סגור
פנאי עטיפת אלבום DUENDE ריטה ו אייל ליאון
עטיפת האלבום DUENDE ריטה ואייל ליאון. שירים בשבע שפות

אנרגיה חלופית: המלצות לשעות של פנאי

להאזין לאלבום האוריינטלי של ריטה, ליהנות מהאוכל היצירתי של ארז קומרובסקי, להבין עוד משהו על אהבה בספר חדש ולהתיידד עם רובוטית בסדרה יפנית 

אלבום: לצאת עם ריטה למסע אוריינטלי/ מאיה נחום שחל

"האלבום היה עבורנו סוג של מגרש משחקים", מספרת הזמרת ריטה על Duende, האלבום החדש שהוציאה השבוע יחד עם המפיק אייל ליאון קצב (ELK). "יצרנו באולפן משהו מרובה סגנונות: אנדלוסי, צועני, אלטרנטיבי ואלקטרוני". התוצאה מפתיעה ומרקידה, מסע אוריינטלי שכולל 12 שירים ב־7 שפות (ספרדית, איטלקית, צרפתית, פרסית, אנגלית, ערבית והודית).
5 צפייה בגלריה
פנאי עטיפת אלבום DUENDE ריטה ו אייל ליאון
פנאי עטיפת אלבום DUENDE ריטה ו אייל ליאון
עטיפת DUENDE של ריטה ואייל ליאון
"האלבום היה מוכן לפני 7 שנים וכל פעם משהו עיכב את יציאתו", אומרת ריטה. "בסוף תכננו להוציא בנובמבר אבל אחרי 7 באוקטובר לא יכולנו להוציא משהו שיש בו שמחת חיים, חגיגה ותשוקה למקום שהכל בו כואב, פצוע ואבל. ואז, בהופעות — בהתחלה מול חיילים, פצועים ומפונים ובהמשך בהופעות הרגילות שחזרו - הבנו שלשירים ולמוזיקה יש תפקיד חשוב בריפוי, בנחמה ובחיבוק של הנשמה והלב. ראינו שזו נקודת אור בתוך המצב, אז החלטנו להוציא אותו", היא מספרת. האלבום יצא השבוע בפלטפורמות הדיגיטליות והוא מוכיח שוב שמעבר למנעד הקולי של ריטה מדובר באמנית ייחודית ומלאת תעוזה, והחיבור שלה עם קצב מוביל אותה למחוזות מוזיקליים חדשים ומרעננים.

אוכל: ליהנות מהיצירתיות של קומרובסקי/ חיליק גורפינקל

ארז קומרובסקי נחשב במשך עשרות שנים לאחד ממנסחי "המטבח הישראלי החדש", עם או בלי מירכאות. יחד עם שאר האבות המייסדים (חיים כהן, איל שני ועזרא קדם) המציא קומרובסקי שפה חדשה העושה שימוש בחומרי גלם מקומיים, טכניקות מהסביבה הקרובה ואיזה מגע אישי שקשה להסביר אבל קל לזהות.
5 צפייה בגלריה
פנאי ארז קומרובסקי ו חנן עזרן
פנאי ארז קומרובסקי ו חנן עזרן
ארז קומרובסקי וחנן עזרן. טעמים עזים ומקומיים
( צילום: שי אשכנזי)
לימים הפך כמובן למזוהה יותר מכל עם מאפיית לחם ארז, אף שכבר שנים אינה קשורה אליו. ביום שני הקרוב, יתארח קומרובסקי — המתגורר כבר שנים במתת על גבול לבנון, שטח אש כרגע — יחד עם שותפו הנחבא אל הכלים בקייטרינג שלהם, חנן עזרן, אצל אליעד דנון, הכוכב העולה של הבישול הישראלי המקומי שהתגלה במשחקי השף ומי שמשמש לאחרונה כשף של אונזה, ההולכת ומתבססת כמסעדה החשובה של שוק הפשפשים היפואי.
קומרובסקי ועזרן יביאו לשוק טאבון ענק ויוציאו ממנו יחד עם דנון שלל מנות, כולל: חציל תאילנדי שרוף ומוחמץ עם ממרח טורקי ופרחי שומר, סלט יפואי של פאקוס, בעג'יר (הלא הוא החארוש, מלון הבייבי), מלוחייה ועגבניות, לקרדה עם אבטיח, דג עם ארטישוק ולבאנה, שיפוד תרנגולת עם סברס, טחול ממולא ועוד. רבי חנינא 3, שוק הפשפשים יפו.

