סגור
איצטדיון המונדיאל ב א-ריאן קטאר
איצטדיון המונדיאל בא-ריאן קטאר. המערכה התקשורתית של קטאר מתנהלת בהרבה מאוד חזיתות ונראה שהיא בדרך לניצחון (צילום: רויטרס)

מונדיאל 2022
כמה כסף השקיעה קטאר ב"שליטה בנרטיב" של המונדיאל?

מה האינטרס של הקטארים "להודות" שנהרגו 400-500 עובדים בהכנת המדינה לאירוח המונדיאל?

בראיון לפירס מורגן, העיתונאי האנגלי, חאסן אל-תאוואדי, מזכ"ל הוועדה המארגנת של המונדיאל בקטאר, הודה שמספר המתים והרוגים בהכנות למונדיאל היה גבוה יותר ממה שקטאר עצמה דיווחה בשנים האחרונות.
לפי אל-תאוואדי מתו "בין 400 ל-500 עובדים" בהכנות הנסיכות הקטנה לאירוח העולם. מאז שזכתה במכרז המושחת ביותר בכל הזמנים לאירוח המונדיאל, קטאר השקיעה יותר מ-200 מיליארד דולר בבניית מטרו, תשתית ואצטדיונים ולפי הספירה של ממשלת הודו, בנגלדש ונפאל, נהרגו בנסיכות יותר מ-6,500 עובדים זרים מאותן מדינות בלבד. הערכות הן שהרבה יותר עובדים - ממזרח אסיה ואפריקה בעיקר - נהרגו ומתו בקטאר, שלא סיפקה תנאים אנושיים לעובדים הזרים שעמלו, מרבית ימי השנה, בחום מדברי של 40-50 מעלות. "אין לי את המספר המדויק (של המתים)" אמר אל-תאוואדי . "זה משהו שצריך לדבר עליו". לאורך השנים, המספרים הללו - 400-500 עובדים - מתים אף פעם נאמרו על ידי המארגנים הקטארים, שהתעקשו שמספר המתים בעבודות על האצטדיונים, בין 2014 ל-2021, היה שלושה בלבד בעבודות על האצטדיונים עצמם ו-37 ב"אירועים שלא קשורים לעבודה על המונדיאל" - אירועים כגון התקפי לב ו"שלושה מקרים" של תאונות עבודה. יש גם דו"ח קטאר על מספר קטן של עובדים זרים שמתו מקורונה. לאחר שהתפרסמו דבריו של אל-תאוואדי, הוא הוציא הודעת הבהרה והסביר שהוא התכוון ל"סטטיסטיקה הלאומית" על מקרי מוות בעבודה "בכל הסקטורים ומכל הלאומים".
אז מה האינטרס של המארגנים הקטארים "להודות" ש-400-500 עובדים נהרגו בתקופת הכנת המדינה למונדיאל?
מה שברור זה שלפי עשרות התחקירים והחקירות של גופי זכויות האדם וזכויות העובדים זה שתנאי העבודה והמחייה של העובדים הזרים, עבדים ממש, היו מתחת לכל ביקורת ולמרות ביטול שיטת הקאלפה (או שיטת החסות) - שיטה להשגחה ושליטה בעובדים הזרים - העובדים הזרים לא היו יכולים לעזוב את עבודתם או את קטאר. הם חיו, בממוצע, על שכר חודשי של 275 דולר ולא זכו למזון או אפילו שתייה מהמעבידים שלהם. אלו דברים מתועדים על ידי עשרות - אם לא מאות ואלפים - תחקירים שנעשו בעניין. "מוות אחד הוא יותר מדי. זה ברור ופשוט להבנה" אמר אל-תאוואדי, שהכחיש גם כל שחיתות של קטאר בזכייה במונדיאל - למרות צונאמים של עדויות וראיות לשחיתות.
למרות שנראה כי קטאר די סובלת מתשומת לב העולם עלייה, היא עדיין זוכה להרבה מאוד תקשורת חיובית מכתבים ואנשי תקשורת מערביים שהגיעו למונדיאל כדי "להתמקד בכדורגל". "איזה מקום מדהים כאן" נאמר יותר מפעם אחת אפילו על ידי הכתבים הישראליים בקטאר. "האצטדיונים מרהיבים".
כמו כן, בשידור האמריקאי בפוקס, למשל, לא אומרים מילה אחת רעה על האירוח הקטארי או על המחיר האנושי המזעזע של המונדיאל הזה מהסיבה הפשוטה שקטאר איירווייז, חברת התעופה הממשלתית של קטאר, מעניקה את החסות הגדולה ביותר לפוקס. המערכה התקשורתית של קטאר מתנהלת בהרבה מאוד חזיתות - ובכולן קטאר משקיעה הרבה מאוד כסף. ונראה שהם בדרך לניצחון ברוב החזיתות.
Cyabra (סיאברה), שפיתחה טכנולוגיה המסייעת למותגים, חברות ואנשי ציבור, לנתח את השיח סביב נושאים מסוימים ברשת ולבחון את מידת מהימנותו, הציגה השבוע ניתוח של הדיון ברשת בנוגע למונדיאל וקטאר המארחת.
