הישראלי שעובד עם ה-NBA: איך להריץ את הליגה על אוטומט
הישראלי שעובד עם ה-NBA: איך להריץ את הליגה על אוטומט
דניאל שיכמן, מנכ"ל ומייסד שותף של יצרנית תוכן הווידיאו לפלטפורמות דיגיטליות WSC Sports, צבר ניסיון בעבודה מול תאגידי הענק של הספורט האמריקאי. עכשיו הוא חולק חמישה לקחים על איך להצליח בעולם הנוצץ של ה־NBA
דניאל שיכמן הוא מנכ"ל ומייסד שותף של WSC Sports, אחת מחברות הספורט הישראליות המוצלחות ביותר בעולם. WSC פיתחה פלטפורמה שמייצרת תוכן וידיאו באופן אוטומטי לפלטפורמות דיגיטליות וזמן אמת שמותאם ללקוחות. היא עובדת עם ה־NBA, ה־NFL, הבונדסליגה, טור הגולף העולמי ה־PGA ועוד. הליגות שולחות את כל התוכן המצולם ל־WSC ב"לייב ובריל טיים", המערכת מבצעת ניתוח וידיאו ויכולה לזהות כל פעולה על המסך ולתייג אותה. כך שאם רוצים את כל הדאנקים של דני אבדיה מהמשחק נגד ניו יורק ניקס, WSC עושה זאת. WSC מייצרת ואחראית על כ־60% מהתוכן של ה־NBA, ליגת הכדורסל של צפון אמריקה. אלו הדברים ששיכמן למד כמנכ"ל ומייסד שותף על העבודה עם תאגידי הספורט האמריקאיים.
1 נשמע סקסי!
"עולם הספורט נשמע עבור רבים מהאנשים כמו העולם הכי קליל, כיפי ומרגש שיש. בגדול, חלקם צודקים, ספורט זה אכן התחום המרגש בעולם. מה שאנשים לא יודעים זה שבסוף, מועדוני ספורט גדולים, גופי שידור ענקיים, טורנירים וליגות בינלאומיים, וזה לא באמת משנה מאיזה תחום, הם תאגיד עסקי. זה אומר שדבר חדש דורש אישור, יש בירוקרטיה שאפשר להגיד שלפעמים היא אף מתישה עד דמעות. אם ניקח לדוגמה את עניין ההחלטות בארגון כזה, אז כל החלטה, מקטנה עד גדולה, עוברת אישורים של עשרות מנהלים בכירים, ובמקרים חריגים החלטות בדרג ביניים ומעלה יכולות להגיע לוועדה מיוחדת שדנה בנושא. אחת הפעמים שאני זוכר בנושא זה מהלך שהגיע עד החלטת הוועדה בתחום המדיה. בקיצור, עולם הספורט נשמע כמו העולם הסקסי ביותר מבחוץ, אבל מבפנים זה ביזנס לכל דבר שלא נופל מאף תאגיד עסקי בינלאומי כזה או אחר".
2 טוב ל־NBA, טוב לך
"בכל שותפות, בטח עם גופים גדולים כמו ה־NBA, יש הזדמנויות. במסגרת העבודה עם הליגה עולים הרבה פעמים דרישות ליכולות חדשות, פתרונות נוספים ודברים שיכולים לשנות בצורה מהותית את איך שאנחנו עובדים, ואם אנחנו צריכים את זה, אז כולם יצטרכו את זה. אחד האתגרים הכי גדולים וקשים לסטארט־אפ זה לדעת מתי שווה לפתח משהו ומתי להגיד "לא תודה" כי זה לא ישרת אותו עבור לקוחות אחרים או אין לזה ערך אסטרטגי אמיתי. מצד שני, הרבה פעמים כשב־NBA מבקשים משהו, אנחנו הולכים ובודקים ומגלים שאכן הצורך הזה קיים בהרבה לקוחות אחרים, וברגע שמראים שמשהו עובד עבור ה־NBA, הדרך לגדילה בשאר הלקוחות מהירה. אז היכולת לבחון מה באמת כדאי לשפר ולפתח ומה להשאיר בצד היא אתגר קשה. לא יכול להגיד שאנחנו מושלמים בזה, כי בסוף אנחנו אוהדי NBA בלב ויש לזה אפקט מסנוור, אבל משתדלים להשתפר כל זמן".
