ערכת יצירה למפונים: לבטא את שקורה בתוך הנפש בסגנון חנוך פיבן
ערכת יצירה למפונים: לבטא את שקורה בתוך הנפש בסגנון חנוך פיבן
בטרמינל העיצוב בבת ים יצרו יחד עם האמן חנוך פיבן אלפי ערכות יצירה למשפחות המפונים. "יצירה כזו מתאימה למצבים קשים כשאין לנו מילים לתאר את מה שעובר עלינו"
"מה בפנים"היא ערכת יצירה למען משפחות המפונים שיצרו האמן חנוך פיבן וטרמינל העיצוב בבת ים. השם, בעל המשמעות הכפולה, מרמז על מהות הפרויקט, שבא בדרך משחקית לבטא את אשר קורה בפנים הנפש וגם מה הפנים — איזה אלמנטים הילדים בוחרים לשים על הדיוקן — פנים.
עם פרוץ המלחמה הוקפאה פעילותם של שלושת המפעלים לשיקום פגועי נפש שפועלים בטרמינל העיצוב. מנהלי המקום חיפשו יוזמה שתחזיר לפעילות את 60 החניכים שלהם וגם תוכל לתרום למאמץ ההתגייסות הכללי. הם פנו עם הרעיון לחנוך פיבן שיחד עם מעצבי תוכנית החממה של הטרמינל פיתחו את הערכה. את הערכות רוכשים גופים וארגונים גדולים, כמו מפעל הפיס, והן מחולקות למפונים בחינם. במחזור הראשון נארזו 3,000 יחידות, וחולקו באשקלון, אופקים ובחוף הכרמל.
"ככל שהשנים עוברות אני מבין יותר שסגנון היצירה שפיתחתי עבורי כדי לעקוף מגבלות טכניות שלי, מתאים בעצם לכולם", אומר פיבן, "כל אחד יכול ליצור בו צורות ודימויים ולבטא דרך זה מחשבות ורגשות, גם אם הוא לא יודע לצייר. בנוסף, אנשים יוצרים אמנות כדי לספר משהו. וכשהפוקוס עובר מהאם יצא לי יפה או לא, להאם אני מצליח לספר מה אני רוצה, זה הופך להיות משמעותי עבור היוצר, בעיקר במצבים קשים כשאין לנו מילים לתאר את מה שעובר עלינו".
הערכה כוללת מגוון חפצים בהם צעצועים שיצאו מכלל שימוש, פקקים, כפתורים, שרוכים ועוד הפתעות, לצד קרטון ביצוע, מספרים, דבק ודפים צבעוניים. מצורף אליה גם לינק לסרטון קצר ומשעשע בו פיבן מסביר את עקרונות היצירה ומזמין את הילדים ליצור דיוקן אישי, או אחר, ולבטא דרכו רגשות ומחשבות.
"דווקא במקומות ובתקופות שאין לנו שליטה עליהם, כמו עכשיו, על הדף A4 אני הופך להיות אלוהים. שם אני שולט בסיטואציה וזה נותן לי כח ותחושת מסוגלות", מסביר פיבן.
את היצירה המוגמרת מוזמנים הילדים לצלם ולעלות לגלריה הדיגיטלית, שם ניתן יהיה לראות את כל הדיוקנאות עם שמות היוצרים ומהיכן בארץ הגיעו. כרגע כבר הועלו אליה כמה עשרות דיוקנאות, שיצרו ילדים וגם מבוגרים. בסוף המלחמה מתוכננת גם תערוכה אמיתית סטרמינל העיצוב "תמונת מחזור של מפוני 2023", קורא לה פיבן, "הפרוייקט הזה מוכיח שעיצוב לא מנותק מהחברה ומהצרכים החברתיים, המוטו שלו הוא שעיצוב יכול להוביל ולהשפיע על החברה"