סגור

ספורטאי האקסטרים האוסטרלי עבדאללה זיינב הצליח לשבור כמה שיאים

זיינב ניסה לדווש על אופניו במשך יממה רצופה כדי לסייע ולעורר מודעות לרוכבי האופניים המקצוענים מאפריקה, שבמשך שנים סבלו מאפליה

ביום ראשון האחרון יצא רוכב הסיבולת האוסטרלי עבדאללה זיינב לאחד האתגרים הגדולים בחייו: לנסות ולרכוב 930 ק”מ בתוך 24 שעות. במובנים מקומיים אפשר לדמות זאת לרכיבה ממטולה לאילת ובחזרה בתוך יום, זיינב עשה זאת על מסלול מירוצי מכוניות בלארה שבאוסטרליה. אורך כל הקפה במסלול הוא 4.8 ק"מ, וזיינב תכנן לרכוב לפחות 191 פעמים במהירות ממוצעת שתעלה על 38.14 קמ"ש.
אם יצליח במשימתו, חשב זיינב, יוכתר כאדם שרכב את המרחק הגדול ביותר במשך 24 שעות. אך השיא אינו הכל פה. זיינב הכריז כי אל המירוץ הוא יוצא בכוונה להעלות מודעות ולגייס 24 אלף דולר לטובת קבוצת אופניים אלמונית למדי באוגנדה, מועדון המכונה "מסקה" (Masaka). הכסף, אם יגויס, יופנה להקמתו של מועדון לרוכבים מקומיים, אשר בו יוכלו להתאמן באופן נייח על אופניהם, כשהם מחוברים לפלטפורמת הסימולטורים המקוונת "זוויפט".

2 צפייה בגלריה
רוכבי אופניים מקצועיים ב קניה פנאי
רוכבי אופניים מקצועיים ב קניה פנאי
רוכבי אופניים מקצועיים בקניה
(צילום: איי פי)
מדוע זה סיפור כה גדול? מכיוון שבשנה האחרונה, גם בשל הקורונה, "זוויפט הפכה לכלי המשמש את קבוצות האופניים המקצועניות לזהות כישרונות תחרותיים פוטנציאליים בעולם", אמר זיינב, "באמצעות נתוניהם הפיזיולוגיים של הרוכבים המועלים לפלטפורמה". עבור רוכבי אופניים באפריקה זו הזדמנות בלתי נתפסת, שעשויה לחשוף את כישורנם הייחודי. אם עד עכשיו היו כלואים בארצותיהם ולא יכלו לפרוץ לצמרת הרכיבה האירופית, הלבנה והעשירה, הרי שזוויפט פורצת את המחסומים והגבולות שהוצבו בפניהם.
2 צפייה בגלריה
ררוכב האופניים עבדאללה זיינב פנאי
ררוכב האופניים עבדאללה זיינב פנאי
רוכב האופניים עבדאללה זיינב
(צילום: Masaka Cycling Club)

עדות לכך מתחבאת במרחק כמה שעות נסיעה מניירובי, בירתה של קניה. בבניין שקירותיו אפורים, בעיר הרצים המפורסמת איטן, בגובה של 2,400 מטרים מעל פני הים, מתקיים חלק מפרויקט מיוחד ומרתק, ששמו "אמאני" (Amani). מטרתו לגשר על פערים ספורטיביים ותרבותיים, ולהזניק את בניה של מעצמת הריצה החזקה בעולם גם אל חזית עולם הרכיבה המקצועני. שם, באחד החדרים מול מאווררים רבי־עוצמה, מתחברים כל יום רוכבים קנייתים לזוויפט ומתחרים מול עמיתיהם מרחבי עולם על מסלולים דמיוניים ומפרכים.
את החזית הקנייתית בפרויקט אמאני מוביל קיארן פיצפטריק, אירי הנשוי לקנייתית. הבחירה באיטן כבסיס אינה מקרית, זה המקום שבו גדלים ומתאמנים אלופי העולם בריצה. בגובה רב ודל חמצן קיימים גם התנאים והאווירה לייצר אלופי רכיבה על אופניים. ניסיונות שנעשו בעבר גילו כי לרוכבים המזרח־אפריקאים סיבולת נהדרת וכישורים יוצאי דופן לטיפוס עליות. במבחן נגד השעון שנעשה במעלה האלפים דואז' שבצרפת — אחד הטיפוסים האפיים של הטור דה פראנס — הצליח צמד רוכבים קנייתים לקבוע זמנים שהיו מדרגים אותם בחזית המירוץ, מול האלופים האירופיים.
בדיוק בשל כך מייקל דלגריינג', עורך דין אמריקאי למשפט בינלאומי וחובב רכיבה מושבע, לקח על עצמו את המשימה להקים את אמאני שפעיל כבר בכמה מדינות באפריקה ומנסה לשבור מחסומים עבור המדוושים המקצוענים בה.
מהם אותם מחסומים? מלבד לקשיים כלכליים ופוליטיים עדיין נותר פער תרבותי קשה לגישור ופעמים רבות גם מחסומי שפה. לדברי דלגריינג', מנהלי קבוצות רבים באירופה מגלים חוסר סבלנות לרוכבים אפריקאים, מכיוון שבעבר רבים מהם נשרו, פעמים רבות כדי לסייע כלכלית למשפחותיהם, מה שלא עניין במיוחד את המאמנים האירופים השבעים.
הקורונה, כאמור, העניקה לרוכבים האפריקאים הזדמנות יוצאת דופן: מאז שפרצה השתלטה זוויפט על עולם הרכיבה, השאיפה של דלגריינג' היא לשלב את הרוכבים האפריקאים כשווים במרחב הרכיבה הווירטואלי ורק לאחר מכן בעולם האמיתי. ג’וק בוייר מקבוצת אמאני ברואנדה מכנה את כניסת זוויפט לאפריקה כ"אירוע משנה סדרי עולם עבור מדינות מתפתחות". כעת נותר רק לראות האם בעתיד הלא רחוק, כשנפתח את שידורי הטור דה פראנס, מולנו תדווש דבוקה הטרוגנית יותר.
אשר לזיינב, הוא החל את המירוץ עם קלקול קיבה. אף שגופו בגד בו, גם אחרי 10 שעות רכיבה הוא שמר על מהירות מדהימה של 36 קמ"ש. עם זאת הקצב החל להאט ואחרי 18.35 שעות, שבהן דיווש לאורך 607.27 ק"מ, ניסיונו לשבור את השיא הסתיים. עם זאת, הוא כבר הצליח לעורר את המודעות כלפי רוכבי האופניים של אפריקה וגייס יותר מ־21 אלף דולר לטובת מועדון הרכיבה החדש של קבוצת מסקה מאוגנדה, שאולי יוליד דור של אלופי עולם ברכיבה. זהו ניצחון עצום.