סרט ההמשך לאווטאר הוא טורפדו ימי מרהיב
סרט ההמשך לאווטאר הוא טורפדו ימי מרהיב
לג'יימס קמרון לקח 13 שנה לצלם המשך ל"אווטאר", הסרט המצליח בכל הזמנים עם הכנסות של 3 מיליארד דולר. התוצאה, שעולה היום על מסכי הקולנוע, היא מופע מהמם ומותח שמחזיר את במאי שוברי הקופות למחוזות האהובים עליו: מצולות הים. עכשיו האיש שהכריח את סיגורני וויבר וקייט ווינסלט ללמוד צלילה מבטיח ליצור עוד שלושה סרטים בסדרה
במשך 13 השנים האחרונות ג'יימס קמרון היה שבוי על כוכב הלכת פנדורה, שבו מתרחש סרטו "אווטאר". אחד הבמאים הטובים, המצליחים, השאפתניים והגרנדיוזיים בכל הזמנים הבטיח ב־2009 לא פחות מארבעה סרטי המשך ל"אווטאר", ששומר מאז על תואר הסרט הקופתי בכל הזמנים בעולם.
האיש זכה באוסקרים על "טיטאניק" (הסרט ש"אווטאר" הדיח מראש רשימת שוברי הקופות בכל הזמנים) וחתום על כמה מסרטי האקשן הגדולים אי פעם (וגם סרטי ההמשך הטובים בכל הזמנים: "שובו של הנוסע השמיני" ו"שליחות קטלנית 2"). אך לקח לו 12 שנה לעבור מ"טיטאניק" ל"אווטאר", ועכשיו עוד 13 שנה לסרט ההמשך: 25 שנה על שני סרטים, שיהפכו לשלושה רק בעוד שנתיים. אם סרט ההמשך יצליח, קמרון מבטיח להמשיך להוציא סרטים בסדרה בכל שנתיים, עד ל"אווטאר 5", שאת התסריט שלו הגיש למנהלי דיסני לא מזמן. בגיל 68, המשמעות של זה היא שכמו גיבור הסרט, גם קמרון עומד לסיים את חייו על כוכב הלכת פנדורה.
הרבה דברים השתנו ב־13 השנים מאז "אווטאר". כך, למשל, החזון של קמרון, שכל הקולנוע יעבור לתלת־ממד בעקבות הסרט שלו, החזיק מעמד 4-3 שנים, הניב יצירות תלת־ממד יפהפיות כמו "חיי פיי" ו"הוגו", אבל לבסוף דעך ונעלם; היקום הקולנועי של מארוול השתלט על הקולנוע המסחרי וסרטי "הנוקמים" איימו להדיח את "אווטאר" ממקומו; דיסני קנתה את אולפני פוקס, שהפיקו את "אווטאר", ולמזלו של קמרון גילו תמיכה מרשימה בפרויקט הזה - קמרון יצר עבור דיסני מתחמים בהשראת "אווטאר" בדיסניוורלד בפלורידה, כך שהזיווג הזה מושלם; ג'יימס הורנר, המלחין שעזר להפוך את "טיטאניק" ואת "אווטאר" לסרטים מלהיבים ובלתי נשכחים גם מבחינה מוזיקלית, נהרג בהתרסקות מטוס ב־2015 והשאיר את קמרון ללא פרטנר מוזיקלי; ואולמות האיימקס, שלא היו קיימים בארץ ב־2009, הוקמו מאז ובזכותם ניתן לחוות את "אווטאר 2" בצורה האופטימלית והאפקטיבית ביותר.
קרה עוד דבר ב־13 השנים האלה: זואי סלדנה וסם וורתינגטון, כוכבי הסרט, נהפכו להורים, כל אחד מהם בנפרד. וזה מה שקרה גם לדמויות שלהם בסרט: ג'ייק סולי ונייטרי, שסיפור ההיכרות וההתאהבות שלהם הוא המנוע הרגשי של "אווטאר", מגיעים לסרט ההמשך - שעלילתו מתרחשת גם כ־13 שנה אחרי הסרט הראשון - כשהם הורים לארבעה. הפעם ילדיהם יהיו לב הסיפור. "העובדה שזואי וסם הפכו להורים היתה השראה עבורי", סיפר קמרון בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים וירטואלית שהועברה בזום מלונדון, "רציתי להיכנס לדינמיקה המשפחתית, ולבדוק גם איך העולם הזה נראה מנקודת מבטם של הילדים".
