תריאטלון בסלון: על ההצלחה של מכשירי כושר ביתיים
תריאטלון בסלון: על ההצלחה של מכשירי כושר ביתיים
דור חדש של מכשירי כושר ביתיים חכמים שגשג במהלך שנת הקורונה והפך את היזמים המפתחים למיליארדרים. עכשיו נראה שהמתאמנים שהתמכרו לא יחזרו כל כך מהר לחדרי הכושר
ברין פוטנם זוקפת לזכות "הריכוז והמשמעת המטורפים" שפיתחה בקריירה המוקדמת שלה כרקדנית בלט את ההצלחה שלה היום. פוטנם היא אחת ממספר מצומצם של יזמים בתחום מכשירי הכושר החכמים בארה"ב שניצלו את ההזדמנות שהביאה עמה מגפת הקורונה כדי להרוויח הון. היא המייסדת של “מירור” (Mirror), קיר זכוכית אינטראקטיבי שמשמש כחדר כושר ביתי וקומפקטי. היא מכרה בשנה שעברה את העסק למותג בגדי היוגה היוקרתי לולולמון עבור 500 מיליון דולר. בלולולמון מעריכים כי ההכנסות של ”מירור” יעמדו בשנה הפיסקאלית 2020 על 150 מיליון דולר. "הרבה אנשים תפסו את המעבר לעבודה מהבית כהקרבת האיכות עבור הנוחות, אך במהלך המגפה הם נאלצו להתחייב וגילו שמדובר בחוויה מעולה", היא אומרת. לדבריה, בשיא חודשי הסגר בארה"ב האימונים ב”מירור” צמחו ב־70%.
הצמיחה בחסות הנגיף נרשמה בכל רחבי התעשייה. כך, למשל, “פלוטון”, יצרנית מכשירי הכושר החכמים המוכרת ביותר, שמספקת שיעורי ספינינג בסטרימינג המאפשרים למתאמנים להתחרות זה בזה מהבית שלהם, דיווחה על זינוק של 128% בהכנסות ברבעון השני של השנה ל־1.06 מיליארד דולר. החברה אף מעריכה כי ההכנסות לשנה כולה יעמדו על 4 מיליארד דולר. "מצבה של פלוטון היה טוב למדי עוד לפני המגפה, אך מאז פרצה היא במצב מעולה", אומרת מישל סיגאר, מנהלת מרכז מחקר הספורט, הבריאות והפעילות באוניברסיטת מישיגן. "זו הפכה להיות דרך להתחבר, במיוחד כשאנשים היו כל כך רעבים למגע חברתי".
אימוני כושר מהבית פופולריים כבר עשורים. תחילתם בשנות ה־80 עם קלטות הווידיאו אירובי של ג'יין פונדה שהפכו לסנסציה. בהמשך התכנים עברו לדי.וי.די. האינטרנט המהיר הרחיב את היריעה, וכוכבי יוטיוב החלו להציע סדרה בלתי נגמרת של אימונים. עם זאת, כל התכנים הללו היו מנותקים מציוד הכושר הביתי, תעשייה המגלגלת לבדה מיליארדי דולרים וגם היא משגשגת כבר משנות ה־־80. פלוטון היתה הראשונה לשלב בין החומרה והתכנים, ושווי השוק שלה עומד כעת על 32 מיליארד דולר, מספר המינויים גדל בשיעור תלת־ספרתי בכל שנה, והיא לא מספיקה לעמוד בקצב ההזמנות. הצלחה שלה העניקה השראה גם לחברות אחרות, שמקוות לשחזר את המודל שלה, או אפילו לגבור עליו באמצעות טכנולוגיות יריבות, מחירים נמוכים יותר, וסוגים פופולריים יותר של אימונים. סקר שנערך לאחרונה על ידי איגוד מאמני וחדרי הכושר (IHRSA) מצא כי 68% מהאמריקאים שהחלו להשתמש באפליקציית כושר מקוונת במהלך המגפה, מתכוונים להמשיך. זאת בשורה רעה לחדרי הכושר, ש־17% מהם בארה"ב נסגרו בשנה שעברה, ורבע נוסף עלול להיסגר בעתיד. אולם האיגוד מציין כי מכשירי הכושר החכמים הם גם יקרים. “מירור”, למשל, נמכר ב־1,495 דולר, ובנוסף משלמים דמי מנוי של 39 דולר בחודש.
טוד סמית, שהיה מאמן נבחרת החתירה של ארה”ב, פיתח את מכשיר החתירה החכם והאינטראקטיבי “Hydrow” (שעולה 2,245 דולר). הוא מודה כי הקורונה סייעה לעסק שלו — המכירות עלו ב־500% לעומת שנה קודם לכן. מעבר לכושר, סמית מאמין שחתירה בבית עונה על כמה צרכים אנושיים עמוקים. "תנועה עם עוד אדם נוסף היא משהו שכולנו מחווטים לעשות", הוא אומר, ומסביר כי המשתמשים חווים בצורה וירטואלית קבוצת חתירה על רקע היופי של הטבע דרך התמונות המופיעות על מסך המכשיר.
טוד דאגרס היה אחד המשקיעים הראשונים בטוויטר והרוויח הון כמנהל קרן הון סיכון שעזרה לחברות אחרות לצאת לדרך. “Liteboxer” הוא שותף איגרוף וירטואלי לבית שדאגרס המציא בשל אהבתו לספורט הזה. "השתמשנו בטקטיקות הבסיסיות של מעורבות מתעשיית משחקי המחשב, ובפרט מ־World of Warcraft, כדי לעודד אנשים לשחק במשך זמן רב יותר, ולעתים קרובות יותר", כלומר במקרה הזה להתאמן יותר. התוצאה היא חוויית איגרוף שאכן מזכירה משחק מחשב ובה המשתמש חובט לצלילי שירי פופ ואורות צבעוניים. ה“Liteboxer” עולה 1,495 דולר ועוד 29 דולר מינוי חודשי, "שזה זול יותר ממינוי לחדר כושר אם מחשבים את הנסיעות ומאמן אישי", אומר דראגס. האם מכשירי כושר חכמים ישרדו את סיום המגפה? "המכשיר בעצם מספק דרך להכניס ללו"ז עוד אימונים", אומרת סיגאר מאוניברסיטת מישיגן. "הדבר המרכזי שמונע מאנשים לשמור על אורח חיים פעיל ופיזי הוא התפיסה שאם אי אפשר ללכת למכון כושר, אז זה אומר שנכשלנו. האופציות היצירתיות האלה לבית מעניקות לאנשים תוכנית ראשית וגם תוכנית חלופית", היא ממשיכה. "הם מאפשרים לנו לסטות מהמסלול".