3 דברים ש"מזיזים את המחט"
"עם פיתוח הקשרים והחברויות עם האנשים שאנו עובדים איתם, גילינו שהאנשים שאנו עובדים מולם ב־NBA מקבלים עשרות פניות בשבוע מסטארט־אפים ברחבי העולם. מעבר לעבודה השוטפת העמוסה שלהם, הם צריכים ורוצים לקדם את הארגון ולהביא חדשנות. הדבר שהם מחפשים הוא 'הדבר הגדול הבא', משהו שישנה באופן משמעותי את איך שהם עובדים או עושים דברים. הרבה מהפניות שהם מקבלים מדברות על שיפורים שלנו. סטארט־אפים שונים נראים כמו דברים גדולים, אבל מבחינת הליגה מהווים רק שיפור קטן בתהליכים או הפתרונות הקיימים. מה שחשוב לשים דגש עליו הוא לא להציע פתרון שה־NBA יכולים לפתור בעצמם אם ישכרו 10 אנשים. למה? כי זה אומר שהפתרון לא מספיק גדול עבורם כי כנראה יש דרכים אחרות למצוא אותו. אם רוצים להשיג את תשומת הלב הרצינית, צריך לעשות משהו שהוא גם גדול, גם נכון לארגון מבחינת פתרון וכמובן שיפור אקספוננציאלי עם ראייה לעתיד".
4 אלוהים נמצא בפרטים הקטנים
"כשרק נחשפים לצורה שדברים מתנהלים ב־NBA, בתור ישראלים אנחנו ישר מזלזלים ומתנשאים – 'מה, למה הם מחזיקים חמישה אנשים שיעשו את זה? אפשר שרק אחד יעשה את כל הדברים האלה'. אבל כשמכירים את התרבות, החשיבה והפרפקציוניזם, מתחילים להעריך את צורת העבודה הזו. כל פרט קטן חשוב ולכל אחד יש תפקיד במערכת, והוא חייב לוודא שהחלק שלו מתבצע בצורה מושלמת. כל אחד יודע להיות אחראי על עולם התוכן שלו בצורה מושלמת ולוודא שהכל מתקתק כי כשמדובר במוצר כמו NBA, עבור המנהלים של הליגה, כל דבר פחות ממושלם לא מתקבל על הדעת".
5 לעבודה בספורט יש את היתרונות שלה
בסוף יש הרבה קושי, עומס ולחץ בעבודה בעולם הספורט. הדדליין קשיח כי הליגה או האולסטאר לא יזוזו רק כי אתה מרגיש שלא בהכרח תעמוד בזמנים. אחד הסיפורים הזכורים לי היה פרויקט מורכב מאוד עם ה־NBA ונייקי. נייקי הוציאה חולצות חדשות ומתקדמות עם צ’יפ NFC, שמאפשר ללקוח גם לקנות חולצה וגם לקבל עדכונים על השחקן.
“כחלק מהעדכונים הרלבנטיים לפרויקט, התפקיד שלנו הוא לייצר גיפים וקטעי וידיאו על כל שחקן. ככה למעשה נוצר אפקט של פרסונליזציה ללקוח שרכש את החולצה.
“במקביל הובלנו שינוי משמעותי במוצר הכדורסל שלנו. השילוב של הפרויקט של נייקי והפרויקט התשתיתי, תוך שילוב עשרות אנשי צוות ופיתוח שעבדו קשה כדי לפתח כלים ויכולות חדשות ממש עד הרגע האחרון. במהלך קדם העונה בחנו את הפרויקטים, ולמעשה עד ליום פתיחת העונה עוד פתרנו באגים כדי להביא את המוצר לשלמות.
בארגון כמו NBA כל עכבר קטן הופך לפיל ענק. אז זה מפחיד, מחייב וגוזל הרבה שעות שינה, אבל מצד שני צריך לזכור שאנו עובדים בתחום שאנו אוהבים, בליגה שכולנו חלמנו להיות שחקנים בה, ואם לא היינו מספיק טובים לזה, לפחות יוצא לנו לשבת עם מנהלים בכירים ב־NBA בסוויטה שלהם בגמר ה־NBA והאולסטאר, ורק לצבוט את עצמנו שזה אמיתי ואנו לא חולמים".