סגור
מאי תגר בקמפיין לחברת דיור פנאי
מאי תגר בקמפיין לדיור. המותג הוותיק הותקף ברשתות בעקבות הבחירה בדוגמנית הישראלית (צילום: DIOR)

בלה חדיד אאוט: עולם האופנה מתנער מגילויי האנטישמיות

יותר מאלף אנשי אופנה פרסמו מכתב המגנה את האנטישמיות הגואה בעקבות המלחמה בעזה, והדוגמניות הישראליות זוכות לקמפיינים יוקרתיים. מהעבר השני הכאפייה, סמל המאבק הפלסטיני, שוברת שיאי מכירות

הקרב על דעת הקהל בתעשיית האופנה ממשיך במלוא עוזו. בעקבות מאבק שניהלו משפיענים יהודים וישראלים הוחזרו עיצוביה של המעצבת דורית בר אור לאתרי מכירות מובילים, זאת לאחר שהוסרו בעקבות דרישות של משפיענים תומכי פלסטין.
יותר מאלף אנשי אופנה פרסמו מכתב המגנה את האנטישמיות הגואה. בין החתומים עליו העיתונאית ומבקרת האופנה הוותיקה סוזי מנקס, שהצהירה כי "התעשיות היצירתיות צריכות להיות חופשיות מנאומי שנאה, מכל ניסיון להפיץ רוע"; כן חתמו על העצומה עורכת האופנה הצרפתייה קארין רויטפלד, המעצבים דונה קארן, ניקי הילטון וכריסטופר קיין, יזמית הקוסמטיקה בובי בראון, מנכ"לית מועצת האופנה הבריטית קרולין ראש, דוגמניות, ועיתונאים שעובדים ב"ווג", "הטיימס" ו"טלגרף".
"אופנה היתה מאז ומעולם זירה שחוגגת תרבויות שונות, גיוון והכלה, ולכן העובדה שיש כל כך הרבה דוגמאות לכך שהתעשייה שלנו איפשרה אפליה ושנאה - מתסכלת. אנו חייבים להכיר בכך שאנטישמיות קיימת ולהבין את ההשפעה שיש לה על אנשים וקהילות. חינוך למודעות הוא מפתח לסביבה מכבדת ומכילה. שקיפות היא הכרחית למלחמה באנטישמיות ובכל צורה של גזענות", נכתב בין השאר.
במקביל התפרסמו כמה קמפיינים בינלאומיים בהובלה של דוגמניות ישראליות. הבולט שבהם הוא של מותג הביוטי של בית דיור לעונת החגים הנוצריים בכיכובה של הדוגמנית הישראלית מאי תגר. תגר החליפה את בלה חדיד, הפרזנטורית של דיור בשנים האחרונות, ואחת התומכות הקולניות והמשפיעות במאבק הפלסטיני. אומנם בדיור לא יצאו בהצהרה רשמית בנוגע להחלפה אבל אפשר לראות בבחירה בתגר, גם אם נעשתה לפני 7 באוקטובר, תמיכה בישראל.
מה שבטוח הוא שההחלפה הציתה זעם ברשתות. האשטאג חדש קורא להחרים את דיור, וחשבון האינסטגרם של תגר המונה כ־72 אלף עוקבים הוצף באלפי תגובות עם דגלי פלסטין ונאצות. גם בחשבון האינסטגרם של דיור ביוטי, על 12.3 מיליון העוקבים שלו, נכתבו הערות בסגנון "האם אתם נהנים לתמוך ברצח עם? משתיקים את מי שנמצא בצד של האנושיות? אתם תישאו בתוצאות". היו גם מי שקראו להחרים את כל המותגים של הקונגלומרט LVMH שבבעלותו גם דיור.
ועוד ב־LVMH: בסוף אוקטובר השיקה המעצבת המוערכת פיבי פילו, שהיתה המנהלת הקריאטיבית של “סלין”, מותג חדש הנושא את שמה בתמיכת התאגיד. את קמפיין ההשקה נבחרה להוביל הדוגמנית הישראלית שרון גניש. גם הדוגמנית סאן מזרחי ממשיכה להצליח בזירה הבינלאומית עם כתבת שער של מהדורת נובמבר ב"הארפרס באזאר" האיטלקי, ובמסע הפרסום לחורף של מותג היוקרה האיטלקי בוטגה ונטה.
בינתיים אל מול אלה סממן וסמל לבוש, מסורת ותרבות פלסטיני מצוי בזינוק. בסוף השבוע התפרסמה ב"ניו יורק טיימס" כתבה על תחייתה של הכאפייה כחלק מהמאבק הפלסטיני וההפגנות הנרחבות לתמיכה בו בעולם המערבי. על פי "חירבאווי", יצרן כאפיות ותיק בגדה המערבית, באוקטובר בלבד נמכרו יותר מ־18אלף כאפיות, "ביקוש חסר תקדים בהיסטוריה". טד סוודנבורג, פרופסור לאנתרופולוגיה מאוניברסיטת ארקנסו, שחקר את הכאפייה במשך 40 שנה אומר שם כי הכאפייה "היא אמצעי להביע תמיכה בזכותם של אנשים לחיות".