צווארון של צדק: ספר חדש על האופנה של רות ביידר גינסבורג
צווארון של צדק: ספר חדש על האופנה של רות ביידר גינסבורג
שופטת בית המשפט העליון האמריקאית רות ביידר גינסבורג התפרסמה בצווארונים שעטתה מעל הגלימה השחורה. באמצעותם שידרה מסרים פוליטיים ופמיניסטיים ותקשרה עם העולם. עתה הנציחה אותם הצלמת הישראלית הבינלאומית אלינור קרוצ'י בספר חדש. "דרכם הכרתי את לבה ומוחה של אחת הנשים הנערצות בעולם"
"בספטמבר 2020 כששופטת בית המשפט העליון האמריקאית רות ביידר גינסבורג מתה, בדיוק היינו בארוחת ראש השנה אצל דודתי", מספרת הצלמת הישראלית הבינלאומית אלינור קרוצ'י בשיחה מניו יורק, "בתי עמנואל התחילה לבכות. הערצנו אותה במשפחה ותמיד דיברנו עליה. היא נלחמה על שוויון זכויות לנשים לגברים ועל זכויות להט"ב, והבת שלי מזדהה עם הקבוצה. היא היתה פמיניסטית, חרוצה וחכמה וגם אמא ויהודייה — סוג של סופר־הירו". זמן קצר לאחר מותה הוזמנה קרוצ'י על ידי מגזין "טיים" לצלם את אוסף הצווארונים של השופטת פורצת הדרך — סימן ההיכר שלה.
הקולקציה של צווארונים רקומים, סרוגים, מקושטים בחרוזים ומתוכשטים הוצגה לא רק בכתבה ההיא אלא גם שימשה נושא לספר חדש שרואה אור בימים אלה. "The Collars of RBG: A Portrait of Justice", מאת קרוצ'י ושרה ביידר בהוצאת פינגווין רנדום האוס, מספק הצצה למורשת של ביידר גינסבורג באמצעות 25 הצווארונים המוצגים בו ביותר מ־80 צילומים של קרוצ'י.
הצווארונים הם נקודת מוצא לחקר חייה של ביידר גינסבורג ועבודתה בבית המשפט העליון בארה"ב מאז מינויה ב־1993 ועד מותה ב־2020, בגיל 87. היא הגיעה לדרגת כוכב־על בציבוריות האמריקאית: שני סרטים עלילתיים הופקו על סיפור חייה, דמותה כיכבה במערכונים של "סאטרדיי נייט לייב" ודיוקנה הודפס על חולצות, כוסות,וקופסאות.
הצווארונים שהקפידה ללבוש על גלימת השופטת השחורה שלה היו הצהרה אופנתית אך גם ובעיקר הצהרה פמיניסטית ופוליטית. בריאיון ל"וושינגטון פוסט" ב־2009 הסבירה את חשיבותם בעיניה. הגלימה השחורה הסטנדרטית של שופטי בית המשפט, אמרה, מותאמת לגבר שכן היא מאפשרת לראות את החולצה והעניבה שהוא לובש מתחתיה. אין גלימה המתאימה בצורה כזאת לנשים, ולכן, הסבירה, ביקשה ללבוש פריט נשי בצורה עקבית כדי להוכיח שאפשר להיות נשית ועוצמתית.
בספר מאירות קרוצ'י וביידר זרקור על רגעים מכוננים בקריירה של השופטת המוערכת דרך התמקדות בצווארונים שעטתה: מהצווארון שלבשה בעת הטיעון המוקדם ביותר שלה לשוויון מגדרי ועד הצווארון שלבשה כשתמכה בשוויון בנישואים של בני אותו מין. ביידר גינסבורג, מספרת קרוצ'י, לבשה צווארונים עדינים כשפרסמה את דעת הרוב; צווארונים אתניים מנסיעותיה בעולם כמחווה לזכויות אזרח ועניינים כלכליים; וצווארונים כהים כשפרסמה דעת מיעוט. כמה מהצווארונים מוכרים מאוד, למשל צווארון תחרה כשכתבה דעת מיעוט וצווארון צהוב כשצידדה בדעת הרוב, או צווארון לבן מחרוזים שנהגה לעטות לצילומי פורטרט חשובים. הצווארונים היו השריון שלה כנגד אי־צדק, והדרך שלה לתקשר עם העולם ולשדר לו מסרים.
הצווארונים ניתנו לביידר גינסבורג על ידי אמנים, חברים ומעריצים. הם עשויים מתחרה, מחרוזים ואבנים. בספר לצד כל צילום אינטימי שלו מפורט הסיפור של הצווארון: איפה נעשה, מתי, מאילו חומרים, מתי לבשה אותו.
