האופרה הישראלית בשינוי ארגוני: מחפשת מנכ"ל חדש
האופרה הישראלית בשינוי ארגוני: מחפשת מנכ"ל חדש
תפקיד המנכ"ל והמנהל האמנותי של האופרה יפוצל - החל מהעונה הבאה צח גרניט ישאר בתפקיד המנהל האמנותי בלבד, זאת בשל זינוק משמעותי בהיקף ההפקות. בימים הקרובים יחל הליך בחירת מנכ"ל חדש לאופרה
שינוי במבנה הניהולי של האופרה הישראלית. תפקיד המנכ"ל והמנהל האמנותי של האופרה יפוצל - החל מהעונה הבאה צח גרניט ישאר בתפקיד המנהל האמנותי בלבד. בימים הקרובים יחל הליך בחירת מנכ"ל חדש לאופרה.
בעקבות הזינוק המשמעותי בהיקף ההפקות העצמיות של האופרה הישראלית בשנים האחרונות, ובכלל זה העלאת אופרות ישראליות חדשות והפקות מקור של יוצרים ישראליים, הודיע מנכ"ל האופרה כי אין ביכולתו להמשיך ולבצע את שני התפקידים: המנכ"ל והמנהל האמנותי, כפי שעשה בשמונה השנים האחרונות.
לאור הודעתו החליטה הנהלת האופרה הישראלית להפריד בין התפקידים, כפי שנהוג בבתי אופרה רבים בעולם - הקובנט גארדן בלונדון, הדויטשה אופרה בברלין, בתי האופרה של אמסטרדם, מדריד, קופנהגן ועוד. ההחלטה תהיה בתוקף למשך שלוש שנים, בסופן יבחן הוועד המנהל של האופרה את המבנה הניהולי העתידי.
בימים הקרובים יחל הוועד המנהל בתהליך איתור מנכ"ל חדש שיחליף את גרניט בתפקיד זה. המנהל המוזיקלי של האופרה הישראלית, מאסטרו דן אטינגר, ימשיך בתפקידו כרגיל.
בשנים האחרונות הרחיבה האופרה הישראלית את העשייה האמנותית המקורית שלה, ובכלל זה הזמנת אופרות ישראליות חדשות, כמו תיאודור, אמהות וחנוך לוין – האופרה, כשבימים אלו נמצאות בתהליך כתיבה עוד ארבע אופרות ישראליות חדשות, וכן העלאת הפקות אופרה של במאים ויוצרים ישראליים, בהם עידו ריקלין, שירית לי וייס, יחזקאל לזרוב, ענבל פינטו, נדב ברנע, חנן שניר, אריאל וולף, גדי שכטר ואחרים. לצד כל אלה פיתחה האופרה הישראלית סדרות מוזיקליות עם תזמורת ירושלים מזרח-מערב, תזמורת המהפכה, הקאמרטה ועוד. והרחיבה את תחום הפקות אופרה לילדים, כשכמעט בכל שנה מצטרפת הפקת ילדים חדשה לרפרטואר המקומי.
מנכ"ל האופרה שימונה בחודשים הקרובים יעסוק בניהול האדמיניסטרטיבי של הארגון: שיווק, גיוס תרומות, תפעול ומשאבי אנוש, ויעבוד לצד המנהל האמנותי.
פרופ' נילי כהן, יו"ר הועד המנהל של האופרה: "הישגיו של צח גרניט כמנכ"ל האופרה מרשימים ביותר. במהלך שמונה השנים החולפות התבססה האופרה הישראלית כמוסד בינלאומי הזוכה להערכה רבה בכל רחבי העולם, והיא מהווה כיום בית למצויינות אמנותית ולעשייה איכותית ונטולת פשרות. גם בימים קשים אלה ממשיכה האופרה הישראלית לקיים הפקות בינלאומיות ולקבץ סביבה אמנים מובילים מישראל ומהעולם. הוועד המנהל של האופרה הישראלית מודה לצח על עשייתו, ומברך על החלטתו להיענות לבקשת חברי הועד המנהל להמשיך בתפקיד המנהל האמנותי, להוסיף ולפתח אמנים ישראליים מכל תחומי העשייה האופראית, ולהכשיר את הדור הניהולי הבא של בית האופרה".
האופרה הישראלית הציגה אתמול את הרפרטואר לעונת 24-25 ובה לצד "תיאודור" שחוזרת לבמה לאור ההצלחה הרבה, תעלה גם האופרה הישראלית "אמהות" מאת דוד זבה המביאה לבמה את הנשים של ספר בראשית.
מהרפרטואר העולמי יעלו ההפקות: "שיקוי האהבה" מאת גאטנו דוניצטי המבוססת על ההפקה המיתולוגית שעמרי ניצן עשה לפני יותר מ-25 שנה; "פיטר גריימס" מאת בנג'מין בריטן בקופרודוקציה עם בית האופרה של ורשה; "אותלו" של שייקספיר באופ3ה של ג'וזפה ורדי , בשיתוף בית האופרה של וינה; "לה בוהם" מאת פוצ'יני; "אריאדנה בנקסוס" מאת ריכרד שטראוס; "טורנדוט" מאת ג'קומו פוצ'יני.
באשר לאתגרים שעומדים בפני האופרה בתקופת המלחמה אומר גרניט שהם לא חווים תחושות של חרם או ביטולים מהזירה הבינלאומית. "בתחילת המלחמה כשהיו טילים בתל אביב היו חששות של אנשים להגיע הנה בגלל הפחד מהטילים, אבל זה כבר לא קורה. ההתמודדויות היו בעיקר טכניות של עיכובים בתפאורה וכו'. למזלנו האנשים שמגיעים לכאן מכירים ועובדים איתנו כבר שנים ואנחנו לא מרגישים שמשהו השתנה ביחס אלינו".