, לרוב נטולי לוגו ובצבעוניות ניטרלית ועולים אלפי דולרים לפריט. תיקי גוצ'י ולואי ויטון עתירי לוגו שזועקים את תו המחיר שלהם - אאוט, בגדים איכותיים ותיקי עור שלוחשים יוקרה - אין.
זה אולי לא טרנד חדש בקרב אנשי "הכסף הישן" שזה תמיד היה קוד הלבוש שלהם, ובכל זאת הוא הפך למדובר עכשיו גם בקרב ההמונים בעיקר בזכות הסדרה המשובחת “יורשים” של HBO החושפת את המלתחה המינימליסטית נטולת הלוגואים של בני משפחת לוגן, אך לא רק.
על פי מגזין "אינסיידר", התזמון לא מקרי: אופנה תמיד מחוברת למציאות. בימים של מיתון עולמי וחוסר ודאות כלכלית וביטחון תעסוקתי, כשאופנה בת־קיימא וצרכנות נבונה הופכות לחלק מהשיח - יותר אנשים חושבים פעמיים לפני שהם קונים עוד בגד, ומעדיפים להשקיע בפריטים איכותיים ועל־זמניים, ומאמינים שעושר מוחצן עלול להיתפס כחוסר רגישות. אכן, גם בימי המיתון של 2008 שלט טרנד היוקרה השקטה, ועתה לא רק המיליארדרים הבינו שזה לא הזמן לנופף בממון ועדיף להצניע לכת.
אמנם לא כולם יכולים להרשות לעצמם סוויטשירט של טום פורד ב־1,400 דולר כמו שלובשים ב"יורשים", אבל חלק יכולים לרכוש סוודר קשמיר ביוניקלו בכ־140 יורו וכובע קשמיר בכ־35 יורו.
אותה יוקרה שקטה גם נראתה בבית משפט ביוטה לאחרונה, שם נידון משפטה של השחקנית גווינת’ פלטרו בתביעה בנוגע לתאונת סקי שהייתה מעורבת בה. הופעותיה של פלטרו שם, שנהפכו ויראליות, היו תמצית השיק המינימליסטי והתגלמות המונח יוקרה שקטה: הבגדים שלבשה היו מאופקים, נקיים מלוגואים וצבעוניות ושידרו שמרנות, אבל עם טוויסט. והם גם היו יקרים. מאוד. בין השאר נצפתה פלטרו במעיל ירוק של המותג The Row של האחיות מרי קייט ואשלי אולסן שמחירו כ־5,400 דולר, מגפונים של פראדה שעולים 1,450 דולר וקרדיגן של המותג שלה, goop, שמחירו כ־600 דולר.
במותג שלהן מיטיבות האחיות אולסן ליצור סגנון יקר ועל־זמני כבר שנים, עם אלגנטיות מתוחכמת ומאופקת העושה שימוש בבדי יוקרה איכותיים, רמת חייטות גבוהה ומשחקי פרופורציה ובשום פנים ואופן לא בלוגואים צועקים או צבעוניות מתפרצת ופרינטים מתוחכמים.
הן לא לבד. מותגים איטלקיים כמו לורו פיאנה וברונלו קוצ'ינלי המשובחים מתייחדים בפרטים דיסקרטיים בעלי אמירה על־זמנית, יקרים להחריד, אך איש מלבד הלובש אותם וכמה יודעי חן שמכירים את המותג אינם יודעים את מחירם. אלה פריטי הבייסיק הטובים ביותר שאפשר לקנות בכסף. למשל, חולצות הטי האפורות של ברונלו קוצ'ינלי שאותן נוהג ללבוש מייסד פייסבוק מארק צוקרברג עולות כ־400 יורו (קודמו בתור גורו ההייטק, סטיב ג'ובס המנוח, נהג ללבוש את סריגי הגולף השחור מבית איסיי מיאקה ב־650 דולר). ב"יורשים" נראים, בין השאר, כובע המצחייה מקשמיר של קנדל מבית לורו פיאנה, שמחירו כ־400 יורו, או חלוק הבית הלבן ממשי סאטן של ויולה מבית מותג ההלבשה התחתונה היוקרתי לה פרלה, שעולה 340 יורו.
משפחת רוי היא דוגמה טלוויזיונית לאיך מתלבשים מיליארדרים, והעונה הרביעית רק מחדדת את הסגנון המתוחכם־מעודן ביתר שאת. ההשפעה הגדולה שיש למלתחה של בני המשפחה והשיח הרחב המתפתח סביבההם תופעה נדירה יחסית לסדרות טלוויזיה. ב"ניו יורק טיימס", למשל, מנתחים כתבי האופנה והסטייל של העיתון בצ'ט שבועי איך הבגדים של הדמויות המרכזיות בכל פרק בסדרה משקפים את אופיין. השפעה כזאת של סדרה זכורה אולי מ"סקס והעיר הגדולה", שבה הסטיילינג והבגדים אכן היו עניין לא מבוטל, וגם מסדרות תקופתיות כמו "מד מן".
משפחת רוי היא אחת המשפחות העשירות בתבל, ובניה, שנולדו לכסף, לא צריכים לוגו שיעיד על מצבם הפיננסי. להפך. רק מי שמכיר את המותגים השקטים הללו יידע שמדובר במותג יוקרה אמיתי: בסריגי קשמיר באיכות גבוהה ביותר של צמר עיזי הלדאקי הגדלות בצפון הודו, למשל; בשעון שעולה 117 אלף דולר של המותג השוויצרי וסרון קונסטנטין; בחליפה של בריוני ב־11 אלף דולר; או בסניקרס של מותג היוקרה זניה, שעולים 745 ליש"ט. גם התיקים בסדרה מוצנעי לוגו ודיסקרטיים, למשל של המותג מטייר הבריטי המשלב חומרים איכותייים ועבודת יד מוקפדת שאורכת כ־20 שעות בממוצע לכל תיק. המותג חביב, בין השאר על קייט מידלטון הדוכסית מקיימברידג' ועל השחקנית ניקול קידמן, ומחירי התיקים שלו מגיעים לאלפי דולרים.
דמותה של שיבון רוי (שרה סנוק), האחות היחידה במשפחה גברית כוחנית, מעניינת ולאורך העונות בלט שינוי בסגנון הלבוש שלה: בניגוד לדמויות אחרות שסגנון הלבוש שלהן עקבי - למשל, רומן וסגנון הפרפי אמריקאי שלו - שיב מצליחה להפתיע ולא תמיד במובן החיובי של המילה, אבל זה מה שהופך אותה לאנושית ונגישה יותר. מעניין לראות איך מאפיינים את השינוי שעוברת דמותה באמצעות המראה: האיפור שלה נקי והשיער מסורק לכאורה בפשטות, אך ללא ספק מושקע ביותר, וסגנון הבגדים משתנה ככל שהיא מתקדמת וצוברת כוח. בתחילת הסדרה היא לא הייתה מעורבת בניהול ולבשה בגדים רשמיים פחות, יותר שמלות וחולצות גולף ללא שרוולים; ואילו העונה היא לבושה בחליפות כוח בגוני בז' או שחור ובגולפים אפורים מקשמיר, כמובן, שהיא עוטה עליה כמעין שריון; ובבלייזרים ומכנסיים נוחים, גם הם ללא תג מזוהה אך ברור שמחירם אינו שווה לכל כיס. למשל, ז'קט משבצות מבית אלכסנדר מקווין בפרק הרביעי במחיר 3,800 דולר; או ז'קט עור של אלטוזרה שהיא לובשת בפרק החמישי לנופש, ומחירו 2,000 דולר בלבד, בקטנה.