סגור
פנאי ריקרדו טישי עם הדוגמנית  אירינה שייק  פסטיבל קאן
ריקרדו טישי בפסטיבל קאן עם הדוגמנית אירינה שייק. רוצה להצטרף לבית אופנה שיש לו כבר זהות מגובשת ( צילום: Vittorio Zunino Celotto/Getty Images)

"כדי להצליח היום מספיק להיות נחמד ועם שיווק טוב"

ריקרדו טישי, מהמעצבים הבכירים בעולם, פרש לפני שנתיים מברברי ומאז לא חזר לזירה. "פעם לא היה אינסטגרם והיינו יצירתיים. היתה אמירה. היום הכל הפך לאופנה מהירה ונראה אותו דבר", הוא אומר. ולמרות זאת הוא כבר מוכן לקאמבק 

לאחר שנתיים מחוץ לאור הזרקורים, המעצב ריקרדו טישי מוכן לקאמבק. "אנשים יצירתיים נכנסים לפעמים לתוך מנהרה חשוכה מאוד, ומאחורי מה שנראה מבחוץ כחיובי ויפה יש הרבה חוסר ביטחון ואפלה", הוא אומר במבטא דרום־איטלקי כבד. "עברתי את זה, והיום אני מאושר מתמיד". טישי פרש לפני שנתיים מתפקידו כמעצב הראשי של מותג היוקרה הבריטי ברברי. זו אחת המשרות הבכירות בעולם האופנה והוא מילא אותה במשך כחמש שנים עד ספטמבר 2022. לאחר הפרישה נסע לטייל באפריקה וכיום הוא חי בעיקר בניו יורק, "זה המקום שבו תמיד חלמתי להיות". החודש ימלאו לו 50 וטישי מסתכל על העשור החדש כנקודת מפנה. "אני מרגיש שלם ומוכן להתחיל פרק חדש", הוא אומר. "זה לא שאין לי מה להגיד. אבל אני רוצה להעניק מרחב לאחרים לתקשר ולבטא את עצמם".
בינתיים הוא משמש כמנטור למעצבים צעירים, בהם המעצב הספרדי הקווירי המבטיח לואי דה חוויאר, עובד על שיתוף פעולה עם ענקית הספורט האמריקאית נייקי, והיה עורך אורח של המגזין הלונדוני העצמאי “Boy.Brother.Friend”. "ריקרדו הוא מסוג האנשים שצריכים משמעות, הוא צריך חיבורים והוא צריך שזה יהיה אמיתי", אומרת יוצרת הטלוויזיה הבריטית המוערכת מיקאלה קואל ("להרוס אותך"), שהיא חברה ותיקה ושותפה שלו ליצירה במגזין שערך. טישי גם הלביש אותה לפרמיירה של הסרט "הפנתר השחור: ואקאנדה לנצח" שבו השתתפה.

1 צפייה בגלריה
פנאי מישל קואל
פנאי מישל קואל
הבמאית והשחקנית מיקאלה קואל בשמלה שעיצב לה טישי. התחברו בגלל רקע דומה
( צילום: Ray Tang / AFP)