ספר: להבין עוד משהו על אהבה/ שירי לב־ארי

אפשר לחוש את ההשראה המבורכת של הסופרות האיטלקיות הגדולות, נטליה גינצבורג או אלנה פרנטה, במונולוג היפה והמסוגנן של גיבורת "החדר הדרומי", הרומן החדש של אדוה בולה (הוצאת כתר): אשה צעירה, לבד בעיר הגדולה, לומדת ספרות וממלצרת בקפה, מתארת את יחסיה הסבוכים עם הוריה, את ההתאהבות שלה בגבר שנמצא במשבר נישואים ונעלם מחייה, את ההיריון הלא צפוי והלידה, את החזרה לבית ההורים ואת תהליך ההשתחררות האטי מהאמונות הבסיסיות המלוות אותה.
5 צפייה בגלריה
פנאי עטיפת ספר החדר הדרומי
פנאי עטיפת ספר החדר הדרומי
"החדר הדרומי". קול אמין וצלול
אדוה בולה, סופרת, תסריטאית ושחקנית, כתבה רומן צלול, קצוב ואמין מבחינה רגשית. האשה הצעירה שבלב הסיפור מתמודדת עם תחושת ריקנות שאליה מתלווה אותה כמיהה לחסות גברית שתגאל אותה. אלא שהיא לומדת ומבינה דברים, לא עומדת במקום. אין מהפכים גדולים, יש תובנות. החדר הדרומי, אגב, הוא החדר הטוב יותר בדירת שני החדרים השכורה המיועדת לשותפות רווקות בתל אביב. בניגוד לחדר הצפוני החם והחשוך, בחדר הדרומי יש מזגן, וגם סיכוי לזוגיות־אמת.

טלוויזיה: להתיידד עם רובוטית מנחמת/ רותה קופפר

בשיא הדאגה מה־AI עלתה כעת באפל טי־וי סדרה על רובוט, ששמו/ה סאני. ב"סאני" ראשידה ג'ונס הנהדרת מגלמת את סוזי סאקאמוטו, אמריקאית בקיוטו של העתיד הקרוב, שבעלה ובנה נעלמים והיא נתקעת עם חמות מהגיהנום ורובוט שמכיר אותה קצת יותר מדי. בין החמות לרובוט המאיר פנים סוזי־סאן מרגישה אבודה, במיוחד שהיא מנסה להבין מה בעלה באמת עשה בעבודתו, וכדי להבין את זה היא חודרת למסדרונות התאגיד היפני הנוקשה שבו עבד. זו סדרה אפלה עם אורות צבעוניים של חג המולד, בלי אווירת החג והיא מותחת, קצת מצחיקה ואלגנטית, ומציגה עולם מסקרן עתידני ויפני. סוזי נשאבת לחקירה שלא ברור לאן תיקח וסאני הרובוט היא חמודה ומנחמת אף שלא ברור עד כמה היא אמינה, הבעיה הגדולה של הסדרה זה שהיא מזכירה את "ניתוק", עוד סדרה דיסטופית של אפל טי־וי על תאגידים, שעונתה החדשה צפויה לעלות בקרוב, המהוקצעת והמותחת בהרבה.
5 צפייה בגלריה
פנאי סאני של סדרה אפל
פנאי סאני של סדרה אפל
"סאני". לבלוש אחר תאגיד יפני

קולנוע: להתרגש מקולנוע פיני/ יאיר רוה

בשנות ה־90 וה־2000, אקי קאוריסמקי היה אחד הבמאים האהובים בישראל. קאוריסמקי, הבמאי הכי מפורסם של פינלנד, פעל לצד וים ונדרס וג'ים ג'רמוש והשלושה השפיעו זה על זה ולעיתים עבדו בשיתוף פעולה. עכשיו, אחרי שוונדרס זכה לקאמבק עם "ימים מושלמים", הגיע התור של קאוריסמקי, שסרטו האחרון, "עלי שלכת", עולה היום. חובבי הבמאי יודעים בדיוק מה יקבלו: סיפור קטן, קאמרי, נזירי במחוותיו, על שני אנשים בודדים ודוממים שמגששים זה אצל זו בחיפוש אחר אהבה אפשרית, או לפחות חיבה וחברה. תנועות המצלמה מועטות, ההומור מאופק וחתום פנים, והאנשים עצובים בסיטואציות אירוניות. אבל כתמיד אצל קאוריסמקי, העולם האפור, של אנשים קשי יום, מקבל שכבת צבע בזכות העובדה שגיבוריו, כמו הבמאי שלהם, אוהבים קולנוע ומוזיקה.
5 צפייה בגלריה
פנאי סרט עלי שלכת
פנאי סרט עלי שלכת
"עלי שלכת". קאמרי ומאופק
לחובבי קאוריסמקי מחכה עוד הפתעה כבירה: אתר הסטרימינג האיכותי Mubi אצר תוכנית רטרוספקטיבית מופלאה ומקיפה המכילה לא פחות מ־23 מסרטיו הארוכים והקצרים, החל מסרטו הראשון "החטא ועונשו" דרך "הוצאתי עלי חוזה" המחווה שלו לטריפו ועד "לנינגרד קאובויז" הפולחני, שמזכיר שקאוריסמקי הוא במאי רוקנרול.