קרוצ'י מספרת שנסעה למשימת הצילום בבית המשפט העליון בוושינגטון עם בעלה ערן, אף הוא צלם במקצועו. "בתור שני מהגרים מישראל להגיע לבית משפט העליון זה היה עבורנו יום מרגש. זה היה מסע בתחנות חייה של ביידר גינסבורג, והתחושה היתה שניתנה לי גישה נדירה ללבה ולמוחה של אחת הנשים הנערצות בעולם. זכינו לראות את הפרטים הקטנים: החלודה בסוגר, החוטים שנפרמו. התחושה היתה כמו לצלם פורטרט שלה. עבדנו מהר, בשקט, עטיתי כפפות לבנות ולכל צילום של צווארון על רקע שחור הקצנו שש דקות".
מה משמעות הפמיניסטית והפוליטית של הצווארונים שלה?
"היא היתה פורצת דרך, האשה השנייה בבית משפט העליון האמריקאי, היהודייה הראשונה שהארון שלה הוצב בסטייט קפיטל בוושינגטון. הראשונה לקבל משרת פרופסור מן המניין בבית הספר למשפטים בקולומביה. היא והשופטת סנדרה דה אוקונור התחילו יחד ללבוש צווארוני תחרה קלאסים אירופיים. כצלמת המסרים שלי הם ויזואליים, ועבורי זה מסר חזותי ונשי שמתריס נגד הגלימה השחורה והמשעממת של השופטים הגברים".
איזה צווארון שצילמת הכי ריגש אותך?
"ב־2018 העוזרים המשפטיים שלה הזמינו צווארון במותג האופנה M.MLaFleur לרגל יום הולדתה ה־85 ולציון 25 שנותיה בבית המשפט העליון. המעצבת היפנית של המותג מיאקו נאקאמורו עבדה בצמוד לעוזרים שלה שביקשו ליצור צווארון שמייצג אותה, ואת תמיכת המשפחה שלה בה. כך למדתי הרבה על בעלה מרטי שעזב את עבודתו כדי לעבור להתגורר איתה בוושינגטון. הוא תמך בה והעריץ אותה. הצווארון הזה מורכב מארבע שכבות, שכל אחת מהן מייצגת מישהו מבני המשפחה, למשל שכבת בד ז'אקרד מנוקד מעניבת גבר מייצגת את מרטי ושכבת ז'קארד פרחונית את שני ילדיהם, ג'יין וג'יימס. ובפנים, נסתרות מן העין, רקומות מילותיו של מרטי ביחס לוויתור על הקריירה שלו לטובת זו של אשתו: It's not sacrifice, it's family' — זו לא הקרבה, זו משפחה. כשראיתי את זה נשמתי נעתקה, התחלתי לבכות".
בדרך כלל את מצלמת פרויקטים מאוד אישיים ומשפחתיים, איך זה מתחבר לעבודה הזאת?
"בעבודה שלי אני מתמקדת בקשרים אינטימיים — קרבה משפחתית, מסירות, אמהות אבהות, לכן כל כך התרגשתי. זה בא מאותו לב, מאותה אלינור. זה מבט אינטימי על מרכיב אנושי".
גודלו המדויק של אוסף הצווארונים של ביידר גינסבורג אינו ידוע. חלק מהם העניקה המשפחה לעוזריה של השופטת, חלקם מוצגים במוזיאון סמיתסתוניאן, אחרים בספריית ניוברי ואף באנו, מוזיאון העם היהודי בתל אביב, מקצתם הוצעו למכירה פומבית. כך, ב־2022 נמכר צווארון זהב מחרוזי זכוכית שהוערך ב־5,000 דולר בעבור 176,775 דולר במכירה של חפצים אישיים שלה. בספטמבר השנה הוצע למכירה פומבית צווארון אחר שהוערך ב־200 אלף דולר, אך טרם נמכר. ההצעה הגבוהה ביותר נכון להיום היתה 195 אלף דולר.
אחד הצווארונים החביבים עליה, הפגסוס, גם הוצע במכירה פומבית. “היא בחרה ללבוש את הצווארון הזה לתמונה הרשמית של שופטי בית המשפט העליון ב־2018, היום הראשון שחזרה לעבודה אחרי שנפלה ושברה את צלעותיה. הצווארון שלח מסר שלא נאמר, אך היה ברור מאוד: כמו פגסוס הסוס המכונף מהמיתולוגיה ששב לעוף — הצדק חוזר לפעולה ומוכן למשימה".