סלנדה סיפרה: "ברגע שנהייתי אמא, הפחד נכנס לחיי. כאמא, אני מדמיינת תרחישים נוראיים וחיה מפחד מתמיד לאבד את היקר לי". וקמרון המשיך אותה: "כשיש ילדים לומדים לפחד. בסרט הראשון הדמות של סם קופצת ממטוס ללא מצנח ומנתרת על המפלצת הכי גדולה שבכוכב. האם הדמות היתה עושה את זה כאבא לארבעה? נראה לי שלא".
תזכורת: בסרט הראשון וורתינגטון גילם את דמותו של ג'ייק, חייל מארינס משוחרר ומשותק ברגליו שמגיע כחלק מצבא שכירי חרב וחוקרים לכוכב הלכת פנדורה, מתוך מטרה לחצוב ממנו מחצבים שיעזרו להציל את כדור הארץ הגוסס, שמשאבי האנרגיה שלו הידלדלו. ג'ייק הוא אחד מקבוצה של חוקרים שחיברו את התודעה שלהם לגופם של בני שבט הנא'בי, בניסיון לפייס את האוכלוסיה הילידית של פנדורה שתקבל באהדה את בואו של הפולש הלבן והחמוש. אבל בעודו בתוך הגוף של בני שבט הנא'בי, עם קומתם הגבוהה, עורם הכחול, והזנב שלהם, שמעביר נשמות ואנרגיות - הוא מבין שהוא מעדיף לערוק, ולהילחם לצדם כדי לגרש את הפולשים מכדור הארץ.
בגרסה החוצנית והעתידנית של קמרון לסיפור כיבוש אמריקה האינדיאנים מצליחים לגרש את החלוצים האנגלים ולהציל את הכוכב שלהם מביזה של מחצבים ומשאבים. בקרב הסופי בסרט הראשון מתה דמותה של גרייס (סיגורני וויבר), ואילו ג'ייק מצליח להתאחות סופית עם האווטאר שלו ולהפוך לנא'בי שלם, והוא ונייטרי מתאחדים באהבתם.
סרט ההמשך מתחיל שנים אחר כך, כשלזוג יש שלושה ילדים ביולוגיים ועוד ילדה מאומצת בשם קירי (שגם אותה מגלמת סיגורני וויבר). קירי היא בתה של גרייס מהסרט הראשון. קמרון מגדיר את הנקודה הזאת שבה גרייס המתה, שגופת האווטאר שלה עדיין בשימור, הצליחה להרות וללדת אחרי מותה כ"נס ומסתורין שאיש לא מבין איך קרו". אכן ככה. אבל קירי הזאת היא בעלת כוחות מפתיעים בחיבור שלה עם האם הגדולה - אותה רוח מיסטית שמחברת בין כל היצורים של פנדורה - ועם היכולת שלה לשלוט בטבע שסביבה.
כשלפנדורה חוזרים הפולשים מכדור הארץ, הפעם כדי להכין את הקרקע להפוך את הכוכב לקולוניה של פליטי כדור הארץ, שהפך למקום שבלתי אפשרי לחיות עליו, בני הנא'בי בראשות ג'ייק מקבלים את פניהם כשם חמושים ומאורגנים.
את תפקיד הנבלים מגלמים כעת קבוצת לוחמים שנהרגו בסרט הראשון אבל שתודעתם הושתלה בתוך גופי נא'בי שגדלו באמצעות שיבוט, והם מגיעים עם משימה: לחסל את ג'ייק. כדי להגן על השבט שלו ועל משפחתו, ג'ייק והמשפחה עוברים לכפר אחר ולשבט אחר. שבט זה, שנוצר בהשראת המאורים, ילידי ניו זילנד (שם חי כיום קמרון) - חי בסמוך למים, והמים הם מקור החיים וגם המסתור שלהם.
כך, אחרי שעה של סרט, עם הגעתם של ג'ייק, נייטרי וארבעת ילדיהם לעולם המים של פנדורה, קמרון מביא את החזון האמיתי שלו ויוצר סרט עם כל מה שהוא אוהב: עולם תת־מימי ועיסוק בהורות ובהיריון. קמרון ברא דמויות נשיות חזקות עוד מסרטיו הראשונים - מריפלי ב"שובו של הנוסע השמיני" לשרה קונור בסרטי "שליחות קטלנית" ועד לרוז ב"טיטאניק". ומוטיבים של היריון ולידה חזרו בלא מעט מסרטיו.