טישי נולד בעיירת החוף האיטלקית טרנטו למשפחה ממעמד הפועלים. אמו גידלה אותו ואת שמונה האחיות שלו לבדה, אביו מת כשהיה בן 4, ואמו הלכה לעולמה ב־2021. הוא זוכר את ילדותו כמלאה בחום ובאהבה.
"טישי היה מעצב של חברת יוקרה ענקית, אז הנחתי שהוא מגיע ממעמד גבוה ופריבילגיות, אבל זה בכלל לא נכון", אומרת קואל. "יש לנו הרבה מהמשותף. שנינו התמודדנו עם קשיים בגיל צעיר, ולשנינו היה מזל גדול לגלות את הכישרון שלנו, את המיומנות שאנחנו טובים בה, ועל הרקע הזה התחברנו".
ב־2005 הוא מונה למעצב הראשי של בית האופנה ז'יבנשי שבבעלות LVMH, ושימש בתפקיד עד 2017. הוא הפך את המותג הצרפתי הוותיק למודרני יותר, הוסיף לו אלגנטיות וקסם גותי, ובמקביל חיבר אותו לאופנת רחוב באמצעות פריטים כמו סווטישרים וסניקרס, מה שלא היה מקובל אז באופנה העילית. ב־2018 הוא עבר לברברי, בית האופנה הבריטי הענק, והחליף את כריסטופר ביילי כמעצב הראשי. הוא הרחיב את דריסת הרגל של ברברי באופנת רחוב, וב־2022 יצר שיתוף פעולה מדובר עם מותג הסטריט הנחשק Supreme שהביא לתורים ארוכים בחנויות ולחיסול מהיר של המלאי ברשת. אך הצמיחה במכירות לאחר מגפת הקורונה היתה נמוכה, וטישי פרש מהמותג בספטמבר אותה השנה. ברברי שהחל את דרכו בייצור מעילי טרנץ' ונהפך למותג גלובלי, סובל בשנים האחרונות מירידה ברווחים. לפני חודש הוא פרסם אזהרת רווח והודיע על החלפת המנכ"ל שלו, ג'ונתן אקרויד, לאחר עוד רבעון מאכזב שבו רווחיו צנחו ב־20%.
"האופנה השתנתה מאוד מאז התחלתי בתחילת שנות האלפיים", הוא אומר. "היו אז שמות גדולים: מרטין מרגילה, אזאדין אלאייה, אלכסנדר מקווין, ג'ון גליאנו, הדי סלימאן. אני הייתי הצעיר ולא היה פשוט לעמוד לצד האנשים האלה. לא היה לנו אינסטגרם, אז הכל התרכז ביצירתיות. היו גם איקונות סטייל כמו איזבלה בלואו הבריטית ואנה פיאג'י האיטלקייה, שהיתה להן אמירה. היום הכל הוא כמו אופנה מהירה. אם אתה חמוד ועם שיווק טוב, אתה יכול לטפס למקום ראשון. אנשים מוכשרים אך מופנמים לא זוכים להזדמנות".
"אני מנסה להבין מה הזמן הנכון ומהי הדרך הנכונה לחזור", הוא אומר. פרויקטים אחרונים שלו, כמו עריכת המגזין ועיצוב תלבושות עבור מופע של האמנית המובילה מרינה אברמוביץ’, היו מאוד אישיים. "זה גרם לי אושר וגרם לי לאהוב שוב את העבודה שלי. לא הייתי צריך לרצות אף אחד ויכולתי פשוט לשתף פעולה עם אנשים שמבינים את השפה שלי".
הוא מאמין שתהליכים שעובר שוק היוקרה יובילו לחשבון נפש ולחזרה של התעשייה ל"יצירתיות וזהות אמיתית. אני מקווה שזה גם יוביל לפתיחות מחשבתית כי עכשיו תעשיית האופנה נמצאת בבלבול. הכל נראה אותו הדבר". האם המצב הזה יעודד אותו לחזור ולעצב עבור תאגיד גדול, או שהוא יעדיף לעבוד במותג שלו? "חשוב לי מאוד להחליט היכן אני יכול לתת את הכי טוב מעצמי ומה יספק אותי, כי אני רוצה שתהיה לי משפחה ואני רוצה לעשות דברים נוספים", הוא אומר. "אני יכול להצטרף לבית אופנה שכבר יש לו זהות חזקה, כך שאוכל לתת לו עוד דחיפה. אבל אני פתוח מטבעי. יש לי מזל שאני יכול עכשיו לבחור במה שישמח אותי. זה לא תמיד קשור לכסף", הוסיף. "בפרויקט הבא אני רוצה להיות חופשי".