מלון הג׳ורג׳ - אנשים רוצים לצחוק ולבכות ביחד
מלון הג׳ורג׳ - אנשים רוצים לצחוק ולבכות ביחד
קבוצת אלקו, בבעלות משפחת זלקינד, נכנסת לענף המלונאות עם "הג'ורג'" שפתחה בתל אביב בעלות של 300 מיליון שקל. "המטרה היא לחבר אנשים ולייצר קהילה" אומרים היזמים, שפיזרו בין הקירות לא פחות מ־1,000 יצירות של בכירי האמנים הישראלים, בניסיון לשדר מקומיות. את ההחלטה לפתוח דווקא עכשיו הם מנמקים ב"רצון של אנשים לצחוק, לבכות ולשתות יחד. להראות שיש תקווה לעיר הזאת"
היצירה Hope in Exile (תקווה בגלות) של אמן הגרפיטי אדם יקותיאלי, שמוכר בשם Know Hope, התלויה בכניסה לחלל המלון החדש, "הג'ורג'" בתל אביב, נתלתה שם עוד באוגוסט, אבל שברי הבטון, שהיו פעם דימוי שלם וכעת נפרסים על פני הקיר, מזכירים את הקרע המעמיק בחברה ואת הנפש השבורה, במיוחד אחרי אירועי 7 באוקטובר. מבט מעמיק משקף גם מעט אור, למשל בשברי ציורי הדמויות שמנסות להיאחז זו בזו בניסיון כדי למצוא ביטחון וכוח, במגדלור, בציפורים הלבנות. היצירה היא רק אחת מכ־1,000 יצירות של אמנים ישראלים — בהם מיכל נאמן, אבנר כץ, יאן ראוכברגר, דגנית ברסט, יוסי קריספל ואביגדור אריכא — שנאצרו בשיתוף פעולה עם גלריה גורדון והוצבו בחללי מועדון החברים והמלון שהושק עכשיו ומשתרע על שטח של כ־14 אלף מ"ר. המתחם, ברחוב טל ישראל 5, כולל 170 חדרי מלון, בהם 40 סוויטות וכן חללי אירוח, לרבות ארבע מסעדות בניצוחו של השף ברק אהרוני, בהן מסעדת שף "פרדס", מעדנייה של הדיי עפאים, בר בריאות, ספא, חדר כושר, בריכה ועוד. עלות הקמתו מוערכת ב־300 מיליון שקל.
על העיצוב אחראי האדריכל הספרדי לזארו רוזה ויולן. הסגנון האקלקטי והים־תיכוני של ויולן מתחבר בטבעיות ליצירות המקומיות, שרק כמה מהן אכן הוזמנו במיוחד. ויולן, שמגזין העיצוב והאדריכלות “Architectural Digest” הכתיר אותו כאחד מעשרת מעצבי הפנים המובילים בעולם, אחראי בין השאר על עיצוב מלונות מונדיאן ברחבי העולם ומסעדות איבריקה בלונדון. לישראל הגיע כבר ב־2019, רגע לפני שהעולם התהפך. זו היתה שנה מצוינת לענף המלונאות המקומי והעתיד נראה מבטיח. הוא טייל בעיר, נחשף לתרבות המקומית, לאנשים ולאמנות.
ויולן אכן שאב השראה מאמנים מקומיים ויצר בעקבותיהם כמה עבודות: למשל, ציור בהשראת אמנות מקומית משנות השבעים וציוריו של אליעזר הלבני מקיבוץ רמת יוחנן, שצייר דמויות, נופים של ארץ ישראל ופעולות חקלאיות מסורתיות על אריחי קרמיקה שאותם קבע על קורה בחדר האוכל של קיבוצו.
בחלל הבר־מסעדה בקומה השנייה הוצבה עבודה מרשימה של האמן אוהד מרומי המתארת לפרטי פרטים חדר אוכל קיבוצי. ועל קיר אחר תלויות שלוש עבודות של יחיאל שמי מקיבוץ כברי. לכאורה אין כל קשר בין צורת ההתיישבות השיתופית בישראל שהושתתה על ערכים סוציאליסטיים לבין מועדון החברים האקסקלוסיבי הזה שנבנה בלב העיר במאות מיליוני שקלים.
