הרוכב עודד קוגוט מייצר פיניש מנצח
הרוכב עודד קוגוט מייצר פיניש מנצח
אחרי שורה של הישגים מפתיעים במרוצים בפולין, בלגיה וספרד, מסתמן עודד קוגוט כאחד מרוכבי הכביש הצעירים המצטיינים בארץ. בעתיד הוא מקווה להיות ספרינטר בכיר בזירה הבינלאומית, ולהגשים את חלומו: "לנצח שלב בטור דה פראנס 2025"
בשבוע שעבר כמה צלקות נוספות הופיעו על גופו של עודד קוגוט. צמיג שהתפוצץ שלושה קילומטרים מקו הסיום בהפתעה גמורה, שלח אותו ואת אופניו במהירות היישר אל תוך הכביש הקשה. מאחור, דבוקה שלמה איימה לדרוס את רוכב אופני הכביש הישראלי ששכב מדמם על האספלט לאחר שנחתך בצורה חמורה ממעצור הדיסק המיוחד שמורכב על אופניו. "הצלחתי להגיע איכשהו לקו הסיום", הוא משחזר ממקום מגוריו הנוכחי בעיר הספרדית ז'ירונה, "אבל זה ממש מבאס כי הייתי ממוקם טוב לפני ההתרסקות". את החתך העמוק סגר רופא קבוצתו, "ישראל פרמייר טק", באמצעות תפרים עוד כשהיו על אוטובוס הקבוצה. לקוגוט רשם מנוחה כפויה של כמה ימים מפעילות. סביר להניח שאין דבר שמטריף יותר בימים אלו את הרוכב החיפאי בן ה־21 מהצורך לעצור. זוהי שעתו היפה. בשבועות האחרונים נדמה שהפציע משום מקום היישר אל אור הזרקורים של ענף הרכיבה הקשוח לאחר שרשם כמה ניצחונות משכנעים בתחרויות בינלאומיות.
ההפגזה החלה במרוץ שלבים בפולין, טור דוקולה מאזווסה שמו, שנמתח על פני כמה ימים וחולף על פני מישוריה האינסופיים של המדינה. קוגוט, שהיה חלק מנבחרת ישראלית שיצאה לפולין על מנת לצבור ניקוד חשוב לאליפות העולם באופני כביש, ניצח שם בשני מקטעים שהסתיימו במרוץ המוני לקו הסיום. במרבית הזמן המאיץ הישראלי אף הוביל ברשימת הדירוג של הרוכבים הצעירים המצטיינים. פשוט אי אפשר היה להתעלם מנוכחותו.
את ההזדמנות להפגין את יכולותיו במאוצים המכריעים לקו הסיום, מספר קוגוט הצעיר, קיבל לאחר התרסקותו של הספרינטר הישראלי המוביל, איתמר איינהורן, בשלב הראשון של המרוץ בפולין. כשהבין שכעת דברים תלויים על כתפיו, "חשתי לחץ מצד אחד", מתוודה קוגוט, "אך מצד שני, גם היתה אנחת רווחה מסוימת שהנה, סוף סוף אני מקבל את ההזדמנות שלי". לדבריו, כבר בתקופת האימונים שקדמה למרוץ חש כל הזמן כי הוא מתקדם ומשתפר ושזמנו מגיע. שהמהירות הקריטית הנדרשת כדי לנצח מאוץ בזירה הבינלאומית נמצאת שם. את הסחורה בפולין, כאמור, הוא סיפק ובגדול והותיר את המשתתפים לתהות מהיכן לפתע נחת הישראלי האלמוני.
וכיצד חשו הניצחונות הבינלאומיים הראשונים בענף כה תובעני ואגרסיבי?
"הרגשתי שמשקל עצום יורד לי מהכתפיים. זה לא מובן מאליו לקבל את האמון של הקבוצה שמוכנה לעבוד בשבילך עד קו הסיום". הניצחון, הוא מסביר, שייך לרוכבים כמו שהוא שייך למאיץ. העבודה הקבוצתית, שמתנקזת להובלת המאיץ בבטחה לאורך הקילומטרים האחרונים במהירות שלרוב נעה בין 60 ל־70 קמ"ש ואף יותר, היא חלק בלתי נפרד מהדרך לדוכן המנצחים. ההתרסקויות המסוכנות והכואבות הן חלק מהמחיר שהספרינטרים השאפתנים וכן המובילים שלהם מקרב קבוצתם נאלצים לשלם.
כמה ימים לאחר המרוץ בפולין התייצב קוגוט בבלגיה, ושוב בתחרות שלבים, עלה הרוכב הישראלי על דוכן מנצחים כשסיים במקום השני בשלב השלישי ("היה מאכזב מבחינתי, באתי לנצח"). לטור היוקרתי של ולנסיה, שהתקיים לפני כמה שבועות בספרד, הגיע כבר מוכן ובטוח ביכולותיו לשמש כמאיץ מוביל. "כולם עבדו עבור עודד", סיפר לאתר שוונג אביעד יזרעאל, מנהל קבוצת הפיתוח הצעירה שאליה משתייך קוגוט, "החבר'ה דאגו לגונן ולשמור עליו כל המרוץ בוולנסיה, לסגור בריחות מסוכנות ואז לייצר עבורו רכבת נהדרת כשהוא עושה בסיום בדיוק את מה שציפינו ממנו — לייצר פיניש מנצח". זה נגמר בשני ניצחונות יוקרתיים ובכך ששמו של קוגוט מתנוסס בעיתוני הספורט של ספרד ובאתרים בארץ.
"הוא אחד הרוכבים המהירים שלנו היום", אומר עליו מאמנו בשנתיים האחרונות, כוכב הרכיבה הספרדי לשעבר, רובן פלאזה. "הוא הראה העונה שהוא סופר־חזק בספרינטים, ואני צופה שעם עוד שנה של עבודה חזקה ועקבית בקבוצה הצעירה, הוא יוכל להגיע לקבוצת ה’וורלד טור’ הבכירה שלנו". בכך פלאזה מתכוון לאותה חבורה קשוחה ומצומצמת שמתחרה במרוצים יוקרתיים כגון הוואלטה של ספרד, הג'ירו של איטליה והדובדבן בקצפת — הטור דה פראנס. "יש לו מוטיבציה אדירה להגיע לשם", אומר פלאזה, "הוא מבין איזה מאמץ נדרש ממנו וכמה קשה להיות רוכב מקצוען ברמה הזו".
יזרעאל, מנהל הקבוצה, אומר ל"כלכליסט" דברים ברוח דומה: "לעודד יכולת מוכחת לניצחונות במרוצים ולפניו עוד שלבים שיצטרך להשלים בשביל להיות ספרינטר בכיר בזירה הבינלאומית. אנחנו מאמינים בו שירצה ויצליח לעשות את זה. חברי הקבוצה שלו מאמינים בו וזה תורם המון למחויבות הקבוצה לניצחון במרוצים שאליהם אנחנו מזנקים".
ואת ההזדמנות הזו קוגוט מקווה לנצל על מנת שיוכל להגשים את חלומו הגדול ביותר כרוכב. אותו חלום שמתנוסס על המראה בחדר שלו: "לנצח שלב בטור דה פראנס 2025". בדרך לבמה הגדולה ביותר בענף הרכיבה, אם ימשיך בקצב הזה, הוא יגיע כשבאמתחתו ניצחונות רבים מספור. "יש לי תיאבון אדיר", הוא מסכם, "אני רק רוצה עוד ועוד מזה ומול הרוכבים הטובים בעולם".