כחלק מסריקת שיח ברשתות החברתיות, חברת Cyabra, החליטה לבחון את השיח סביב נושא המונדיאל. בשבועות האחרונים, החברה ניתחה מעל ל-13,000 פרופילים בפייסבוק ובטוויטר שדיברו ופרסמו תוכן על המונדיאל. החברה מצאה ש-15% מהם היו מזויפים.
מתוך התוכן שפורסם, קרוב ל-44% מהתגובות היו "לא אותנטיות", כשמעל ל-10% מהתגובות שדנו בפיפ"א ספציפית - היו מזויפות. רוב השיח ברשתות, נגע להקשרים שונים שנגעו לאירוע עצמו ופחות להבעת ביקורת על קיום האירוע במדינה או על הפרת זכויות האדם (שזה אינטרס קטארי).
עם זאת, התוכן הלא אותנטי שנגע לפיפ"א הגיע למעל ל-125,000 פרופילים במגוון פלטפורמות, כשיותר מ-70% מאותם פרופילים מזויפים - הגיעו מהטוויטר. פעילות "הפייק ניוז" המשמעותית ביותר התרחשה ב-5 בנובמבר, יום לאחר פרסום לוח המשחקים בעמוד הרשמי של המונדיאל בפייסבוק, אז נרשמה עלייה משמעותית מאוד של לא פחות מ-1,133% בתוכן הלא אותנטי ברשת. לפי הניתוח שערכה החברה, רוב התוכן המזויף היה אוהד ובעד קטאר ופיפ"א.
Cyabra ניתחה גם יותר מ-4,000 פרופילים שדנו במונחים "קטאר" ו"שוחד" בטוויטר, 10% מהם הם היו לא אותנטיים, שהיו אחראים על רוב התוכן האוהד לקטאר ופיפ"א. "הממצאים מסקירת הרשתות החברתיות סביב המונדיאל לא שונים, מאלה של כל ארוע גלובלי משמעותי" אומר דן ברמי, מייסד משותף ומנכ"ל Cyabra. "בכל ארוע כזה אנחנו מזהים פעילות משמעותית של פרופילים מזויפים ואינפורמציה שגויה שמופצת".
החברה, שנשכרה על ידי אלון מאסק כדי לאתר פרופילים מזויפים לפני רכישת טוויטר, לא יכולה לדעת מי מפעיל את הפרופילים הלא אותנטיים אבל כן יכולה להגיד שקטאר ופיפ"א נהנות מרובם. Cyabra, שהוקמה ב-2018 על ידי דן ברמי (מנכ"ל החברה), יוסף דאר (סמנכ"ל המוצר) ועידו שרגא (CTO), פיתחה מנגנון שמנתח את הפרופילים השונים המייצרים את השיח והמשתתפים בו ויכול להצביע על כאלו שאינם אמיתיים ולשקף זאת למשתמש הקצה.
סביר מאוד להניח שמישהו שילם כסף גדול כדי "להציף" את הרשת בחיוביות כלפי קטאר. כמו כן, אפשר לראות ברשת פעילויות "הגנה" רבות בעולם הערבי על קטאר. הצליחו למכור לרבים בעולם הערבי את הנרטיב השקרי שקטאר היא נציגת העולם הערבי ושכל ביקורת עליה היא גזענות ואיסלמופוביה. עשו זאת דרך גם תקשורת המיינסטרים והכסף הגדול שקטאר משקיעה שם (אל ג'זירה, פרסומות) אבל, כאמור, גם דרך הרשתות החברתיות.
זו ממש לא הפעם הראשונה שהרבה מאוד יוזרים "לא אותנטיים" כותבים ומפיצים אינפורמציה שמשחקת לטובתה של קטאר. לפי תחקיר של Mediapart, אתר תחקירים צרפתי נחשב שהוקם בידי יוצאי "לה מונד" - שדרת הניהול הקטארית של פריז סן ז'רמן פנתה לכאורה לסוכנות מדיה חברתית בבקשה להשחיר את שמו של אמבפה ברשתות החברתיות, בעזרת חשבונות מזויפים. וכך קרה. המטרה של הקטארים היתה לפגוע בתדמיתו של אמבפה במאמץ לשלוט בנרטיב של משא ומתן מולו.
קטאר השקיעה הרבה מאוד כסף כדי להביא את המונדיאל והעולם אליהם. הם אולי לא ציפו לכל כך הרבה "תקשורת רעה" אבל כרגע, כך נראה, זה לא כל כך משנה. עם עוד יותר כסף הם מצליחים "להטביע" הרבה מהביקורות. וברגע שהמונדיאל נכנס לשלבי ההכרעה שלו כבר אף אחד לא ידבר על "400-500 עובדים" שמתו, ובטח לא על הערכות גדולות ומדויקות יותר של גופים, שאין להם את הכסף להפיץ את הנרטיב שלהם בתקשורת ובמדיה החברתית.
ועכשיו תשאלו את עצמכם את השאלה הזו עכשיו: כשבעוד 4 שנים תחפשו בגוגל "כמה עובדים נהרגו בהכנות למונדיאל 2022", מה תהיה התשובה על המסך - יותר מ-6,500 או 400-500? אולי זה האינטרס של הקטארים "להודות" שהערכות שלהם למספר המתים גדולות פי 10 יותר מאשר הערכות הראשונות שלהם. זה מקבל הרבה מאוד כותרות ש"מטביעות" את מחיר הדמים האמיתי והנוראי של המונדיאל הזה.