קמרון הוא גם צוללן מושבע, שחקר העולמות התת־מימיים מעסיק אותו ובהשראתם יצר את "טיטאניק" וכמה סרטי תעודה. "אווטאר: דרכם של המים" הוא אמנם סרט שכולו אפקטים דיגיטליים בסביבות וירטואליות, אבל את הצילומים התת־מימיים קמרון התעקש לעשות באמת מתחת למים, ולשם כך הוא דרש משחקניו - ובראשם סיגורני וויבר וקייט ווינסלט - ללמוד צלילה חופשית שמאפשרת לצלול לדקות ארוכות מתחת למים ללא בלוני חמצן. וויבר, מתברר, הצליחה להישאר עם נשימה עצורה מתחת למים למשך שש דקות, אבל ווינסלט התגלתה כמוצלחת במיוחד. "באחד האימונים שלי, כשיצאתי מהמים, הייתי בטוחה שאני מתה, ואז ראיתי את שעון העצר: 7:13 דקות. אני מבקשת שמישהו יברר כמה זמן טום קרוז החזיק את הנשימה שלו מתחת למים ב'משימה בלתי אפשרית 5' כי אני חושבת שאני שברתי את השיא שלו", אמרה במסיבת העיתונאים.
"את מאוד תחרותית", ענה לה קמרון (היא, אגב, צודקת).
"אווטאר" הראשון הכניס כמעט 3 מיליארד דולר. הסכום הזה לכאורה לבדו מחייב סרט המשך. אבל קמרון לא מסכים שסרט המשך ל"אווטאר" היה דבר בלתי נמנע: "תראו את 'אי.טי', למשל. הוא גם היה הסרט הקופתי בכל הזמנים בזמנו, וספילברג מעולם לא עשה לו סרט המשך. אני רציתי ליצור סרטי המשך ל'אווטאר' ברגע שהבנתי שיש לי סיפור לספר ושיש לי צוות - טכנאים ושחקנים שהפכו למשפחה שלי - ומאפשרים לי להגשים אותו".
את השנים שעברו מאז הוא העביר בכתיבה אינטנסיבית: וורתינגטון סיפר שקמרון נתן לשחקנים תסריט שלם של סרט לא קיים שמתאר את כל מה שקרה לדמויות בין שני הסרטים. ובראיון אחר, שותפיו של קמרון לתסריט סיפרו ששלח להם מסמך בן 800 עמודים, שמפרט את כל תולדות פנדורה, הנא'בי והאפשרויות העלילתיות שיש ביקום הקולנועי הזה (שבסרט האחרון, אם אכן יתממש, יביא את העלילה אל כדור הארץ).
ב־13 השנים שחלפו מאז "אווטאר" הסרט הלך והצטמק בתודעה. הקהל האנין פיתח כלפיו ציניות, וההתעקשות של קמרון לעשות עוד ועוד סרטי המשך, שרק הלכו והתעכבו, יצרה תחושה של חוסר רצינות. אבל אל תהמרו נגד קמרון. השעה האחרונה בסרט ההמשך שבסוף התממש - שבה ילידי פנדורה נלחמים פעם נוספת בפולשים מכדור הארץ - היא מהגרנדיוזיות והמרהיבות והמלהיבות שקמרון ביים אי פעם. סיקוונס מלחמה דינמי, ענק ממדים, המתרחש כולו במים, כאילו מדובר ב"טיטאניק: סרט מלחמה". כל מה שקמרון למד לעשות בקריירה שלו מתנקז לרגעים האלה שהם לא סתם כמו מתקן רב אדרנלין בלונה פארק, אלא הוא גם מצליח למתוח ולרתק במעקב אחר הדמויות והתקווה שייצאו מכל זה בחיים. הבמאי ג'יימס קמרון לוקח את עלילת "שובו של הנוסע השמיני" והופך אותה על גבה: הפעם בני האדם הם המפלצות שפולשות לכוכב לכת של חייזרים. ואנחנו? אנחנו בצד של החייזרים.