הקשר היחיד הוא אולי תחושת הקהילה שיוזמי הפרויקט מבקשים לייצר. "אני בא מעולם של תרבות ותוכן, עיתונות, אופנה ועיצוב, אבל גיליתי שעולם האירוח הוא פלטפורמה מעניינת להכניס בתוכה את כל הדברים האלה, ובסוף המטרה היא גם לחבר אנשים ולייצר קהילה", אומר אייל דה ליאו, סמנכ"ל מותג באלקו הוספיטליטי — חברה־בת של קבוצת ההחזקות הציבורית אלקו של משפחת זלקינד, המחזיקה בבעלות על המקום.
הפרויקט ממוקם ב־14 הקומות הראשונות של מגדל אלפא, שלו 32 קומות, ויזם אותו המלונאי והיזם מיכאל חי. שנה אחרי תחילת הפרויקט פרצה מגפת הקורונה ובעקבותיה המשבר הכלכלי, ובישראל גם ניסיונות ההפיכה המשטרית והמלחמה. "אספנו את כל תחלואות העולם וגם את התחלואות שלנו המקומיות, אבל אנחנו מאמינים שמה שאנחנו עושים פה הוא נכון", אומר חי.
אירועי 7 באוקטובר אכן עיכבו את הפתיחה אך דחייה נוספת לא עלתה על הפרק: "כשפתחנו כבר היו לנו כמה מאות חברים במועדון הג'ורג'", אומר דה ליאו, "והיה טבעי שניענה להם. מראש המקום היה מיועד למקומיים ולתיירים. כרגע יש בעיקר תיירות פנים ותיירות עבודה, לא תיירות הלייף סטייל שקיווינו. אבל אני רואה מה קורה בעיר. אנשים רוצים עכשיו להיות ביחד, לצחוק, לבכות ולשתות יחד". ביום שבו הותר לפרסום כי נהרגו 21 חיילי צה"ל בתקרית קשה ברצועה, תוכננה הופעת פתיחה במועדון הג'אז של המקום. דה ליאו מודה שמהבוקר ענה לטלפונים שתהו אם ההופעה בכלל תתקיים. "אבל אנשים באו, בכו וצחקו והיו יחד, והערב הזה היה מרגש".
גם ביום הפתיחה כבר ישבו מנויים בחלל הבראסרי הפתוח בקומה השנייה ובחלל העבודה המשותף, ומחדר הכושר יצאו מתאמנים משיעור פילטיס. האם זו לא מציאות מעט הזויה ומנותקת? "יום אחד הדבר הזה ייגמר. לא נחזור להיות מה שהיינו — אבל יש תקווה לעיר הזאת. תל אביב היא סמל הרבה יותר גדול ממה שהיא. אנחנו מאמינים באמנים וביוצרים שבה. אבל בסופו של דבר המקום ייבחן באנשים, בקהילה ובתכנים שניצור פה. בנינו את המקום הזה למקומיים, לתל־אביבים, ול'מקומיים זמניים', זרים שבאים לסוף שבוע, לשבוע, לחודש, אבל רוצים להרגיש מקומיים".
לפני כשלוש שנים פנה חי לדה ליאו, שבין השאר הקים כבר את מועדון החברים הבינלאומי סוהו האוס ביפו. "מיכאל אמר לי: בוא נעשה משהו שהוא הרבה יותר מקומי, הרבה יותר תל־אביבי, גם יותר גדול ובעל נפח משמעותי. יחד יצרנו פלטפורמה שלא היתה קודם ומשלבת מלון, מועדון חברים, חלל עבודה ומקום בילוי".
חברי המועדון של הג'ורג' — שמשלמים דמי מינוי חודשיים של 850 שקל — מקבלים בתמורה גישה לחללי העבודה, לחדר הכושר, לספא לבריכה, למסעדות ולמועדון, שבו יתקיימו בכל ערב הופעות חיות של מוזיקאים ישראלים, בהם היוצרת והזמרת הישראלית הבינלאומית קרן אן, המלחין ופסנתרן הג'אז יונתן ריקליס, והמלחין והפסנתרן גיא מינטוס.
הם גם יקבלו הנחות במחירי חדרי המלון (החל מ־1,050 שקל ללילה) והסוויטות (החל מ־1,909 שקל ללילה).
על פי התוכנית, בשנים הקרובות יתרחב הג'ורג' גם בעולם: לניו יורק ולוס אנג'לס. "משהו בקונספט הזה נכון לערים גדולות שמשלבות בין ביזנס ללז'ר".
לתפיסתו של דה ליאו, "זה לשנות טרמינולוגיה בתעשייה: כבר לא מדברים על תיירים או על מנויים, אלא על משהו שמכיל את כל החוויות, כולל העיצוב והקולינריה והעבודה ועולמות הוולנס".